عصر خودرو

برآیند صف آیفکس در پایان هفته

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران در پایان معاملات روز گذشته با افت ناچیز ۱/ ۰واحدی (معادل ۰۱/ ۰ درصد) در سطح ۷/ ۱۰۶۰واحدی باز ایستاد. بر این اساس با احتساب نوسان دیروز آیفکس، زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲۴/ ۳ درصد محدود شد. طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۱۹۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند.

برآیند صف آیفکس در پایان هفته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، داروسازی کاسپین تامین، نفت پاسارگاد و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان اختصاص پیدا کرد.

    بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس، بر دوش نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بود. «سرچشمه» روز سه‌شنبه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت با توقف نماد معاملاتی مواجه شده بود. این نماد معاملاتی در تازه‌ترین گزارش خود، سود پیش‌بینی شده هر سهم را از 1217 ریال به 1368 تغییر داد. «سرچشمه» علت اصلی تعدیل مثبت 12 درصدی سود هر سهم خود را افزایش سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین سود حاصل از فروش سهام ملی صنایع مس ایران و فروش ویلاهای شمال اعلام کرد. به این ترتیب روز گذشته بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت با افزایش قیمت 5/ 13 درصدی همراه شد. دیروز نماد معاملاتی پتروشیمی مارون به تنهایی، بزرگ‌ترین‌ مانع در برابر رشد بیشتر نماگر اصلی فرابورس ایران بود. «مارون» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از 16 هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد.

    روز گذشته نیز تنها 2 هزار و 159 سهم «مارون» به ارزش 8 میلیون و 800 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به افت حدود 2 درصدی قیمت این نماد معاملاتی، همین حجم از دادوستد تاثیر منفی بیش از 5 واحدی بر آیفکس گذاشت.  در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از 740 هزار ورقه به ارزش 63 میلیارد تومان در 637 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود 500 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 488 نوبت معاملاتی به ارزش 41 میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی 71 تا 95 هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت این اوراق در روز گذشته به «اخزا607» اختصاص پیدا کرد. بر این اساس روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی در سطح 2/ 22 درصد قرار گرفت.

    برچسب ها