عصر خودرو

پروژه‌های عمرانی در مسیر پساتحریم

سرمایه‌گذاری ۷۴۰۰ میلیارد تومانی خارجی‌ها در دو پروژه کشور

عصر بازار- در شرایطی که از اواخر آذرماه به عنوان زمان احتمالی لغو تحریم‌های اقتصادی یاد می‌شود به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی با پشت سرگذاشتن مقدمات لازم خود را به خط شروع رقابت اقتصادی در ایران پساتحریم رسانده‌اند تا جایی که صحبت از سرمایه‌گذاری کلان آنها در دو پروژه ایرانی است.

سرمایه‌گذاری ۷۴۰۰ میلیارد تومانی خارجی‌ها در دو پروژه کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از رفت و آمد گسترده شرکت‌های خارجی به ایران در طول ماه‌های گذشته و مذاکراتی که با طرف‌های ایرانی با حضور در ایران داشته‌اند این روزها بیش از هر زمان دیگری نزدیک به بستن قراردادهای نهایی هستند تا کار اجرایی را آغاز کنند. در این بین با توجه به اهمیتی که طرح‌های عمرانی برای ایران داشته بخش قابل توجهی از توجهات سرمایه‌گذاران به این سمت جذب شده است.

    در بین تمام پروژه‌های کوچک و بزرگی که این روزها صحبت از جذب سرمایه‌گذار خارجی برای آنها مطرح است شاید دو طرح عمده مطرح باشد که به شکلی مستقیم سرمایه کلان را وارد کشور کرده و البته اهداف مدنظر را برآورده می‌کند. دو پروژه‌ای که طبق اعلام مسئولان وزارت راه یک میلیارد و 200 میلیون دلار در یکی از آنها و یک میلیارد و 200 میلیون یورو در دیگر پروژه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

    نخستین پروژه در این زمینه ترمینال ایرانشهر است که در فرودگاه امام خمینی و با هدف افزایش مسافران این فرودگاه به بیش از 30 میلیون نفر در سال ساخته می‌شود. بنا شده در قراردادی که با یک شرکت اروپایی در آذر ماه سال جاری بسته می‌شود 1.2 میلیارد یورو سرمایه گذاری شود که رقمی معادل 3800 میلیارد تومان خواهد شد. پروژه‌ای که بناست با سرمایه‌گذاری قطعی خارجی‌ها صورت گیرد و بودجه دولتی به آن وارد نشود.

    در کنار آن و در حاشیه دیدار مدیرعامل راه آهن با مسئولان روسی در جریان سفر پوتین به تهران نیز قرارداد جدیدی منعقد شده که این بار یک میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه خارجی را به کشور وارد می‌کند.

    این سرمایه که در قالب فاینانس و به ارزش حدود 3600 میلیارد تومان خواهد بود به برقی سازی خط آهن گرمسار ساری گرگان و اینچه برون اختصاص پیدا می‌کند تا یکی از اصلی‌ترین اهداف ریلی کشور را برآورده سازد.

    تنها با جذب سرمایه‌گذار برای این دو پروژه بیش از 7400 میلیارد تومان پول خارجی وارد کشور می‌شود که این به خوبی تفاوت شرایط فعلی کشور را با حوزه‌های قبل از لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد. در صورتی که بتوان چند پروژه عمده کشور دیگر را نیز با استفاده از همین روش‌های جذب سرمایه‌گذار تعیین تکلیف کرد قطعا اوضاع کشور برای پیگیری اهدافش در روزهای پساتحریم بهبود خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها