عصر خودرو

مدیرعامل سمات پیشنهاد کرد

تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری میان بورس‌های اسلامی

عصر بازار- مدیرعامل سمات در اجلاس بورس‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC )، پیشنهاد تشکیل یک صندوق سرمایه گذاری میان اعضای این کنفرانس را ارائه داد.

تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری میان بورس‌های اسلامی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سمات، محمدرضا محسنی در سخنرانی خود که در اجلاس بورس های عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC ) در استانبول ترکیه برگزار شد، افزود : کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نقاط مشترک زیادی در زمینه واحد پولی، مدیریت معاملات بر اساس قوانین و مقررات اسلامی وغیره دارند که می توان با راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، گام های بلندی را برای گسترش روابط های تجاری و اقتصادی برداشت.

    مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) عنوان کرد: اعضای سازمان همکاری های اسلامی پتانسیل های زیادی برای رشد اقتصادی دارند ، بنابراین یکپارچگی اقتصادی آنها منجر به رشد و  توسعه بیشتر شرکاء و  همچنین برخورداری از سیستم جهانی به عنوان یک سازمان منحصر به فرد می شود.

    محسنی اظهار داشت: بنابراین همگرایی اعضای سازمان همکاری های اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند به سیاستگذاران در توسعه روابط تجاری و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی در برنامه ریزی های آینده خود کمک شایانی کند.

    وی با بیان اینکه ایران بعد از توافق هسته ای، تعامل سازنده ای را بر اساس احترام متقابل با سایر کشورها آغاز کرده است، افزود: هم اکنون شاهد حضور هیات های اقتصادی و تجاری زیادی به ویژه از قاره اروپا به ایران هستیم تا روابط اقتصادی ما با دیگر کشورهای جهان گسترش یابد.

    محسنی خاطر نشان کرد : ایران یک رویکرد بلند مدت را با هدف تدوین چارچوب اقتصادی جایگزین در نظر گرفته است که این برنامه اقتصادی شامل ایجاد شبکه های مالی و تجاری جدید و جذب سرمایه گذار از کشورهای غیر غربی است. در همین رابطه، ایران برای نیل به اهداف فوق قصد دارد تا همکاری های خود را با کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گسترش دهد.

    وی گفت : شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران نیز همانند سایر همتایان خود در جهان در اندیشه فراهم کردن زیرساخت های لازم بر اساس استاندارهای بین المللی برای آغاز تعاملات بازار سرمایه ایران با سایر بورس های جهان است.

    محسنی افزود: باید با افزایش شفافیت، ثبات، پشتیبانی مطلوب و تنوع سازی ابزارهای مالی بتوان اقدامات لازم را برای باز کردن جریان سرمایه به سمت اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه انجام داد.

    بر اساس این گزارش، سازمان کنفرانس اسلامی‌ براساس ماده 102 منشور سازمان ملل در روز اول فوریه 1974 میلادی تاسیس شد، این سازمان هم اکنون دارای 56 عضو است که از لحاظ جغرافیایی به سه گروه آسیایی، آفریقایی و عربی تقسیم می‌شوند. اجلاس کشورهای اسلامی ‌‌‌متشکل از روسای کشورها و سران دولت‌هاست که هر سه سال یکبار در پایتخت یکی از کشورهای عضو سازمان برگزار می‌شود.

    ایده ارتقای فعالیت‌‌های سرمایه‌‌گذاری و اقتصادی بین کشورهای عضو در سال 1974مطرح و با تشکیل نخستین نشست میان بورس‌‌های کشورهای عضو  در سال 2005، موضوع افزایش همکارهای بین بازارهای سرمایه آغاز شد.

    برچسب ها