عصر خودرو

در آغاز هفته، فقط ۷ گروه مثبت بودند

خواب زمستانی «صنایع» در پاییز

عصر بازار- رفتار فرسایشی، نبود انگیزه وهیجان کافی در کنار کمبود نقدینگی به افت ۹۹ واحدی شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته منجر شد که در کنار این موضوع کماکان کاهش حجم و ارزش معاملات نیز مانند روزهای گذشته بسیار کم بود.

خواب زمستانی «صنایع» در پاییز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این راستا مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می‌‌دهد که از میان 37 صنعت ریز و درشت بازار، 26 صنعت با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی یا عدم تغییر سطح قیمت‌ها و شاخص‌ها روبه‌رو‌ شدند. در معاملات دیروز صنایع دباغی، قند و شکر،محصولات کانی غیرفلزی، تامین آب، برق و گاز، رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها و ساخت محصولات فلزی 7 صنعتی بودند که با افزایش شاخص روبه‌رو‌ شدند که در این میان صنعت دباغی با بازدهی 12/ 3 درصدی و شاخص صنعت قند وشکر با ثبت بازدهی 06/ 2 درصدی به‌عنوان برترین صنایع شناخته شدند و 5 گروه دیگر بازدهی مثبت اما کمتر از یک درصد را به نمایش گذاشتند. در این روز شاخص 4 گروه استخراج سایر معادن، منسوجات، محصولات چوبی و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی بدون تغییری نسبت به روز کاری گذشته به کار خود پایان دادند.

    این درحالی است که ابزار پزشکی به همراه صنعت بیمه به‌عنوان ضعیف‌ترین صنایع در بازار دیروز شناخته شدند. در بازار دیروز شاخص محصولات کانی غیرفلزی با بازدهی 8/ 0 درصدی به‌عنوان صنایع مثبت شناخته شد، این گروه معاملات 8/ 2 میلیون سهمی به ارزش 9/ 7 میلیارد ریال را شاهد بود که بیشترین درصد از رقم مزبور در اختیار معاملات 2/ 3 میلیارد ریالی کارخانه‌های‌تولیدی‌شیشه‌ رازی‌ بود. این نماد به همراه نمادهای کسرام، کهمدا و کگاز از نمادهای مثبت در این گروه بودند. این در حالی است که نمادهای کاذر، کساپا و سه نماد دیگر با نوسان منفی قیمتی مواجه شدند. همچنین در این گروه فرآورده‌های نسوز پارس با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد سرامیک‌های‌صنعتی‌اردکان‌ به دلیل برگزاری مجمع متوقف شدند. «کفپارس» در اولین پیش‌بینی 12 ماهه خود به ازای هر سهم 82 ریال سود اعلام کرده است. این در حالی است که شرکت برای سال مالی قبل 23 ریال سود پیش‌بینی کرده است. علت افزایش پیش‌بینی سود، پیش‌بینی افزایش فروش شرکت است. «کسرا» نیز در روز یکشنبه 15 آذر مجمع عمومی خود را برای انتخاب اعضای هیات مدیره در شهر اصفهان برگزار می‌کند.


    گروه رایانه نیز از دیگر صنایع مثبت دیروز بود که با بازدهی 38/ 0 درصدی همراه شد. در این گروه خدمات انفورماتیک و تجارت الکترونیک پارسیان با نوسان مثبت و در مقابل ایران ارقام و کارت اعتباری ایران کیش با نوسان منفی قیمتی به کار خود پایان دادند. در این گروه «رکیش» با معاملات حدود 4 میلیون سهمی به ارزش 3/ 16 میلیارد ریال بیشترین حجم مبادلات را در این گروه کسب کرد. شاخص محصولات شیمیایی با ثبت نوسان منفی 06/ 0 درصدی از شاخص‌های منفی بازار دیروز بود. در این گروه تاپیکو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص داشتند و هر چند نمادهای فارس و پتروشیمی جم با تاثیر 20 واحدی تلاش برای حفظ نماگر بازار بر محدوده مثبت داشتند که بی‌نتیجه ماند. در این گروه شفارس و شپارس به ترتیب با نوسان 5 و 4 درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. شپلی نیز از جمله نمادهای مثبت دیروز بود که با مبادلات 6/ 16 میلیارد ریالی به ارزش 41 میلیارد ریال در صدر جای گرفت که به نظر می‌رسد خبر افزایش سرمایه این شرکت در رشد دیروز آن بی‌تاثیر نبوده است. طی پیگیری انجام شده از امور سهام شرکت مقدار افزایش سرمایه حدود 700درصد است که تا اواخر آذر ماه به کدال ارسال خواهد شد.


    پتروشیمی فارابی و پتروشیمی آبادان نیز از جمله نمادهای متوقف در این گروه هستند که به نظر می‌رسد با توجه به اعلام عملکرد اخیر خود در کدال به زودی بازگشایی شوند. بر این اساس شفارا در آخرین اطلاعات ارسالی، سود 542 ریالی هر سهم سال مالی جاری خود را به زیان 2479 ریالی تبدیل کرد و در عملکرد 6ماهه 1019 ریال ازآن را پوشش داد. بر اساس این گزارش سود عملیاتی از 128میلیارد ریال به زیان 294 میلیارد ریالی تبدیل شده که علت آن کاهش در مقدار فروش محصول و حذف بخش مهمی از سود سایر درآمدهای عملیاتی است. این شرکت سالانه از اجاره مخازن سود شناسایی می‌کرد که وضع قوانین و تغییر شرایط منجر به کاهش محسوس آن شد. اما پتروشیمی آبادان با سرمایه 630 میلیارد ریالی، در عملکرد 6 ماه نخست سال به ازای هر سهم 75 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش 59درصدی داشته است. فروش، بهای تمام شده، سود عملیاتی به ترتیب 48 درصد، 49 درصد و 45 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه داشته است. شرکت در آخرین بودجه خود به ازای هر سهم 510 ریال سود پیش‌بینی کرده است و در عملکرد 6 ماهه موفق به پوشش 15 درصدی سود بودجه خود شده است.


    شکربن نیز که دیروز بازگشایی شد به ازای هر سهم 187 ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی 15 ریال افزایش داشته است. شرکت در عملکرد 6‌ماهه خود به ازای هر سهم 93 ریال زیان داشته است. دلیل عمده زیان عملکرد 6 ماهه ابتدای سال 94 شرکت ناشی از فروش موجودی محصول تولید شده در سال قبل با قیمت تمام شده بالا(موجودی ابتدای دوره) بوده است. محصول شرکت دوده صنعتی است که شرکت در عملکرد 6 ماهه 94 با نرخ 29 هزار و 949ریال فروخته است و در بودجه94 شرکت نرخ فروش محصول معادل با 32 هزار و 380ریال پیش‌بینی شده است. شرکت در عملکرد 6ماهه موفق به پوشش 52درصدی فروش مقداری و 48درصدی فروش ریالی خود شده است؛ حاشیه سود ناخالص بودجه 11 درصد و حاشیه سود ناخالص در عملکرد 6ماهه 2 درصد است.


    چه خبر از دارویی‌ها؟

    گروه دارویی نیز روز گذشته را با کاهش شاخص به میزان 24/ 0 درصد پشت سر گذاشت؛ در بازار دیروز بیشتر نمادهای معامله شده در این گروه با نوسان منفی قیمت روبه‌رو‌ شدند و تنها 3 نماد شتران، والبر و دسبحا با نوسان مثبت اما اندک در محدوده کمتر از 5/ 0درصدی داشتند. همچنین نماد داروسازی امین با دادوستد بیش از 354 هزار سهم به ارزش 980 میلیارد ریال بیشترین معاملات را در این گروه به خود اختصاص داد. کیمیدارو و دارویی سبحان نیز هر کدام به ترتیب با معاملات 850 میلیارد و 447 میلیارد ریال، مبادلات پرحجمی داشتند.


    در این روز داروسازی کوثر با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بدون نوسان قیمت در همان نرخ 1662 ریال بازگشایی شد؛ مدیرعامل شرکت داروسازی کوثر به ارائه توضیحاتی درخصوص تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم خود پرداخت؛ عباس سکوت، در رابطه با فروش شرکت اعلام کرد: ارائه تسهیلات نامتعارف در بازار در سال قبل باعث خرید بیش از حد عرف داروخانه‌ها (خرید بیش از 6 ماه) شده و از طرفی دیگر در اردیبهشت‌ماه سال جاری، میثاق نامه‌ای بین شرکت‌های تولید‌کننده دارویی مبنی بر عدم ارائه تخفیف امضا شد که موجب اعتراض شدید داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو شده است و به همین دلیل فروش 6 ماهه اول سال با افت شدیدی مواجه شد. وی ادامه داد: در شهریور ماه موجودی داروخانه‌ها به اتمام رسید و سفارش‌های خرید آنتی‌بیوتیک‌ها از مهرماه آغاز شد به‌طوری که خالص فروش شرکت در مهر ماه 100 میلیارد ریال (معادل با فروش 5 ماهه اول سال) شد و در آبان ماه نیز فروش خالص شرکت 70 میلیارد ریال بوده است. به گفته سکوت با توجه به روند قبلی فروش و شروع مصرف داروهای آنتی‌بیوتیکی، امکان دسترسی به بودجه فروش 619 میلیارد و 109میلیون ریالی امکان پذیر است. مدیرعامل «دکوثر» درخصوص هزینه‌های مالی نیز اظهار کرد: پیش‌بینی هزینه‌های مالی براساس مصوبه دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی گزارش شده بود، که در عمل هیچ یک از بانک‌ها مصوبه مزبور را رعایت نکرده، بنابراین شرکت مجبور شد تا مجدد هزینه‌های مالی خود را مورد بازبینی قرار دهد.


    وی ادامه داد: با توجه به اینکه فروش 6ماهه اول سال جاری دچار نقصان شده برای تامین منابع نقدینگی در 6 ماه دوم سال باید از تسهیلات بانکی استفاده شود که با توجه به موارد ذکر شده هزینه‌های مالی شرکت تا آبان امسال به رقم 155 میلیارد ریال رسیده است. سکوت در رابطه با افزایش درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز گفت: چون سود تقسیم شده در مجمع پخش فردوس با افزایش 100 درصدی به تصویب رسیده، بنابراین سهم سود «دکوثر» از مبلغ 9 میلیارد و 990 میلیارد ریال به مبلغ 19 میلیارد و 980 میلیون ریال افزایش تغییر کرده که تاثیر مثبت 20 درصدی در درآمد سرمایه‌گذاری داشته است. وی در ارتباط با تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم شرکت نیز اظهار کرد: به دلیل افزایش در بهای تمام شده مواد اولیه (در برخی موارد 60 درصد افزایش) و از طرفی تاخیر در ابلاغ افزایش نرخ دارو (ابلاغ افزایش در مهر‌ماه از 8تا 30 درصد در برخی از محصولات) سود این شرکت تحت تاثیرقرار گرفته است که این عدم تناسب در افزایش قیمت مواد اولیه و محصول باعث نزدیک شدن قیمت فروش مصوب به قیمت تمام شده، گردیده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن حاشیه سود فعلی محصولات تولیدی و با توجه به درخواست شرکت‌های تولید‌کننده دارو از وزارت بهداشت در ارتباط با اعمال افزایش قیمت اقلام باقی مانده، فروش و سود پیش‌بینی شده شرکت محقق خواهد شد.


    شرکت فرابورسی سبحان دارو نیز دیگر دارویی بود که گزارش تولید و فروش دوره یک ماهه منتهی به پایان مهر ماه 94 را اعلام کرد؛ شرکت در این دوره 160 میلیارد و 815میلیون ریال فروش انواع قرص و دراژه، پماد و کرم و قطره داشته است. همچنین فروش شرکت از ابتدای سال تا پایان مهرماه به مبلغ 914میلیارد و 906 میلیون ریال رسیده است؛ عمده مبلغ فروش در گزارش تولید و فروش محصولات یک ماهه مربوط به محصول قرص و دراژه است. نرخ این محصول در 6 ماهه اول به‌طور میانگین 504 ریال به ازای هر عدد بوده است در حالی که محصول در مهرماه 616 ریال به ازای هر عدد فروخته شده است. از لحاظ فروش ریالی، شرکت در 6 ماه فروشی معادل با 754میلیارد ریال داشته است و در یک ماه منتهی به پایان مهرماه نیز فروش ریالی شرکت مبلغ 160میلیارد ریال است، شرکت در عملکرد 7‌ماهه خود موفق به پوشش 59درصدی فروش ریالی بودجه‌اش شده است. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که مواد اولیه دارویی البرز بالک قصد دارد در سال آینده یک پروژه تولیدی و توسعه‌ای خود را بهره‌برداری کند که در پی آن برای سهام خود سودآور خواهد بود. براساس شنیده‌ها این سود امکان تعدیل 50درصدی سود هرسهم «دبالک» را در سال آینده داشته باشد.

    گروه غذایی نیز از دیگر گروه‌هایی بود که بازار دیروز را با نوسان منفی اما اندک شاخص پشت سرگذاشت‌؛ تغییرات شاخص این گروه معادل 1/ 0 درصد بود؛ وضعیت نمادهای این گروه نیز مطابق روزهای اخیر همچنان متعادل بود به‌طوری‌که نیمی از نمادها سبزپوش و نیمی دیگر قرمز پوش شدند. غشان، غپاک و غپینو بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نمادهای غمهرا، غشاذر و غگرجی بیشترین کاهش نرخ را تجربه کردند. همچنین در این روز نمادهای غچین و غمارگ اطلاعات خود را بر سایت کدال ارسال کردند؛ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده شرکت مارگارین سرمایه شرکت از مبلغ 22 میلیارد و 400 میلیون ریال به‌مبلغ 100میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. مارگارین نیزسود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به آذرماه از 598 ریال به 680 ریال افزایش داده است، طبق این گزارش سود عملیاتی از 556 میلیارد ریال به 597 میلیارد ریال افزایش یافته است. گزارش جدید حاوی کاهش میانگین نرخ‌های فروش و افت بهای تمام شده است که میزان کاهش بهای تمام شده بیش از نرخ‌های فروش بوده که منجر به رشد سود نهایی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو