عصر خودرو

«بانک جهانی» منتشر کرد؛

چشم‌انداز ۲۰۱۸ بازار کالاها

عصر بازار- گزارش بانک جهانی از «چشم‌انداز ۲۰۱۸ بازار کالاها» نشان می‌دهد اقدامات سیاستی نظیر افزایش تعرفه‌‌های واردات که این روزها مطرح است، کاهش سطح تولیدات و وضع تحریم‌ها از جمله عوامل ریسک‌ساز در بازار جهانی به حساب می‌آیند. بر اساس پیش‌بینی‌های «بانک جهانی» قیمت نیمی از کالاها در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت. با این حال قیمت چهار‌پنجم از این کالاها در سطحی کمتر از رکورد قیمتی سال ۲۰۱۱ باقی خواهد ماند.

چشم‌انداز ۲۰۱۸ بازار کالاها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه «بانک‌جهانی» جدیدترین گزارش خود با عنوان «چشم‌انداز بازار کالا‌ها» را برای سال 2018 منتشر کرد. بر اساس این گزارش در فصل نخست 2018 قیمت کالاها تقویت شد. افزایش فراگیر قیمت‌ کالاها از هر دوعامل طرف عرضه و تقاضا ناشی شده است. شتاب رشد اقتصادی جهان موجب افزایش تقاضای برخی کالاها شده است، در حالی که برخی دیگر از کالاها با محدودیت عرضه روبه‌رو شده‌اند. درخصوص قیمت نفت و فلزات گرانبها نیز نگرانی‌ها درخصوص تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک از دیگر عوامل افزایش قیمت این محصولات بوده است. بر این اساس، انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت خام در سال 2018 به بشکه‌ای 65 دلار برسد (بالاتر از میانگین 53 دلاری سال 2017)، قیمتی که برای سال 2019 نیز در همان مقدار پیش‌بینی شده است. همچنین در سال 2018 قیمت محصولات کشاورزی پس از تجربه سه سال ثبات نسبی، افزایشی دو درصدی را تجربه خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های «بانک جهانی»، اقدامات سیاستی نظیر افزایش تعرفه‌‌های واردات که این روزها مطرح است، کاهش سطح تولیدات و وضع تحریم‌ها از جمله عواملی هستند که ریسک‌هایی را برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت ایجاد می‌کنند. در این گزارش همچنین سیاست‌های کشورهای صادرکننده در واکنش به سقوط قیمت نفت در سال 2014 مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرکنندگان نفتی که از نظام نرخ ارز شناور، ضربه‌گیرهای مالی بزرگ و اقتصاد متنوع شده بهره می‌برند، عملکرد بهتری در زمان کاهش قیمت نفت دارند. تجربه 4 سال گذشته یادآور آن است که تا چه حد متنوع‌سازی اقتصاد و چارچوب‌های سیاستی مالی و پولی قدرتمند برای کشورهای صادرکننده نفت اهمیت دارد.

    چشم‌انداز و ریسک آینده بازارهای کالا
    بر اساس پیش‌بینی‌های «بانک جهانی» قیمت نیمی از کالاها در سال 2018 افزایش خواهد یافت. با این حال قیمت چهار‌پنجم از این کالاها در سطحی کمتر از رکورد قیمتی سال 2011 باقی خواهد ماند. قیمت‌های انرژی نیز در سال 2018 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت. به‌علاوه قیمت کالاهای غیر از دسته‌بندی انرژی پیش از ثباتی که در سال 2019 تجربه خواهند کرد، در سال 2018 بیش از 4 درصد افزایش خواهد یافت. البته در صورت اعمال تعرفه‌های اضافی و وضع تحریم‌، چشم‌انداز کوتاه‌مدت کالاها با چالش مواجه خواهد شد. در بلندمدت اما از آنجایی که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کانال‌های توزیع، بازارهای صادرات یا منابع تامین مالی جدید می‌یابند این اثرات کمرنگ خواهند شد. چشم‌انداز قیمت محصولات کشاورزی از دیگر پیش‌بینی‌های حائز اهمیت گزارش جدید «بانک جهانی» است. در این رابطه پیش‌بینی شده است قیمت این محصولات در سال 2018 افزایشی 3/ 2 درصدی را تجربه کند و 3/ 1 درصد اضافی نیز در سال 2019 رشد کند. قیمت حبوبات نیز در این سال تحت‌تأثیر کاهش سطح کاشت، افزایشی 8 درصدی را تجربه خواهد کرد. از جمله مهم‌ترین ریسک‌های این بخش می‌توان به افزایش تعرفه دانه‌های روغنی سویا از سوی دولت چین در واکنش به سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ اشاره کرد.

    نگاهی به بازار کالاهای ایران
    بررسی روند تاریخی – 1970 تا آخرین آمارهای در دسترس – تولید یا تجارت 30 قلم کالا از دیگر موارد مهمی است که در ضمیمه گزارش جدید «بانک‌ جهانی» ارائه شده است. در این رابطه در برخی موارد آمارهای بازارهای کالای ایران نیز به چشم می‌خورد. در سال 2015 ایران بیش از 220 هزار تن واردات موز داشت که با این مقدار واردات در جایگاه دهم بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول در سال 2015 قرار گرفت. بیشترین مقدار واردات موز در سال 2010 با بیش از 640 هزار تن و کمترین مقدار آن نیز در سال 1980 با واردات صفر صورت گرفت. یکی دیگر از آمارهای ارائه شده، رتبه‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام در دنیا است. در سال 2016 ایران با میانگین تولید 6/ 4 میلیون بشکه در روز [نفت خام + میعانات گازی]پس از آمریکا (35/ 12میلیون‌بشکه)، عربستان (34/ 12 میلیون بشکه) و روسیه (22/ 11 میلیون بشکه) در جایگاه چهارمین تولیدکنندگان بزرگ نفت خام دنیا قرار گرفت. این مقدار همچنین بیشترین میزان تولید نفت خام تاریخ ایران را رقم زد (پیش از این بیشترین مقدار در سال 2010 با 41/ 4 میلیون بشکه در روز حاصل شده بود). در بخش مصرف نفت خام کشور در سال 2016 ایران با مصرف حدود 85/ 1 میلیون بشکه در روز در رده دوازدهم بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت خام دنیا جای گرفت. بیشترین مقدار مصرف نفت خام ایران نیز به سال 2013 با 2 میلیون بشکه در روز مربوط می‌شود. در تولید گاز طبیعی در سال 2016 ایران با تولید بیش از 202 میلیارد متر مکعب گاز پس از آمریکا (749 میلیارد متر مکعب) و روسیه (579 میلیارد متر مکعب) سومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان لقب گرفت. همچنین در این سال ایران با مصرف 201 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی پس از آمریکا، روسیه و چین در جایگاه چهارم بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز طبیعی قرار گرفت.

    در سال 2015 ایران با تولید بیش از 9/ 1 میلیون تن کود نیتروژن در جایگاه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی این محصول ایستاد. در بخش ساخت طلا نیز ایران با ساخت 47 تن طلا در سال 2016 هشتمین سازنده بزرگ این محصول در دنیا لقب گرفت. این در حالی است که در سال 2013 ساخت طلای ایران به رکورد 93 تن رسیده بود. بر اساس آمارهای گزارش جدید «بانک‌ جهانی» تولید سنگ آهن ایران از 2 میلیون تن در سال 1990 به 49 تن در سال 2013 و پس از آن با اندکی کاهش به 39 تن در سال 2015 رسید، مقداری که ایران را در کنار آمریکا در جایگاه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول قرار داد. در بخش تولید فولاد خام نیز رکورد 18 میلیون در سال 2016 برای ایران به ثبت رسید (چهاردهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در 2016)، در حالی که تولید این محصول در اوایل انقلاب در سطحی کمتر از یک میلیون تن قرار داشت.

    گرچه ایران در تولید و صادرات ذرت جایگاهی در رتبه‌های برتر ندارد، اما با ذخیره 7/ 5 میلیون تن ذرت در سال‌ 2018/ 2017 چهارمین ذخیره بزرگ این محصول را در دنیا داشته است. البته شاید بخشی از ذخایر ذرت ایران به حجم واردات برگردد جایی که ایران با 5/ 8 میلیون تن واردات در سال 2018/ 2017 هفتمین واردکننده بزرگ این محصول لقب گرفت.

    در تولید چای، ایران با تولید بیش از 75 هزار تن در سال 2016 یازدهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در این سال بود. البته رکورد تولید چای ایران در سال 2000 با 223 هزار تن حاصل شد. در بخش مصرف چای نیز که آخرین آمارهای آن مربوط به سال 2013 است، ایران با مصرف 228 هزار تن چای در این سال پنجمین مصرف‌کننده بزرگ این محصول بود. در نهایت آخرین آمار ارائه شده در این گزارش مربوط به تولید و تجارت گندم است. در این رابطه ایران با ذخیره گندم 5/ 5 میلیون تنی در سال 2018/ 2017 – مقداری که نسبت به 7/ 8 میلیون تن سال قبل کاهشی چشمگیر داشته است – هفتمین ذخیره بزرگ این محصول را در دنیا داشته است.

    برچسب ها