عصر خودرو

رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالا تشریح کرد؛

جزئیات طرح تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات

عصر بازار- رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران از تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات خبر داد و اعلام کرد: بورس کالای ایران در ۲ حوزه تأمین مالی و ارتقای شفافیت می‌تواند در خدمت توسعه شهری قرار گیرد.

جزئیات طرح تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، جواد فلاح با بیان اینکه بازار مسکن در حال حاضر با رکود مواجه است و کمبود تقاضا باعث شده فروش املاک و مستغلات با مشکل رو به رو شود، گفت: بورس کالا با الگو گرفتن از کشورهای توسعه یافته به‌دنبال زمینه‌سازی برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات است. این صندوق‌ها با استفاده از سرمایه مردم اقدام به خرید مستغلات کرده و املاک خریداری شده را اجاره می‌دهند. درآمد حاصل از اجاره به‌عنوان سود به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

    او افزود:البته این صندوق‌ها می‌توانند روی اوراق رهنی نیز سرمایه‌گذاری کنند، اما با توجه به اینکه هنوز این اوراق در کشور ما راه‌اندازی نشده‌اند چندان مورد بحث نیستند.

    تأمین مالی شهرداری‌ها با اوراق دین

    او اضافه کرد: راهکاری دیگری که بورس کالای ایران از طریق آن به‌دنبال ایجاد زمینه برای تأمین مالی شهرداری‌ها و نهادهای وابسته به آن است انتشار اوراق خرید دین است. در این روش شهرداری با همکاری شرکت تأمین سرمایه و عرضه‌کننده کالا، اقدام به خرید نسیه کالا از بورس کالای ایران خواهد کرد.

    وی ادامه داد: تعهد شهرداری نسبت به فروشنده تبدیل به اوراق خرید دین شده در بازار به سرمایه‌گذاران به کمتر از قیمت اسمی فروخته خواهد شد و شرکت تأمین سرمایه برای تضمین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه اقدام به بازار گردانی خواهد کرد تا در سررسید، شهرداری مبلغ اسمی اوراق را به دارندگان اوراق پرداخت کند. این روش امکانی را فراهم خواهد کرد تا خرید محصولاتی نظیر قیر و فولاد که مورد استفاده در طرح‌های عمرانی شهری است از طریق بورس کالای ایران تأمین مالی شوند.

    فلاح در حوزه ارتقای شفافیت نیز گفت: بورس کالای ایران با راه‌اندازی بازار فرعی آماده برگزاری مزایده انواع کالا و اموال غیرمنقول شهرداری به روش حراج است.رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد:به‌دلیل شفافیت موجود در معاملات بورس کالا اجرای مقررات و استاندار‌های خاص، خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها ندارد.

    به گفته او معاملات بورس کالای ایران جایگزین مناسبی برای روش مناقصه و مزایده است. او توضیح داد:در این روش بورس با ایجاد شفافیت و کاهش فساد، امکان بازاریابی برای فروش از طریق شبکه گسترده کارگزاران عضو بورس (80شرکت کارگزاری) و تضمین تعهدات خریدار با استفاده از مکانیسم اخذ تضامین و کنترل ریسک نکول توسط اتاق پایاپای بورس را فراهم می‌شود. او درباره غیرهمگن بودن معاملات املاک و مستغلات گفت: بورس کالای ایران با تاسیس بازار فرعی سازوکار جایگزینی برای مزایده‌های عمومی در کشورمان فراهم کرده است که این روش می‌تواند با افزایش شفافیت به کاهش فساد و هزینه‌های جست‌وجو در اقتصاد کمک کند.فلاح تأکید کرد: در این معاملات برای حل مشکل استاندارد نبودن مشخصات کالاها، شرط بازدید اضافه شده است. به این صورت که متقاضی خرید می‌تواند در فرصت تعیین شده در اطلاعیه عرضه به محل کالا یا ملک عرضه شده مراجعه کرده و اقدام به بازدید کند و براساس ارزیابی خود از کالای عرضه شده قیمت پیشنهادی خود را از طریق کارگزار در فرایند حراج اعلام کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها