عصر خودرو

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه ۳۲۶ شرکت بورسی نشان داد؛

فرمول تعهدساز برای بازار سرمایه

عصر بازار- شفافیت و ارائه به‌موقع اطلاعات اهمیت بالایی برای بازار سرمایه و فعالان این بازار دارد. با ارائه دقیق و به موقع اطلاعات است که اعتماد افراد به سرمایه‌گذاری در سهام جلب می‌شود.

فرمول تعهدساز برای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط با تحلیل‌های منطقی و صحیح امکان ورود نقدینگی جدید به بازار و همچنین گسترش هر چه بیشتر بورس به وجود می‌آید. در واقع انتشار به موقع اطلاعات باعث کاهش عدم تقارن اطلاعات، مبادلات نهایی و شایعات در بازار می‌شود. برای رسیدن به این هدف، گزارش‌های مالی و صورت‌های مالی شرکت‌ها باید در زمان مقرر منتشر شود. این تعهد به ارائه به موقع اطلاعات سبب خواهد شد تا شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به‌صورت‌ دوره‌ای و منظم اقدام به تهیه تقویم مالی برای انتشار گزارش‌های خود کنند. این امر می‌تواند زمینه‌ساز نزدیک شدن بازار سرمایه ایران به معیارهای جهانی شود.

    در این راستا معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران اقدام به انتشار گزارشی درخصوص وضعیت اطلاع‌رسانی 326 شرکت فعال در بازار سهام کرده‌است. طبق این گزارش 262 شرکت توانستند به موقع گزارش فعالیت ماهانه دوره یک ماهه منتهی به پایان اسفند ماه 96 را منتشر کنند. 15 شرکت نیز با تاخیر یک روزه و 24 شرکت نیز با تاخیر 2 تا 5 روزه موفق به ارائه اطلاعات شدند. این در حالی است که 5 شرکت هنوز گزارش‌های عملکرد اسفندماه خود را منتشر نکرده‌اند. انتشار اطلاعات مزبور از سوی معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس ضمن ایجاد یک فضای شفاف برای تصمیم‌گیری سهامداران می‌تواند موجب افزایش تعهد شرکت‌ها در ارائه به موقع اطلاعات باشد.
    جزئیات بیشتر از اطلاع‌رسانی شرکت

    طبق بند 6 مکرر ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس، شرکت‌ها باید اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه را حداکثر 5 روز کاری بعد از پایان هر ماه در سامانه کدال منتشر کنند. به استناد این ماده شرکت‌ها باید گزارش فعالیت ماهانه مربوط به دوره منتهی به پایان اسفندماه 96 را حداکثر تا 14 فروردین ماه منتشر کنند.بررسی‌های صورت گرفته از سوی معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران از انتشار گزارش عملکرد اسفند ماه سال گذشته نشان از آن دارد که از 326 شرکت فعال در بورس، 262 شرکت به موقع این گزارش‌ها را روی سایت کدال منتشر کرده‌اند. 15 شرکت با تاخیر یک روزه، 5 شرکت با تاخیر دو روزه، یک شرکت با تاخیر سه روزه و 15 شرکت دیگر نیز با تاخیر 4روزه این گزارش‌ها را اعلام کرده‌اند.البته در این میان 4 شرکت تاخیری 10 روزه در ارائه اطلاعات عملکرد اسفند خود داشته‌اند و 5 شرکت دیگر نیز کماکان گزارشی منتشر نکرده‌اند. کنتورسازی ایران، حمل و نقل پتروشیمی، گروه تولیدی مهرام، صنایع آذرآب و سایپا شیشه در فهرست شرکت‌هایی قرار گرفتند که هنوز گزارش ماهانه اسفند خود را ارائه نکرده‌اند.
    نگاهی به شاگرد تنبل‌های بورس

    بررسی روند نمادهایی که در گزارش‌دهی عملکرد اسفند ماه تاخیر داشته‌اند، نشان می‌دهد که در گروه غذایی نماد بیسکویت گرجی با بیش از 10 روز تاخیر گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرده است. در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز دو نماد آبسال و ماشین‌سازی نیرومحرکه قرار دارند که در 27 فروردین ماه و با تاخیر 13 روزه اقدام به انتشار گزارش کرده‌اند.

    در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز فرآورده‌های نسوز آذر قرار دارد که با تاخیر 14 روزه در اطلاع‌رسانی مواجه شده‌ است.

    اما در این میان برخی نمادها هر چند با تاخیر همراه شده اما طول مدت آن کمتر بوده است. به این ترتیب در گروه خودرویی نماد صنعتی محورسازان ایران خودرو، در گروه دارویی نمادهای داروسازی کوثر و دارویی لقمان، در گروه واسطه‌گری مالی نماد لیزینگ خودرو غدیر، در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی نماد ایران ترانسفو و در گروه بانکی نیز دو نماد بانک ملت و پارسیان قرار دارند. این نمادها با تاخیر 7 روزه در ارائه گزارش عملکرد ماهانه خود مواجه بوده‌اند.

    بررسی نمادهای دارای تاخیر 6 روزه در ارائه اطلاعات حاکی از این است که 9 نماد در این فهرست قرار گرفته‌اند. صنعتی نیرو محرکه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، داده‌پردازی ایران، گروه صنعتی پاکشو، صنعتی پارس مینو، لامپ پارس شهاب، رادیاتور ایران، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ و داروسازی اکسیر از جمله این نمادها هستند.

    فنرسازی خاور، کاشی پارس و سرمایه‌گذاری سایپا با تاخیر 5 روزه در اطلاع‌رسانی و 15 نماد از جمله سایپا، معدنی دماوند، چرخشگر، آلومینیوم ایران، بهنوش ایران، نورد آلومینیوم، رایان سایپا و آلومراد با تاخیر 4 روزه مواجه شدند. در ادامه نساجی بروجرد با 3 روز تاخیر و نمادهای «فولاژ»، «وکار»، «فاراک»، «خزر» و «داسوه» با 2 روز تاخیر در انتشار گزارش عملکرد اسفند ماه همراه شدند. 15 نماد دیگر نیز با تاخیر یک روزه اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود کردند که در این میان می‌توان به نمادهای «خکاوه»، «کطبس»، «خودرو»، «وملی»، «فملی»، «خاور»، «شپارس»، «کنور» و «فپنتا» اشاره کرد.
    در صنایع چه خبر بود؟

    وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به تفکیک صنایع نیز نشان از آن دارد که از 38 صنعت فعال در کشور 10صنعت به‌طور کامل و به موقع اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود برای دوره مالی منتهی به پایان اسفند ماه 96 کرده‌اند. در این میان گروه سیمانی با در اختیار داشتن 30 شرکت توانست اطلاعات خود را به موقع اعلام کند.  قند و شکر با 12 شرکت، انبوه‌سازی با 12 شرکت، پالایشی با 8 شرکت، لاستیک و پلاستیک با 7 شرکت و گروه بیمه با در اختیار داشتن 6 شرکت از دیگر گروه‌هایی بودند که هیچ تاخیری در اطلاع‌رسانی نداشتند. عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم، مخابرات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط از دیگر صنایع فعال در این دوره بودند.
    خودرویی‌ها به موقع نبودند

    در این میان 28 صنعت دیگر با تاخیر در ارائه گزارش یا حتی عدم ارائه عملکرد مواجه شدند. در این راستا گروه خودرویی، بیشترین تعداد نمادهای متاخر در ارائه گزارش اسفند را به خود اختصاص داد. به‌طوری‌که 14 نماد در این گروه با تاخیر یک تا 7 روزه اقدام به انتشار گزارش کردند.در این فهرست دو لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا نیز به چشم می‌خورند؛ در حالی تاخیر در ارائه گزارش «خودرو» به یک روز رسید که «خساپا» با وقفه 4 روزه اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود شد.در فهرست نمادهای خودرویی دارای تاخیر در ارائه گزارش ماهانه (اسفند ماه)، نمادهایی از جمله «خکاوه»، «خکمک»، «خاور»، «خزر»، «خچرخش»، «خرینگ»، «خمهر»، «خگستر»، «خمحرکه»، «ختور»، «خفنر» و «خوساز» قرار دارند.
    نگاهی به گروه فلزات اساسی‌

    گروه فلزات اساسی فعال در بازار سهام نیز در حالی 20 نماد را در برمی‌گیرد که در این میان 6 نماد با تاخیر اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود کردند. در این میان ملی مس ایران و صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا با تاخیر یک روزه همراه شدند.نمادهای فولاد آلیاژی ایران، آلومینیوم ایران، کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم و آلومراد نیز از دیگر نمادهای متاخر در این گروه بودند.
    نگاهی به دیگر صنایع فعال

    بررسی روند اطلاع‌رسانی و انتشار گزارش عملکرد ماهانه مربوط به دوره اسفند شرکت‌های شیمیایی نشان از آن دارد که در این گروه از 27 نماد فعال، 23 نماد در موعد مقرر موفق به ارائه اطلاعات شدند. این در حالی است که نمادهای دوده صنعتی پارس، بین‌المللی محصولات پارس، کربن ایران و گروه صنعتی پاکشو با تاخیر یک تا 6 روزه در ارائه گزارش مواجه شدند. گروه خدمات فنی و مهندسی نیز در حالی تنها 2 نماد را در برمی‌گیرد که در این میان گروه مپنا موفق به ارائه به موقع اطلاعات و در مقابل بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو با تاخیر 4 روزه همراه شد.

    در گروه غذایی نیز با فعالیت 20 نماد، شاهد ارائه به موقع گزارش توسط 16 شرکت بودیم. در این میان 3 نماد بهنوش ایران، صنعتی پارس مینو و بیسکویت گرجی با تاخیر مواجه شده و نماد گروه تولیدی مهرام نیز هنوز گزارشی اعلام نکرده است. در گروه منسوجات نیز در حالی دو نماد ایران مرینوس و کارخانجات نساجی بروجرد فعالیت می‌کنند که «نمرینو» با ارائه به موقع اطلاع توانست نسبت به هم‌گروهی خود برتری یابد. در مقابل «نبروج» با تاخیر 3 روزه اقدام به انتشار گزارش خود کرد.

    در گروه دارویی نیز وضعیت تنها 6 نماد با تاخیر همراه شدند؛ در حالی این گروه فهرست 29 نماد را شامل می‌شود که داروسازی روز دارو، داروسازی اسوه، داروسازی ابوریحان، داروسازی اکسیر، دارویی و بهداشتی لقمان و داروسازی کوثر جزو متاخرین این گروه قرار گرفتند.

    سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز با ارائه به موقع اطلاعات از سوی 8 شرکت از جمله «کخاک»، «کرازی»، «کسرا»، «کگاز» و «کهمدا» روبه‌رو شدند. این در حالی است که نمادهای فرآورده‌های نسوز ایران و فرآورده‌های نسوز پارس با تاخیر در انتشار گزارش مواجه شدند. در این میان سایپا شیشه وضعیت به مراتب نامساعدتری داشت و هنوز گزارش خود را ارائه نکرده است.

    برچسب ها