عصر خودرو

تحلیل بنیادی نمادهای کانه‌های غیر فلزی بازار بورس تهران

در باغ سبز مقابل کانه‌های غیرفلزی باز شد

عصر بازار- شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس، به واسطه اطلاعات صورت‌های مالی که در سامانه کدال دارند، می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی بررسی شوند.

در باغ سبز مقابل کانه‌های غیرفلزی باز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، یکی از این روش‌ها، تحلیل بنیادی این شرکت‌هاست که در مورد وضعیت نسبی آینده سهم و ارزندگی آنها قضاوت می‌کند. در تحلیل زیر سعی‌ شده ‌است مهمترین ضرایب و فاکتورهای بنیادی در مورد نمادهای گروه کانی‌های غیر فلزی حاضر در بازار بورس تهران در جداولی لیست شده و نتیجه‌گیری و تحلیل آنها بر حسب قیاس بین نمادهای گروه بر مبنای تک‌تک گزاره‌های ارائه شده در جداول، صورت گیرد.

    جدول (1)

    بازار

    ROE

    ROA

    حاشیه سود خالص

    نسبت بدهی

    دوره/تاریخ گزارش

    نماد

    بورس

    42.7

    31.3

    48.9

    26.8

    12 ماهه 94/94.05.28

    کهمدا

    بورس

    -0.7

    -0.3

    -14.5

    54.2

    3 ماهه 94/94.04.24

    کرازی

    بورس

    11.5

    2.1

    10.2

    82

    3 ماهه 94/94.04.31

    کگاز

    بورس

    19.9

    5.2

    24.8

    73.9

    3 ماهه 94/94.04.30

    کفرا

    بورس

    108.8

    0.8

    2.1

    99.3

    6 ماهه 94/94.05.03

    کفپارس

    بورس

    0.6

    0.3

    1.6

    52.2

    3ماهه 94/94.05.17

    کاذر


    بورس

    11.9

    3.6

    22.1

    70.1

    3 ماهه 94/94.04.30

    کپشیر

     

     

    تحلیل گزاره‌های جدول (1):

    نسبت بدهی:

    اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺟﻤﻊ ﺑﺪﻫﻲ‌ﻫﺎی ﺑﻪ ﺟﻤﻊ داراﻳﻲ‌ﻫﺎ ﺑه‌ﺪﺳﺖ ﻣﻲ‌آﻳﺪ.  

     ﺑه‌ﻄﻮر ﻛ ﻲ وام و اﻋﺘﺒﺎر‌دﻫﻨﺪﮔﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺪﻫﻲ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻛﻢ را ﺗﺮﺟﻴﺢ می‌دﻫﻨﺪ. ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺪﻫﻲ زﻳﺎد ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮای ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ از اﺳﺘﻔﺎده ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺷﺪه ‌اﺳﺖ .هر چند در تحلیل این نسبت ماهیت شرکت اعم از تولیدی یا پولی و مالی یا....مهم تلقی می‌شود، اما به هر حال کم بودن این نسبت در مورد نمادهای کانی‌های غیر فلزی نیز مزیت نسبی به حساب می‌آید. همانطور که در جدول (1) مشخص است از منظر این نسبت(بدهی) نمادهای کهمدا و کاذر و کرازی در شرایط بهتری بوده و برعکس نمادهای کفپارس و کگاز و کفرا وضعیت ضعیف‌تری دارند.

     

    حاشیه سود خالص:

    حاشیه سود خالص یکی از نسبت‌های ‌سودآوری است که از طریق‌ تقسیم‌کردن سود خالص به کل فروش محاسبه‌ می‌شود. این نسبت نشان می‌دهد که ‌از یک‌تومان فروش شرکت، چه ‌مقدار آن به سود خالص تبدیل‌ شده‌‌ است. به‌ عنوان ‌مثال، حاشیه‌ سودخالص 30 درصد نشان‌ می‌دهد که‌ از یک‌تومان فروش محصولات شرکت، 3 ریال سودخالص به ‌دست ‌آمده ‌است، همانطور که از این گزاره در جدول (1) نمایان است از این منظر نمادهای کهمدا و کفرا و کپشیر دارای بهترین میزان و نمادهای کرازی و کاذر و کفپارس از نامطلوب ترین رقم برخوردارند.

    ROE

    این نسبت عبارت است از بازده ارزش سهام یا همان ارزش بازده دارایی‌هاست. این شاخص نشان می‌دهد مدیریت شرکت با چه میزان کارآیی از پولی که سرمایه‌گذارها برای خرید سهام شرکت پرداخت کرده‌اند در جهت ایجاد سود استفاده می‌کند. این نسبت نشان می‌دهد آیا مدیریت با نرخ و سرعتی مناسب در حال افزایش ارزش شرکت است یا نه. این شاخص را به این شکل محاسبه می‌شود: ارزش سهام در اختیار سهام‌داران / درآمد خالص سالانه = بازده دارایی

    هرچه این نسبت افزایش یابد، میزان سودآوری سهام‌داران افزایش یافته است

    همانطور که در جدول (1) مشاهده‌ می‌شود، از منظر این گزینه کفپارس و کهمدا و کفرا در بهترین میزان و نمادهای کرازی و کاذر و کگاز در ضعیف‌ترین میزان قرار دارند.

    ROA

    این شاخص شاخص بازده کل دارایی‌ها است که معیاری دقیق‌تر از کارآیی عملکرد مدیران است . این شاخص نشان‌دهنده میزان سودی است که شرکت از هر ریال از دارایی‌هایش به وجود می‌آورد. دارایی شرکت شامل اقلامی نظیر پول نقد، بانک، حساب‌های قابل دریافت، اموال منقول، تجهیزات، موجودی انبار و اسباب و اثاثیه است. این شاخص را به شکل زیر محاسبه می‌شود:
        
        
    کل دارایی‌ها/درآمد خالص سالانه = بازده کل دارایی 

    هرچه این نسبت افزایش یابد یعنی شرکت توانسته است از دارایی‌های به‌کار گرفته شده سود بیشتری ایجاد کند.

    همانطور که در جدول (1) مشاهده‌ می‌شود، از منظر این گزینه نمادهای کهمدا و کفرا و کپشیر در بهترین میزان و نمادهای کرازی و کفپارس و کاذر در ضعیف ترین میزان قرار دارند.

     

    جدول (2)

    بازار

    دوره گردش حساب دریافتنی (روز)

    بدهی به ح ص س

    بازدهی ح ص س

    بازدهی دارایی‌ها

    سال مالی

    نماد

    بورس

    69.01

    0.57

    50

    31

    93

    کهمدا

    بورس

    25

    0.89

    21

    11

    93

    کرازی

    بورس

    48.44

    4.15

    29.9

    5.8

    93

    کگاز

    بورس

    97

    1.12

    57

    26

    93

    کفرا

    بورس

    107

    1332-

    5011-

    3.7

    93

    کفپارس

    بورس

    101

    1

    3.0

    1.53

    93

    کاذر


    بورس

    68

    1.1

    37

    18
     

    93

    کپشیر

     

     

    تحلیل گزاره های جدول (2):

    مبنای تحلیل بر حسب این جدول تعمیم شرایط گذشته شرکت‌ها به آینده آنهاست و می‌توان امیدوار بود وضعیت گذشته در سال‌های آینده تا حدود زیادی حفظ شده و تغییرات قطعا در بیشتر فاکتورهای بنیادی تدریجی خواهد بود، هر چند در مورد نمادهای پولی و بانکی برخی فاکتورها تاثیرات زودهنگامی نیز در تغییرات روند سودسازی شرکت خواهند داشت که باید در انتخاب نمادها برای سرمایه گذاری مد نظر قرار گیرد. از جمله آنها لغو تحریمات سویفت و تعداد شعب خارجی بانک مورد نظر و همچنین تغییرات نرخ بهره که در کشور از طریق سیستم دولتی ابلاغ می‌گردد.

    بازدهی دارایی‌ها:

    اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ ﺑﺮ ﺟﻤﻊ داراﻳﻲ ﻫﺎ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲ‌آﻳﺪ. ﺑﺮﺧﻲ از ﺗﺤ ﻴﻞ ﮔﺮان اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ را ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﻔﺎﻳﺖ و ﻛﺎراﻳﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ در اداره اﻣﻮر واﺣﺪﺗ ﺎری ﻣﻲ‌داﻧﻨﺪ. ﻧﺴﺒﺖ ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺎزدهی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮای ﻛ ﻴﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران و اﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎن در نظر می‌گیرد. همانطور که مشخص است در سال قبل نمادهای کهمدا و کفرا و کپشیراز بهترین میزان برخورداربوده اند و برعکس نمادهای کاذر و کگاز و کفپارس وضعیت نامطلوب داشته‌اند.

    بازدهی حقوق صاحبان سهام:

    اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ ﺑﺮﺣﻘﻮق ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺳﻬﺎم ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲ‌آﻳﺪ. ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺳﻬﺎم واﺣﺪ ﺗ ﺎری اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ را ﻣﻬﻤﺘﺮ از ﺳﺎﻳﺮﻧﺴﺒﺘ‌‌‌‌‌‌‌ﻬﺎ می داﻧﻨﺪ .زﻳﺮا ﻧﺘﻴ ﻬ ﺎی را ﻛﻪ از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری آﻧﺎن ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ ﻧﺸﺎن ﻣﻴﺪﻫﺪ،طی سال قبل همانطور که در جدول (2) مشخص است نمادهای کفرا و کهمدا و کپشیراز وضعیت بهتری برخوردار بوده اند و برعکس نمادهای کفپارس و کاذر و کرازی وضعیت نامطلوب داشته اند.

    بدهی به حقوق صاحبان سهام:

    مشخصا هر چقدر این مقدار کاهش یابد ،نشان دهنده افزایش در حقوق صاحبان سهام و یا کاهش بدهی در عین ثابت نگه داشتن دیگر فاکتور نسبت بوده و کمتر بودن نسبت ،نشان از وضعیت مالی بهتری در مورد شرکت در قیاس با دیگر نمادهای گروه است. همانطور که از اعداد این گزینه در جدول (2) مشخص است نمادهای کهمدا و کرازی و کاذر دارای شرایط بهتری هستند. و برعکس نمادهای کفپارس و کگازو سرمایه وضعیتی نامطلوب داشته‌اند.

    دوره گردش حساب های دریافتنی(روز):

    از این منظر نمادهای کرازی و کگاز و کپشیردارای کمترین گردش را در حساب های دریافتنی بر واحد روز داشته اند.و برعکس نمادهای کفپارس و کاذربیشترین دوره زمانی را داشته‌اند.

    نتیجه گیری:

    از مناظر گوناگون و نسبت‌های مالی مختلفی می‌توان نمادها را بررسی کرد که در مورد نمادهای تولید محور برخی از گزاره‌ها دارایی کارایی بیشتر و برخی کمتر هستند. در تحلیل فوق سعی بر انتخاب مهم‌ترین گزاره‌ها و فاکتورهایی شده‌است که بتواند وضعیت بنیادی نمادهای تحلیل شده را با کمترین خطا و دقتی مناسب ارزیابی نمایند. در جمع بندی کلی تحلیل می‌توان نتیجه گرفت نمادهای کهمدا و کفرا و کپشیر دارای شرایط بهتری از نمادهای دیگر هستند و برعکس نمادهای کفپارس و کاذردارای وضعیت نامطلوب‌تری هستند.

    *سعید پور احمدی – تحلیلگر بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها