عصر خودرو

در گفت و گو با عصربازار مطرح شد:

گران شدن دلار برای آینده بورس مفید است

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است بالا رفتن نرخ ارز به شرط پایداری می تواند به سودآوری آینده صنایع بورسی کمک کند.

گران شدن دلار برای آینده بورس مفید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری آوای آگاه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» در خصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز در بازار سرمایه گفت: بالا رفتن نرخ دلار اگر با پایداری همراه باشد، می تواند به ارزش گذاری کارخانه ها، به خصوص کارخانجاتی که محصولات صادراتی دارند، کمک کند. البته احتمال افزایش سود در صنایع پتروشیمی، بیش از سایر صنایع است، اما به هر حال افزایش نرخ دلار به شرط دائمی بودن در تمام صنایع تاثیر گذار است.

    او افزود: اگر در این جریان افزایش نرخ دلار، نرخ ارز مبادله ای نیز همسنگ با ارز آزاد افزایش داشته باشد و رقابت صادراتی محصولات را کم کند، منفعت بیشتری برای تولیدات داخلی و به تبع آن صنایع دارد. زیرا در برخی از صنایع مانند لاستیک سازی برخی اوقات واردات ارزان باعث می شود که تولید داخلی قدرت رقابت پذیری خود را از دست بدهد .

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه خاطر نشان کرد: برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که سیل تقاضای زائران عتبات عالیات و افزایش تقاضا باعث گرانی ارز شده است که البته به نظر نمی رسد ادعای نادرستی باشد. البته باید توجه داشت که در روز 24 آذر، همزمان با آغاز فاز اجرایی برجام، احتمال عرضه بلوکی ارز وجود دارد. با این حال اگر بازار به طور طبیعی و بدون دخالت دولت حرکت کند، احتمال رسیدن قسمت دلار تا پایان سال به 3800 تومان وجود دارد.

    طحانی اظهار کرد: ممکن است دولت مانند سنوات قبل بخواهد از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند و آن را در مرز 3500 تومان نگه دارد، اما این کار درست نیست و بهتر است دولت اجازه دهد نرخ ارز، همپای تورم افزایش داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نرخ ارز مبادله ای در حالت استاندارد باید 15 درصد با نرخ ارز آزاد متفاوت باشد. به همین منظور اگر نرخ ارز در بودجه سال آینده 3100 تومان تعریف شود، عدد بهینه ای است، زیرا با مدیریت فعلی اقتصاد، در واقعیت امید زیادی برای تک نرخی شدن ارز وجود ندارد.

    برچسب ها