عصر خودرو

اقدام ایران مبنی بر تبدیل ارز رسمی از دلار به یورو یادآور تصمیمات اقتصادی ونزوئلا است

عصر بازار- اقدام اخیر ایران درباره احتمال تغییر ارز رسمی یادآور اقدام ونزوئلا در ماه مارس مبنی بر حذف سه صفر از واحد ارزی رسمی این کشور است.

اقدام ایران مبنی بر تبدیل ارز رسمی از دلار به یورو یادآور تصمیمات اقتصادی ونزوئلا است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، ایلنا ، رهبران ایران تصمیم اقتصادی عجیبی گرفته‌اند. باید امیدوار بود که این اقدام همه‌گیر نشود.در اواسط ماه جاری میلادی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که قرار است ارز رسمی خود را از دلار آمریکا به یورو انتقال دهد.

    بیش از دو دهه پس از طرح ایده جایگزینی یورو با دلار در ذخایر ارزی و معاملات بین‌المللی ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران در این راستا و در اقدامی محتاطانه کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف کرد ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند.

    این خبر در حین وخیم‌تر شدن روابط تهران و واشنگتن و همچنین نوسانات اخیر ارز در ایران منتشر شد، امری که سبب می‌شود تغییر ارز رسمی این کشور همانند تلاش‌ها برای دور زدن آمریکا به‌نظر بیاید.

    چنین به‌نظر می‌رسد که این تصمیم در کوتاه‌مدت بی‌اثر باشد و تاثیر چندانی در آینده اقتصادی این کشور نداشته باشد.

    این تصمیم ایران یادآور اقدام «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا است. در ماه مارس رئیس‌جمهوری ونزوئلا دستور ارزش‌گذاری مجدد پول ملی این کشور را صادر کرد. مادورو در این راستا دستور داد که سه صفر از «بولیوار»، واحد ارزی رسمی این کشور، حذف شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این اقدام تاثیر بسیار اندکی بر تورم افسارگسیخته این کشور داشت.

    بنا به داده‌هایی که «استیو هانکه»، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز و متخصص حوزه تورم اعلام کرده، تورم در ونزوئلا از مقدار سالیانه هشت هزار درصد به نزدیک 19 هزار درصد رسیده است.

    اقدام اخیر ایران درباره احتمال تغییر ارز رسمی نیز یادآور همین حرکت دولت ونزوئلا است. ایران و آمریکا همواره روابط خصمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند، اما تصمیم به تغییر ارز رسمی به یورو به جای دلار تاثیر چندانی بر آمریکایی‌ها یا مردم ایران ندارد.

    اگر در این قضیه شک دارید بیایید مثالی بزنیم. تصور کنید که من می‌خواهم قدم را اندازه بگیرم. اگر اندازه‌گیری قد من به‌جای واحد سانتی‌متر با اینچ انجام شود، آیا از قبل بلندترم؟ رقم تعیین‌کننده قد من با واحد سانتی‌متر در ظاهر بیشتر از واحد اینچ است، چراکه اعدا بیشتری در آن وجود دارد. اما با این وجود، این دلیل بر این نیست که قد من نسبت به قبل بلندتر شده است. اگر مجموع دارایی‌ام را به دلار تعیین کنم و بعد آن را روی یک تزارنامه به یورو تبدیل کنم، آیا در واقعیت امر چیزی به ثروت من افزوده شده است؟ گمان نکنم!

    برچسب ها