عصر خودرو

هند انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با ایران را بررسی می‌کند

عصر بازار- دولت هند مطابق قولی که در جریان سفر ماه فوریه رئیس جمهوری ایران به هند داده بود، شروع به بررسی امکان انعقاد یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با تهران کرده است.

هند انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با ایران را بررسی می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, یک مقام دولتی هند در این باره گفت: «تمرکز هند روی دسترسی به بازارها برای عرضه محصولاتی نظیر دارو، نخ، برنج و قطعات خودرو است.»

    این گزارش مدعی شده که ایران از مدتها قبل به دنبال انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با هند بوده، اما دهلی نو به دلیل انعقاد تعدادی از موافقتنامه های دوجانبه با دیگر کشورها، تمایل چندانی به آن نشان نمی داده است.

    این مقام دولتی افزود: «اکنون شرایط تغییر کرده و هند هم علاقمند به انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی (با ایران) است زیرا پی برده که بازار ایران می تواند بازاری آینده دار باشد. زمانی که ایران از سوی غرب تحریم شد، فرصت های جدیدی برای شرکت های هندی در این کشور ایجاد شد.»

    فدراسیون سازمان های صادراتی هند، فهرستی از اقلامی را که این فدراسیون احساس می کند ظرفیت افزایش صادرات به ایران را دارند برای وزارت بازرگانی هند ارسال کرده است. آجای ساهای، مدیر فدراسیون سازمان های صادراتی هند در این باره گفت: «ما احساس می کنیم انعقاد یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با ایران خیلی به نفع صادر کنندگان هندی است. جای پای که ما در بازار ایران در دوران تحریم ها باز کرده ایم کماکان پابرجاست و در صورت انعقاد چنین موافقتنامه ای، کم بودن رقیب در این بازار به ما کمک خواهد کرد که صادراتمان را گسترش دهیم.»

    این مقام دولتی هند افزود: «سیگنال های سیاسی هم در هند و هم در ایران وجود دارد که حاکی از علاقمندی دو کشور به همکاری های نزدیک تر در بخش اقتصادی است.»

    صادرات هند به ایران در سال 18-2017 به 11.11 میلیارد دلا رسید که رشدی 5.76 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت. در این مدت صادرات هند به ایران نیز با رشدی 11 درصدی به 2.65 میلیارد دلار رسید.

    برچسب ها