عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

تا سال ۱۴۰۰ میزان برداشت گاز ایران به ۳۰۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد

عصر بازار- بی‌طرف با بیان اینکه سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در بهره‌برداری از منابع هیدروکربری بالا نیست گفت: نسل ما در استفاده و بهره‌برداری از ذخایر هیدروکربوری بهینه عمل نکرده است.

تا سال ۱۴۰۰ میزان برداشت گاز ایران به ۳۰۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، حبیب‌الله بی‌طرف معاون وزیر نفت در چهارمین همایش تولید پایدار گاز با بیان اینکه باید برون‌سپاری را تقویت کنیم اظهار داشت: گاهی برای انجام برون‌سپاری زیرساخت‌ها و شرایط لازم وجود ندارد که باید آن را ایجاد کنیم اما بخش دولتی نباید وارد حوزه سهامداری شود.

    وی با بیان اینکه طبق برنامه توسعه سوم شاهد حضور حداقلی بخش دولتی در اقتصاد کشور بوده‌ایم که اکنون این امر کاهش یافته افزود: ایران با توجه به در اختیار داشتن 9 درصد از ذخایر نفت جهان و همچنین ظرفیت 18 درصدی گاز باید در مدیریت و بهره برداری از این منابع هوشمندانه‌تر عمل کند.

    بی‌طرف با بیان اینکه باید منافع نسل آینده را رعایت کنیم خاطرنشان کرد: برداشت، استفاده و بهره‌برداری از منابع هیدروکربری باید به طور صیانتی باشد این در حالی است که شدت مصرف انرژی برای حامل‌های انرژی بسیار بالاست.

    وی با بیان اینکه سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در بهره‌برداری از منابع هیدروکربری بالا نیست یادآور شد: می‌توان گفت که نسل ما در استفاده و بهره‌برداری از ذخایر هیدروکربری بهینه عمل نکرده است.

    وی گفت: با توجه به حجم ذخایر گازی که در اختیار داریم باید سالانه 400 میلیارد مترمکعب برداشت داشته باشیم این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 میزان برداشت گاز ایران به 300 میلیارد مترمکعب در سال برسد البته نباید فراموش کنیم که شبکه انتقال و توزیع گاز کشور به موازات ازدیاد برداشت باید اصلاح شود.

    معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهشی و فناوری با بیان اینکه سال گذشته 570 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده‌ایم افزود: این رقم برداشت باعث شد تا در بهره‌برداری و برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی از قطر پیشی بگیریم.

    بی‌طرف همچنین به مصوبه شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه‌ای که تاییدیه هیات وزیران را نیز دارد این شرکت اجازه دارد دو واحد بهره‌برداری از مجموعه‌های مختلف صنعت نفت را به شرکت‌های معتبر و تراز اول بین‌المللی بسپارد. رقم تولید گاز ایران تا سال 1400 به 300 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

    برچسب ها