عصر خودرو

مشاور رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

زمینه سازی گسترش روابط بانکی ایران و اروپا در دو روز آتی

عصر بازار- مشاور رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ظرفیت های همکاری بانکی ایران و اروپا ، گفت: زمینه گسترش روابط بانکی ایران و اروپا در دو روز آتی فراهم می شود.

زمینه سازی گسترش روابط بانکی ایران و اروپا در دو روز آتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، احمد عزیزی، اظهار داشت: برجام شرایط تعاملات بین‌المللی را در جهت مثبت تغییر و فرصت‌های بسیار زیادی را در کشور ایجاد کرد ولی به دلایل مختلف ازجمله عدم واقع‌بینی در داخل و نقایصی خارج از برجام نتوانستیم از این فرصت‌ها به‌صورت کامل بهره‌برداری کنیم.

    وی  اذعان کرد: برجام در لایه‌های مختلف ازجمله بخش صنعت، خدمات و بخش‌های دیگر اقتصادی، فرصت های سرمایه‌گذاری خارجیان در کشور و همچنین سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور را فراهم کرد اما شبکه بانکی کمتر از هر بخشی دیگری توانست از فرصت سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند.

    این صاحبنظر اقتصادی افزود: البته در صورت درک مناسب نیز این امکان وجود داشت که حد مطلوب در بخش بانکداری ایجاد نشود و امکان سرمایه‌گذاری در شبکه بانکی فراهم نشود.

    عزیزی یادآور شد: درمتن برجام سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مجاز شمرده‌شده بود درصورتی‌که خارج از برجام قوانین و مقررات و همچنین موانع و محدودیت‌های بسیار وسیعی وجود داشت که مانع از سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش مالی و بخصوص بانکی در کشور می‌شد.

    وی ادامه داد: به‌طور مثال قبل از تحریم‌ها علیه ایران به‌منظور مبادله با دلار قراردادی به‌عنوان یوترن منعقدشده بود که درواقع مجوز آمریکا برای معامله با ایران با دلار آمریکا برای غیر آمریکایی‌ها بود که بسیار حساس قلمداد می‌شد و در برجام احیا این شیوه از معامله موردتوجه قرار نگرفت.

    این صاحب‌نظر امور پولی و بانکی یادآور شد: محدودیت‌هایی که فقدان یوترن (U-turn) برای اروپایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها ایجاد کرد مبادلات و سرمایه‌گذاری‌ها در سیستم مالی و بانکی ایران را با محدودیت‌های فراوان مواجه ساخت که سخت‌ترین بخش در برجام، تعاملات در بخش مالی اقتصاد ایران بخصوص بانکداری بود.

    عزیزی در خصوص فرصت‌هایی که برجام در گسترش روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌ها خارجی ایجاد کرد، گفت: در ظاهر برجام به‌طور کامل ایجاد روابط کارگزاری ایران با بانک‌های خارجی را بدون هیچ‌گونه محدودیتی آزادکرده است ولی محدودیت‌های دیگر خارج از برجام این روند را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت.

    وی اذعان کرد: بخشی از این مشکلات به مقررات و استانداردهای بین‌المللی و بخشی دیگر به تحریم‌های غیرهسته‌ای و یک‌جانبه آمریکا بازمی‌گردد که در عمل مانع بزرگی به‌منظور گسترش روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌ها بزرگ بین‌المللی است ازاین‌رو به دلیل این محدودیت‌ها امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایجادشده در برجام کاهش یافت.

    عزیزی با مثبت شمردن برجام در کشور، گفت: باوجود مزیت‌های بسیار زیادی که برجام در کشور ایجاد کرد ولی درزمینهٔ بانکداری به دلیل ضعف‌های موجود خارج از برجام بهره‌برداری کامل صورت نگرفت.

    وی خاطرنشان کرد: گسترش روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی نیازمند شناخت دقیق از آن‌ها به‌منظور رفع نیازهای طرف‌های مقابل است. ازاین‌رو برگزاری همایش‌هایی مانند بیزینس فروم ایران و اروپا فرصت خوبی به‌منظور ایجاد این شناخت و جستجوی راه‌حل برای مشکلات موجود است.

    عزیزی افزود: باید از ظرفیت بسترسازی چنین همایش‌هایی برای شناخت عمیق و گسترش روابط بانکی بیشترین بهره‌برداری انجام داد.

    وی یکی از دلایل عمده در بهره‌برداری نکردن از فرصت‌های برجام را کمک نگرفتن از تجارب بین‌المللی و مشاوران خارجی دانست و گفت: این ابزارها استفاده‌نشده یا در صورت استفاده عملکرد مطلوب اجرایی نداشته است یا موانع سازمانی سد راه استفاده از این ظرفیت‌ها شده است.

    این صاحب‌نظر امور پولی و بانکی برگزاری بیزینس فروم ایران و اروپا را بستری برای ایجاد واقع‌بینی، آشنایی و ارتباط با کشورهای اروپایی دانست و گفت: برگزاری این همایش به‌منظور ایجاد ارتباطات عمیق بسیار مناسب است و زمینه ساز بهره گیری از ظرفیت‌های ایجادشده است که تاکنون به‌خوبی بهره‌برداری نشده است.

    عزیزی افزود: در آینده با استمرار این همایش و برگزاری رویدادهای بیشتر می‌توان برای ایجاد منافع بیشتر در کشور بهره‌برداری کرد.

    یادآور می شود، ششمین همایش تجاری بانکی ایران- اروپا 8 و 9 اردیبهشت ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود.

    "روابط تجاری و بانکی ایران دو سال پس از اجرایی شدن برجام" محور اصلی همایش خواهد بود همچنین«اتحادیه اروپا شریکی برای ایران؛ چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و بانکی ایران»، «اتحادیه اروپا و مدیریت تطبیق مدرن»، «اجزای چارچوب جامع مدیریت ریسک»، «مطالبات معوق بانکی (NPL) و استانداردهای حسابرسی (IFRS)»، «منابع تجدپذیر انرژی» و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محورهای این همایش را تشکیل می‌دهد.

    برچسب ها