عصر خودرو

واردات نفت هند از ایران افزایش یافت

عصر بازار- هند اعلام کرد که واردات نفت این کشور از ایران در ماه جاری میلادی (۱۱-فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) به ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسیده است.

واردات نفت هند از ایران افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، داده های شرکتی های کشتیرانی هند نشان می دهد که واردات نفت خام این کشور از ایران در سال مالی 18-2017 که در 31 ماه مارس (11 فروردین ) به پایان رسید در مقایسه با سال گذشته آن 15.7 درصد کاهش یافته است. این کاهش واردات به دلیل اختلاف هند و ایران بر سر میدان گازی فرزاد ب بوده است.
    با توجه به داده های منتشر شده از سوی رویترز، در طول این مدت ، واردات نفت هند از ایران 458 هزار بشکه نفت خام در روز بوده است که این مقدار در سال قبل از آن 543 هزار و 500 بشکه نفت خام بوده است. پالایشگاه های دولتی هند در سال یادشده مالی، واردات نفت خود از ایران را 27 درصد کاهش دادند.
    این پایگاه اینترنتی به نقل از بیانیه وزارت نفت ایران افزود: هند دومین مشتری بزرگ نفتی ایران پس از چین است. این کشور با وجود فشار های فراوان از سوی آمریکا در طول تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، خرید نفت خود را از تهران کاهش نداد.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که ماه گذشته به هند سفر کرده بود در خصوص احتمال تخفیف ایران به شرکت های نفتی هند جهت حفظ سهم خود در بازار انرژی این کشور گفت: با توجه به شرایط سیاسی و تصمیم گیری آینده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته ای،جمهوری اسلامی همه اقدام های لازم برای حفظ سهم خود در بازار انرژی هند را انجام خواهد داد.
    وی افزود:ما به هندی ها تخفیف نداده ایم اما امکان دارد که در این تصمیم خود تجدید نظر کنیم.
    زنگنه همچنین روز دوشنبه اعلام کرده بود که کاهش صادرات نفت ایران در ماه مارس موقتی است و تهران اکنون صادرات خود را افزایش داده است. صادرات کل نفت و گاز ایران به جهان اکنون بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز است.
    وزیر نفت ایران درباره میدان گازی فرزاد ب گفت: دهلی نو و تهران اکنون در خصوص توسعه میدان گازی فرزاد ب توسط شرکت های هندی به توافق رسیده اند.
    کنسرسیومی متشکل از شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند(OVL)، ایندیان اویل(IOC) و اویل ایندیا در سال 2008 به کشف گازی فرزاد ب کمک کردند اما به دلیل تحریم های غرب علیه ایران، برای استخراج گاز از آن درخواستی مطرح نکردند.
    میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی ایران است که در سال 2012 کشف شد و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال 2013 آغاز شد. حجم ذخیره این میدان 21٫7 تریلیون فوت مکعب است که حدود 60 درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود 1٫1 میلیارد فوت مکعب در روز است.

    برچسب ها