عصر خودرو

«فوربس» بررسی کرد

تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو روی قیمت نفت چیست؟

عصر بازار- اگر فدرال‌رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، تاثیر احتمالی آن روی بازارهای مختلف، متفاوت خواهد بود؛ از جمله این موضوع، باعث تاثیرپذیری قیمت نفت تا انتهای سال خواهد شد و به نظر می‌رسد در ماه دسامبر دومین اثر بزرگ را روی قیمت نفت شاهد باشیم.

تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو روی قیمت نفت چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ اهمیت سیاست تسهیل کمی (QE) فدرال‌رزرو روی قیمت نفت بارها مورد بحث قرار گرفته است و گاهی اوقات به دلیل حداقل تاثیرش در سطوح بالاتر مورد سرزنش قرار گرفته است. به دلیل بازده پایین اوراق قرضه،‌ سرمایه‌گذاران به گزینه جایگزین برای سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند و کالاهای اساسی یکی از این جایگزین‌ها است، که توسط رشد ناشی از «چرخه فوق‌العاده» در اثر تسهیل کمی قبلی تقویت شده است.

    توضیح دیگر اینکه همزمانی عدم ثبات اقتصادی با تسهیل کمی باعث شده تا نفت،‌ همانند طلا، به عنوان یک کالای استراتژیک با ارزش برای مصرف صنعتی محسوب شود. به عنوان یک سرمایه امن در زمان‌های نامشخص، خرید نفت و طلا یک راهکار جدید است.

    تسهیل کمی به صورت معکوس با قدرت اقتصادی بستگی دارد، به نظر می رسد هر چه تسهیل کمی بیشتر شود قیمت نفت پایین‌تر آید، از این رو هر چه رشد اقتصادی ضعیف‌تر باشد تقاضا برای نفت نیز کمتر خواهد شد. پایان برنامه تسهیل کمی مصادف با رشد اقتصادی قوی‌تر و تقاضای بیشتر نفت خواهد شد، چرا که یکی از فاکتورهای روند نزولی نفت در سال جاری حذف خواهد شد.

    با این حال سوال اینجاست که آیا افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو یک شاخص پیشرو خواهد بود یا شاخص دنباله‌رو؟‌ در این مورد، با توجه به تجربه سال 2008 و کافی نبودن محرک‌ها، به نظر می‌رسد یک شاخص دنباله‌رو باشد. به این معنی که افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، تنها تاکیدکننده موضوعی‌ است که بازار هم اکنون از آن آگاه است: اوضاع اقتصاد آمریکا خوب است، ولی در فرم بسیار عالی نیست و هرگونه بهبود در تقاضای نفت در این کشور احتمالا ضعیف خواهد بود. بنابراین، افزایش نرخ بهره از طریق تغییر قابل‌انتظار در روند تقاضا موجب بهبود قیمت نفت نخواهد شد.

    بعد از افت قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت از 110 دلار به 40 دلار طی یک سال گذشته، سرمایه‌گذاران اندکی این طلای سیاه را به عنوان یک سرمایه مطمئن دیدند.
    افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو موجب رهاکردن نیروهای مخالف روی قیمت نفت خواهد شد، اما با توجه به شرایط بازار (موجودی بسیار بالای ذخایر نفتی جهانی) و ناپایداری سیاسی (انتخابات ونزوئلا)،‌ اثر این نیروها روی قیمت نفت مطمئنا بسیار کم خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها