عصر خودرو

تب جدید برای نفت سفید

عصر بازار- با ارزش‌ترین ماده معدنی که اکنون همه در جست و جوی آن هستند دیگر طلا، نفت یا گاز نیست بلکه فلزی به نام لیتیوم است.

تب جدید برای نفت سفید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، لیتیوم یا "نفت سفید" به عنصر مهمی در اقتصاد "های تک" امروزی تبدیل شده است.

    تقاضا برای لیتیوم رو به رشد است و تولیدکنندگان به دنبال منابع جدید عرضه هستند. قیمت‌ها در دو سال گذشته دو برابر افزایش یافته و تا مرز 16500 دلار در هر تن رسیده‌اند.

    بزرگترین علت این افزایش قیمت، تقاضا برای باطری‌های لیتیوم یونی مورد نیاز در خودروهای برقی، تلفن‌های همراه و توربین‌های بادی بوده است.

    طبق گزارش وال استریت ژورنال، افزایش تقاضا، معدنکاران لیتیوم را واداشته نواحی جدیدی را در جست و جوی ذخایر این عنصر معدنی جست و جو کنند.

    تولید سنتی لیتیوم و لیتیوم یونی در چند بخش مهم متمرکز شده اما با افزایش چشمگیر تقاضا در سال‌های آینده، سرمایه‌گذاران بدنبال راه‌های خلاقانه جدیدی برای افزایش عرضه جهانی هستند.

    رونق معدنکاری لیتیوم کانادا شرکت‌هایی مانند "نماسکا لیتیوم" و "پاور متال" را واداشته تا از ذخایر جدید لیتیوم بهره برداری کنند.

    این حقیقت که چین تلاش می‌کند بازار را کنترل کند، جست و جو برای ذخایر جدید را ضروری‌تر ساخته زیرا شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تلاش می‌کنند سلطه چین را دور بزنند.

    در پنج سال گذشته کالاها به رویارویی میان اوپک و شرکت‌های حفاری شیل آمریکا برای سهم بازار نفت متمرکز شده‌اند اما جنگ بر سر "نفت سفید" است که جریان اصلی بازار در یک دهه آینده خواهد بود.

    کنترل بازار

    شرکت "زیون مارکت ریسرچ" در ژانویه پیش‌بینی کرد فروش باطری لیتیوم یونی با نرخ سالانه 13.7 درصد  رشد کرده و تا سال 2022 به 67.6 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

    قیمت‌های لیتیوم در سه سال گذشته افزایش فوق العاده‌ای داشته و از 6500 دلار در هر تن در سال 2015 به بیش از 20000 دلار در هر تن در سال 2018 افزایش داشته است.

    چین که عمده باطری‌های لیتیومی دنیا را تولید می‌کند به شدت در تکاپوی تضمین عرضه باثبات بوده است. شرکت‌های چینی اکنون سهم بزرگی در بسیاری از معادن لیتیوم آمریکای جنوبی دارند که محل تولید عمده لیتیوم جهان برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های باطری چینی است.

    چین انتظار دارد تقاضا برای باطری‌های لیتیومی در سال‌های پیش رو افزایش پیدا کند که عمدتا به دلیل انتظار برای محبیوبیت فزاینده خودروهای برقی تا سال 2030 است.

    اما چین ممکن است غافلگیر شود زیرا شرکت‌های معدنی جدید به دنبال بهره برداری از ذخایر لیتیوم در خارج از آمریکای جنوبی هستند.

    دور زدن دیوار چین

    چینی‌ها ممکن است در تولید لیتیوم آمریکای جنوبی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده باشند تا بازار را تحت کنترل خود درآورند اما شرکت‌های اروپایی و آمریکای شمالی چینی‌ها را دور می‌زنند تا تامین خود را تضمین کنند.

    اروپا از 25 درصد از لیتیوم جهان استفاده می‌کند در حالیکه خودروسازان اروپایی انتظار دارند تولید خودروهای برقی در این قاره افزایش پیدا کند.

    سرمایه‌گذاران اروپایی منابع لیتیوم را در آلمان و جمهوری چک جست و جو می‌کنند و در این بین، شرکت‌های حفاری ذخایر لیتیوم زیرزمینی در انگلیس، پرتغال و سوئد را نقشه برداری می‌کنند.

    در آمریکای شمالی معدنکاران ذخایر لیتیوم جدیدی را اکتشاف می‌کنند که ممکن است با اکتشافات در آمریکای جنوبی رقابت کند. شرکت "کوانتوم مینرال" کانادا پروژه معدن لیتیوم خود در مانیتوبا را 100 درصد توسعه داده است.

    شرکت "نماسکا لیتیوم" نیز امیدوار است نرخ تولید فعلی (16000 تن) خود را امسال 20 درصد افزایش دهد. ذخایر احتمالی معدن این شرکت در کِبِک 24 میلیون تن برآورد شده که نشان می‌دهد این شرکت مشکلی در رسیدن به اهداف تولیدش نخواهد داشت.

    نماسکا در بازار لیتیوم برنده بزرگی بوده است و ارزش دارایی‌هایش در کانادا به 1.9 میلیارد دلار می‌رسد با این‌همه شرکت "پاور متال" ذخایری دارد که ممکن است میلیاردها دلار ارزش داشته باشد.

    کانادا ممکن است به منبع کلیدی لیتیوم تبدیل شود که خبر خوبی برای صنعت آمریکای شمالی است که ممکن است دسترسی به باطری‌های لیتیومی چینی را از دست دهد.

    تبعات جنگ تجاری میان آمریکا و چین

    اگرچه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، خبر بدی برای صنایعی است که به واردات چینی متکی هستند اما برای معدنکاران لیتیوم نظیر "پاور متالز" و "نماسکا" در آمریکای شمالی خبر خوبی محسوب می‌شود.

    دولت آمریکا در اوایل آوریل تحت یک بسته تعرفه برای واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار، تعرفه سنگینی را برای واردات باطری‌های لیتیومی چینی وضع کرد.

    این به معنای آن است که معدنکاران لیتیوم بازار بزرگتری را برای محصولاتشان خواهند دید و سرمایه‌گذاری در معدنکاری آمریکای شمالی که پایین‌ترین عامل ریسک را در جهان دارد، افزایش پیدا می‌کند.

    چین ممکن است بازار لیتیوم آمریکای جنوبی را تحت کنترل داشته باشد تا نیاز کارخانه‌های خود را تامین کند و خودروهای برقی بیشتری تولید کند اما سیاست‌های حمایت گرایانه آمریکا و توسعه پرشتاب تولید لیتیوم اروپا ممکن است دست چین را از بازار باطری جهانی کوتاه کند.

    رشد تقاضا برای لیتیوم ممکن است به توسعه معادن کانادا کمک کرده و آنها را به بازیگران مطرحی در عرصه جهانی تبدیل کند.

    برچسب ها