عصر خودرو

جوادی در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی:

۲.۵ میلیون بشکه ظرفیت‌سازی در نفت و ۱.۴ میلیارد متر مکعب ارتقای تولید در گاز

عصر بازار- در پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند سه پروژه فاز ۲ طرح توسعه آزادگان شمالی، فاز دو یادآوران و همچنین توسعه میدان فرزاد B حذف شده است زیرا در این پروژه‌ها در حال مذاکره بر اساس تصمیمات سال‌های قبل با شرکت‌های ذی‌ربط هستیم.

۲.۵ میلیون بشکه ظرفیت‌سازی در نفت و ۱.۴ میلیارد متر مکعب ارتقای تولید در گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی با ابراز امیدواری از اینکه گام بلند وزارت نفت برای دوران پساتحریم و توسعه شتابان صنعت نفت و گاز در کشور با نتایج خوب و برکات برای کشور همراه باشد گفت: در این کنفرانس نتایج کارگروه وزارت نفت برای بازنگری توسعه میادین نفت و گاز که به تصویب دولت رسیده ارائه خواهد شد.

    همچنین همکاران وزارت نفت و شرکت ملی نفت سوالات و ابهامات حاضرین را پاسخ خواهند داد و پیشنهادات اصلاحی را خواهند شنید.

    وی تصریح کرد: قراردادهای بیع متقابل در 3 دوره بر اساس تجربه،‌ارتقا و تکمیل شده و در قراردادهای جدید این فرصت متصور است که با تجربه در دوره اول قراردادها تکمیل شوند و سپس در اسناد مناقصه به طرف‌های قرارداد تعریف و ارائه خواهد شد.

    جوادی خاطرنشان کرد: امیدواریم که قراردادها به صورت شفاف و مناقصات به نحو احسن برگزار شود و فرصت مناسبی را برای شرکت‌های بین‌المللی و داخلی فراهم کنند.

    معاون وزیر نفت همچنین گفت: بخش دوم کنفرانس به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی بلوک‌های اکتشافی نفت و گاز اختصاص دارد.

    وی ادامه داد: همچنین شرکت ملی نفت ایران فرصت دارد که با ظرفیت قراردادهای ipc سبد جذب سرمایه و انتقال دانش و ارتقای فرصت‌های اجرایی در کشور را فراهم کرده تا منجر به افزایش تولید نفت و گاز و همچنین افزایش ضریب بهره‌برداری و بهبود در نگهداری میادین شود.

    جوادی تصریح کرد: ما 50 پروژه را در نظر گرفته‌ایم که به طور اجمال معرفی خواهند شد. ویژگی‌های میادین نیز تشریح شده و انتظارات توسعه نیز اعلام خواهد شد.

    وی در ادامه اظهار داشت: در پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند سه پروژه فاز 2 طرح توسعه آزادگان شمالی، فاز دو یادآوران و همچنین توسعه میدان فرزاد B حذف شده است زیرا در این پروژه‌ها در حال مذاکره بر اساس تصمیمات سال‌های قبل با شرکت‌های ذی‌ربط هستیم که امیدواریم به نتایج قابل قبول برسیم و اگر این اتفاق نیفتد این پروژه‌ها را نیز در دوره‌های بعدی مناقصه هم ارائه خواهیم کرد.

    وی در ادامه به ذخایر قابل برداشت نفت کشور اشاره و اظهار داشت: ذخایر نفت در جای کشور ما 158 میلیارد بشکه است که 10 درصد از سهم ذخایر نفت جهانی را دارا هستیم که اگر به صورت خطی حساب کنیم باید ظرفیت تولید را به دو برابر برسانیم.

    وی همچنین گفت: در بخش گاز 34 تریلیون متر مکعب  ذخیره گاز قابل استحصال  داریم که رتبه اول را در سطح جهانی دارا هستیم و به این ترتیب بیش از 18 درصد سهم پتانسیل عظیم گاز جهان است.

    وی با تاکید بر اینکه نباید این ثروت ذخایر نفت و گاز را تبدیل به موتور توسعه اقتصادی برای اعتلای کشور کنیم تصریح کرد: ما کمتر از 30 درصد از ذخایر کشور را بهره‌برداری و تولید کرده‌ایم به طوری که در میزان ذخایر نفت در رتبه سوم اوپک و رتبه چهارم جهان و در میزان ذخایر گاز با فاصله زیادی از دیگر کشورها در مقام اول قرار داریم.

    وی خاطرنشان کرد:با تلفیق  معادل نفت و گاز این پتانسیل عظیم را در کشور فراهم می‌کند تا توسعه هوشمندانه‌ای را در میادین نفت و گاز اتخاذ کنیم.

    وی ادامه داد: در پروژه‌های معرفی شده بخشی پروژه‌هایی هستند که برای توسعه کشور باید در نظر گرفته شوند و تعدادی از آنها بر اساس ارزیابی در کنفرانس ارائه می‌شود.

    جوادی اظهار داشت: در بخش توسعه نفت طی 25 سال آینده نیاز داریم تا 25 میلیون بشکه افزایش تولید داشته باشیم که اگر سهم 10 درصدی از این افزایش را در نظر بگیریم 2.5 میلیون بشکه باید ظرفیت‌سازی جدید داشته باشیم  تا بتوانیم سهم خود را در بازار نفت به دست بیاوریم. همچنین در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری این است که تولید گاز از 750 میلیون متر مکعب به 1.4 میلیارد متر مکعب افزایش یابد یعنی با پروژه‌های کنونی و آتی ظرفیت تولید گاز خام 80 درصد افزایش یابد که بخشی از آن در قراردادهای ipc تحقق خواهد یافت.

    وی ادامه داد: تولید نفت خام در پایان برنامه ششم باید به 4.7 میلیون بشکه برسد یعنی 700 هزار بشکه نسبت به ظرفیت موجود افزایش یافته و اگر افت میادین هم در نظر گرفته شود 2.2 میلیون بشکه باید سرمایه‌گذاری و افزایش  ضریب بازیافت داشته باشیم.

    وی به افزایش تولید میعانات گازی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش میعانات گازی نیز باید یک میلیون بشکه تولید داشته باشیم که تا پایان برنامه ششم 90 درصد آن جهت تامین خوراک پتروشیمی‌ها تولید فرآورده و پالایشگاه‌های سیراف استفاده شود.

    وی خاطرنشان کرد: در بخش گاز برای استفاده از ظرفیت عظیم ایجاد شده پیش‌بینی شده که برای تزریق و ایجاد واحدهای LNG و همچنین تکمیل سایر واحدها استفاده شود.

    وی ادامه داد: برنامه توسعه پتروشیمی نیز  به این نحو است که امیدواریم بخشی از میعانات به مرحله توسعه و سرمایه‌گذاری اختصاص یابند.

    جوادی تاکید کرد: امیدواریم شرکت‌های علاقه‌مند علاوه بر بخش‌های بالادست نفت در حوزه‌های پایین‌دستی حضور داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین ذخایر هیدروکربوری جهان را داراست اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های  رهبری، دولت و قوانین مجلس ما موظفیم که  این قابلیت‌ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم  و امیدواریم که در قراردادهای IPC بخشی از این ماموریت تحقق یابد و فرصت ایجاد شود که با استفاده از دانش و تکنولوژی پیشرفته و سرمایه‌گذاری خارجی بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یافته و با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران بتوانیم قراردادهای کامل،‌شفاف و تفصیلی  برای توسعه صیانتی مخازن و حداکثر کردن  منافع ملی را فراهم  کنیم.

    معاون وزیر نفت با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های خارجی خاطرنشان کرد: کشور ما بازار بزرگی برای عرضه محصولات دارد و این گونه نیست که محصولات تولید شده ضرورت صادر شود. ضمن اینکه رشد بازار انرژی در حالت بدبینانه واقع‌بینانه و یا خوش‌بینانه این نوید را می دهد که نیازمند عرضه فراتر در دراز مدت است. ضمن اینکه ضریب بازگشت سرمایه در کشور ما از اطمینان بالایی برخوردار است.

    وی همچنین گفت: به دلیل واقعیت‌های زمین‌شناسی و ویژگی مخازن کشور ما جزو مخازن کم هزینه در سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است لذا برای تولید 100 هزار بشکه نفت و 50 میلیون متر مکعب گاز  کاملا قابل رقابت و به مراتب بهتر از دیگر کشورهاست و این انگیزه را برای سرمایه‌گذاران دیگر کشورها ایجاد می‌کند که با هزینه کمتر به اهداف بهتری دست یابند.

    وی امنیت سیاسی و اجتماعی را نیز از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران برشمرد و افزود: کشور ما در منطقه خاورمیانه باثبات‌ترین کشور است لذا سرمایه‌گذاران  بدون دغدغه و کمترین نگرانی می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

    وی همچنین اظهار داشت: به دلیل نوع و گستردگی مخازن هیدروکربوری قدرت انتخاب زیادی برای سرمایه‌گذاران فراهم است تا بتوانند پروژه‌ها را به انعطاف بیشتری متناسب با تجربه و سلایق خود انتخاب کنند.

    جوادی نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص را نیز از دیگر مزیت‌های کشور ایران جهت ورود سرمایه‌گذاران برشمرد.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه ما بعد از انقلاب شرکت‌های توانمندی داشته‌ایم که باورهای استقلال‌طلبی داشته‌اند اظهار داشت: در دوران تحریم توانمندی شرکت‌های ایرانی مضاعف شده و امروز با شرکت‌هایی مواجه‌ایم که قابلیت‌های خوبی دارند و می‌توانند شرکا و همکاران برجسته‌ای برای شرکت‌های خارجی محسوب شوند.

    وی یادآور شد: در قراردادهای جدید پیشنهادی نگاه همکاری از توسعه کوتاه مدت به همکاری دراز مدت ارتقا یافته که امیدواریم شرایط را برای جذب شرکت‌های توانمند فراهم کنیم.

    وی همچنین گفت: بعد از انقلاب پایبندی به تعهدات و  علاقه‌مندی به حضور در بازارهای جهانی افزایش یافته  و علیرغم جنگ کشور ما در صدور نفت خام و تحویل فرآورده لحظه‌ای دچار وقفه نشد و این خصوصیت این انگیزه را در کشورها به وجود می‌آورد که در صنعت نفت ایران حضور یافته و این علاقه‌مندی ایران را به حضور در بازارهای جهانی به نمایش می‌گذارد.

    وی با اشاره به سیاست‌های دولت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای جهان اظهار داشت: قراردادهای IPC گام اساسی برای تحقق سیاست‌های یاد شده دولت است.

    وی ادامه داد: بعد از کنفرانس IPC اسناد جمع‌بندی و از طریق مناقصه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

    جوادی با اشاره به اینکه HSE کلیدواژه اصلی ما برای همکاری با شرکت‌های طرف قرارداد است ادامه داد:  لحاظ کردن سهم ساخت داخل بر اساس ‌آنچه قانون مقرر کرد از دیگر اولویت‌های ما در قراردادهای جدید است به طوری که باید 51 درصد از  ساخت داخل در این قراردادها استفاده شود که البته این قانون یک هدف‌گذاری در اواخر سال 1370 بود  اما امروز بر اساس تجربیات و قراردادهای کشور سهم داخل عملا به 65 درصد ارتقا یافته و انتظار بر این است که توسعه سهم داخل حداقل از 70 درصد شروع و تا 80 درصد افزایش یابد.

    وی همچنین انتقال دانش و تکنولوژی را دیگر انتظار از شرکت‌های داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: ما نیازمند این هستیم که کالاها و تجهیزات با استانداردهای جهانی منطبق بوده و در عین حال از انتقال دانش و تکنولوژی به اضافه استفاده از ساخت داخل استقبال می‌کنیم.

    جوادی اظهار داشت: از آنجا که توسعه میادین مشترک اولویت اول ماست بخش اول مناقصات به اولویت میادین مشترک خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو