عصر خودرو

ادامه حکم‌رانی روسیه بر بازار نفت چین

عصر بازار- روسیه در مارس بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود و برتری خود را برای سیزدهمین ماه متوالی حفظ کرد.

ادامه حکم‌رانی روسیه بر بازار نفت چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد روسیه ماه گذشته 5.79 میلیون تن معادل 1.36 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که 23.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. روسیه از مارس سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده است.

    صادرات روسیه در سه ماهه نخست سال میلادی جاری 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 16.51 میلیون تن یا معادل 1.34 میلیون بشکه در روز رسید.

    آمار گمرکی چین نشان داد عربستان سعودی که دومین صادرکننده بزرگ نفت در مارس بود، میزان صادراتش را افزایش داد. صادرات این کشور در ماه میلادی گذشته 4.6 میلیون تن یا 1.09 میلیون بشکه در روز بود که 1.2 درصد نسبت به مارس سال گذشته رشد داشت.

    انتظار می‌رود حجم صادرات نفت عربستان به چین در سال جاری افزایش پیدا کند زیرا گروه هنگلی چین فعالیت آزمایشی یک پالایشگاه جدید در شمال شرقی این کشور را در اکتبر آغاز خواهد کرد. این پالایشگاه ظرفیت پالایش حداکثر 400 هزار بشکه در روز را دارد و برای استفاده از نفت عربستان تجهیز شده است.

    مجموع واردات نفت چین در مارس تحت تاثیر افزایش سهمیه‌های دولتی و سود مطلوب پالایش، به 9.2 میلیون بشکه در روز رسید. همزمان این کشور به منظور کاهش مازاد داخلی، میزان بالایی سوخت پالایش شده صادر کرد.

    واردات نفت چین از آنگولا که سومین صادرکننده بزرگ به این کشور است در مارس 12.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 4.08 میلیون تن یا معادل 961 هزار و 810 بشکه در روز رسید. صادرات این کشور به چین در سه ماهه نخست امسال 2.9 درصد کاهش یافت و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

    در مجموع، چین 112.1 میلیون تن یا معادل 9.1 میلیون بشکه در روز نفت در سه ماهه نخست امسال وارد کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، آمریکا ماه میلادی گذشته 973 هزار و 758 تن و در سه ماهه نخست 3.9 میلیون تن یا 315 هزار و 475 بشکه در روز نفت به چین صادر کرد.

    برچسب ها