عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت می پردازیم.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, ارز تک نرخی ضرورت بود/تصمیم اخیر ارزی، کار را بر قاچاق دشوار کرد

    رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در زمینه تعیین نرخ ارز گفت: این تصمیم برای 80 میلیون ایرانی مناسب بود، شاید برای بعضی هم خوب نبود ولی ما باید به فکر اکثریت باشیم. دکتر حسن روحانی صبح روز شنبه اول اردیبهشت در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، تأکید کرد: تصمیم اخیر ارزی کار را برای قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که می‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نیستیم که پول تهیه کنیم تا عده‌ای خارج از کشور خانه یا ویلا بخرند. تصمیم ما برای 80 میلیون نفر مناسب است، شاید برای بعضی هم خوب نباشد ولی ما به فکر اکثریت هستیم.

    تفاهم نامه حوزه و سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در راستای تدوین متون فقهی حوزه بازار سرمایه و آموزش نیروی انسانی تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران ارشد و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه در سال 95 بیش از 35 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله صکوک اجاره، مرابحه و اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است، گفت: اوراق مالی اسلامی بخش مهم و تعیین کننده ای از مبادلات بورس کشور را به خود اختصاص داده و هم اکنون در حال بررسی نحوه انتشار این اوراق در سایر کشورها هستیم.

    ابزارهای مالی اسلامی جدید در راه بازار سرمایه

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه خوشبختانه بازار سرمایه کشور توانسته است با کمک و نقش آفرینی کمیته فقهی سازمان بورس، ابزارهای مالی را با مباحث فقهی تطبیق دهد گفت: برای اولین بار بعضی از ابزارهایی را که در بازارها متعارف نیست، معرفی خواهیم کرد و قطعا تفاهم نامه اخیر با حوزه های علمیه ، گام تازه ای برای ورود به این مقوله و تقویت آن خواهد بود. دکتر شاپور محمدی در خصوص جزییات تفام نامه سازمان بورس و اوراق بهادار و حوزه های علمیه به "سنا" گفت: به دنبال آن هستیم که با نظارت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و همکاری حوزه های علمیه سراسر کشور، فرهنگ استفاده از ابزارهای مالی اسلامی را تقویت کنیم.

    مفاد تفاهم نامه همکاری سازمان بورس و حوزه های علمیه

    تفاهم نامه همکاری بین سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور صبح روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه امضا شد. موضوع این تفاهم نامه هم فکری، هم‌افزایی و همکاری دو مجموعه در عرصه های مختلف به ویژه ایجاد و تقویت بازار سرمایه اسلامی در چارچوب اهداف و مأموریت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار است. بر اساس این تفاهم نامه، دفتر مطالعات کاربردی مالی اسلامی مستقر در شهر مقدس قم موظف است گزارش اقدامات خود را به صورت فصلی به کمیته راهبری، هماهنگی و سیاستگذاری و رؤسای سازمان بورس و حوزه علمیه ارائه دهد.

    فن آوری های نوین، فرصت مهم سرمایه گذاری

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی ایران و خاورمیانه که در آخرین روز فاینکس یازدهم برگزار شد، ضمن قدردانی از فرابورس ایران و تمام کسانی که تلاش کرده‌اند حوزه‌هایی که مبتنی بر دانش و نوآوری است رشد مناسبی پیدا کند، گفت: فناوری‌ به خودی خود سودآور است و در عین حال به توسعه بازارهای مالی نیز کمک می‌کند اما نباید فناوری‌های نو را محدود به خود بدانیم چرا که برای نجات بخش سنتی اقتصاد هم به توسعه فناوری‌های نوین در این بخش نیاز داریم. دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های پرسود برای سرمایه‌گذاران نیز حوزه فناوری‌های مالی است، عنوان کرد: فین‌استارز بسیار کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

    تعاملات بین المللی در فاینکس 2018 محقق شد

    رئیس ستاد برگزاری یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، فاینکس یازدهم را محل تعامل صنعتگران مالی کشور دانست و به "سنا" گفت: فاینکس یازدهم مجموعه‌ای از اقدامات، دستاوردها و‌ برنامه های آتی را به آحاد جامعه معرفی کرد و از سوی دیگر سطح ارتباطات سرمایه‌گذاران، سپرده‌گذاران و‌ همه فعالین بازار سرمایه را گسترش داد و محلی برای تعامل میان شرکت‌های بورسی، بانک‌ها و بیمه ها بود. یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس افزود: رویکرد نمایشگاه یازدهم علاوه بر فرهنگ‌سازی،توسعه سواد مالی و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در کشور بود. همچنین موضوع ارتباطات داخلی صنعت مالی نیز در دستور کار آن قرار داشت.

    شرکت های اروپایی و حاشیه خلیج فارس به دنبال استارتاپ های ایرانی هستند

    مدیرعامل فرابورس ایران گفت: سرمایه گذاران کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس به دنبال جذب استارتاپ های ایرانی هستند تا ایده های آنها را به خارج از کشور منتقل کنند. امیر هامونی به توجه ویژه خارجی ها به کسب و کارهای نوین ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: در برخی موارد، سرمایه گذاران خارجی اقدام به جذب استارتاپ های ایرانی کرده اند به طوری که گروه کاری مربوطه را به طور کامل به خارج از کشور انتقال داده اند.

    دلایل پذیرش سنگ آهن در بورس کالا

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه برمبنای افق 1404 باید حتما سرمایه گذاری های جدید در حوزه سنگ آهن انجام شود، گفت:در برنامه ریزی ها باید تکنولوژی جدید برداشت سنگ اهن و تکنولوژی های جدید تولید سنگ آهن مورد توجه قرار بگیرند چراکه ذخایری که برداشت از آنها راحتتر است روزی به پایان می رسد و باید به سراغ ذخایری رفت که برداشت از آنها سختتر است. حامد سلطانی نژاد در خصوص سرنوشت معامله کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا گفت: در سال گذشته سنگ آهن در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت اما هنوز این محصول در بورس کالا معامله نشده است.

    ریل گذاری اساسی سپرده گذاری مرکزی در بازار سرمایه

    مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، به کارگیری ظرفیت فین تک ها و استارت آپ ها و تکنولوژی های روز را در ارائه خدمات بهتر به فعالان بازار سرمایه تعیین کننده دانست و گفت: این موضوع، افق روشن و چشم انداز امیدبخشی در مقابل بازار مالی کشور و به ویژه بازار سرمایه قرار داده است. حسین فهیمی توضیح داد: ما امسال روی پروژه های متعددی متمرکز شده ایم که به سرانجام و بهره برداری برسد. به تازگی از یکی از جامع ترین سیستم های موجود در بازار سرمایه که خدمات پایه و زیرساختی را ارائه می دهد در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی و بلافاصله از آن بهره برداری کردیم؛ پروژه ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان که در واقع پیش نیاز و زیرساختی برای سایر سیستم ها و سامانه ها خواهد بود.

    ظرفیت بورس های کالایی در حمایت از کالای ایرانی

    مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت بورس های کالایی در خصوص حمایت از تولید ایرانی را بسیار بالا دانست و گفت: اگر شرکت ها شرایط ورود به بازار سرمایه را داشته باشند هیچ مانعی در مقابل آنها وجود ندارد و تامین سرمایه از محل این بازار تسریع خواهد شد. محسن خدابخش در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: در حال حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس همگی شرکت های داخلی هستند و قاعدتاً این شرکت ها در زمینه فعالیت های خود تولیداتی دارند یا خدماتی را انجام می دهند که عملکرد آنها با توجه به شفافیت در این بازار، در نهایت به نفع کل اقتصاد کشور خواهد بود.

    بورس کالا بازوی ایجاد رقابت در بازار کالای کشور است

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که در سال حمایت از کالای ایرانی باید به طور سنجیده از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم به طوریکه "کیفیت" و "رقابت" دو مولفه اصلی تحقق شعار امسال است که در بسیاری از کالاهای استراتژیک و مواد اولیه، بورس کالا این وظیفه را بر عهده دارد. سدالله قره‌خانی با اشاره به اینکه همه محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شوند دارای کیفیت و استاندارد مشخصی هستند به سنا گفت: کیفیت کالاها نخستین موضوعی است که در بورس به آن توجه می شود و زمینه ای را فراهم می کند تا تولیدکنندگان کیفیت را مدنظر قراردهند و از طرفی عرضه کنندگانی که به طور مدام در بورس حضور دارند نیز به عنوان تولیدکنندگان برتر از نظر کیفیت شناخته می شوند.

    تقویت کالای ایرانی از مسیر بازار سرمایه

    به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی، بازار سرمایه می‌تواند با طراحی و پیاده‌سازی ابزارها و نهادهای مالی متنوع به جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای امر صادرات کمک شایانی کند. انتشار انواع اوراق بهادار ارزی و همچنین احداث صندوق‌های پروژه بین‌المللی می‌تواند راهکارهایی جهت جذب منابع خارجی و هدایت آن‌ها به سمت شرکت‌ها و پروژه‌های صادرات محور تلقی شود که با اهتمام سازمان بورس میسر خواهد شد. غلامرضا ابوترابی در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: تقویت تولید ملی، سبب افزایش موجودی کالا در اقتصاد شده و کاهش تورم را به دنبال دارد. با تقویت تولید ملی، نیازمندی‌های جامعه در داخل کشور تولید شده و کمبود کالا رخ نخواهد داد.

    بازار سرمایه انحصاری نیست

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران، توسعه بازار مالی را بدون توسعه دانش مالی و مبانی آن غیرممکن دانست. رضا تهرانی، مدیر گروه مالی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بازار مالی را بازاری متکی به دانش توصیف کرد و گفت: کسانی می توانند در این بازار خوب کار کنند و به آن رونق دهند که از دانش و مبانی مالی مناسبی برخوردار باشند. او مخاطبین بازار مالی را طیف های مختلف مردم اعم از پزشک، روحانی، دانش آموز و دانشجو دانست و گفت: مقدمات ورود به این بازار از طریق فیلم های آموزشی، رسانه ها و دوره های آموزشی باید آموزش داده و در خصوص آن فرهنگ سازی شود.

    اتصال سه بازار مالی کشور، نقطه عطف فاینکس 2018 بود

    به گفته مدیرعامل کارگزاری آگاه، ارائه خدمات و دستاوردهای جدید سه بازار سهام، پول و بیمه به مشتریان نقطه عطف فاینکس 2018 بود و توانست بر جذابیت این بازارها تا حد زیادی بیافزاید. محمدرضا سرافراز یزدی اظهار داشت: به طور معمول نمایشگاه های صنفی محلی است که شرکت ها برای ارائه محصولات و خدمات خود در آن شرکت می کنند. از این رو، در این دوره از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگترین نمایشگاه مالی کشور، کارگزاران و شرکت های تامین سرمایه سعی بر این داشتند که خدمات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کرده و برنامه های آتی را در اختیار آن ها قرار دهند.

    چشم انداز آتی بازار سرمایه مثبت است

    مدیرعامل کارگزاری مفید، چشم انداز آتی بازار سرمایه را با توجه به سیاست های اخیر ارزی دولت مثبت ارزیابی کرد. در پاسخ به این سوال که با وضعیت ارزی امروز آیا شرکت های "صادرات محور" دچار مشکل نخواهند شد، گفت: خیر . چون اینها مواد اولیه خود را پیش از این بر اساس دلار مبادله ای می گرفتند ولی فروش آنها زیاد بود و حاشیه سود بالایی داشتند. بنابراین، در نهایت ممکن است حاشیه سود اینها کاهش پیدا کند و زیاد متضرر نخواهند شد.


    بازار سرمایه مشوق رقابت و کارآفرینی است

    به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، بازار سرمایه ماهیتا بازاری شفاف است که بنگاه های اقتصادی را به سمت رقابت سوق می دهد و کارآفرینی را تشویق می کند؛ البته نقش این بازار زمانی تبلور می یابد که سایر نهادهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی در کشور به خوبی تعریف شده باشند و فعالیت بهینه ای از خود بروز دهند. ولی نادی قمی اظهار داشت: قاعدتا بازار سرمایه تشویق کننده رقابت و کارآفرینی است اما نباید انتظارات نامعقول از آن داشت. راهی را که کشورهای پیشرفته طی چندین دهه پیموده اند، نمی توان یک شبه پیمود؛ مخصوصا وقتی که کشور از سوی قدرت های بزرگ تحت فشار و محدودیت است.

     

    برچسب ها