عصر خودرو

تحرک در بازارهای رقیب بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز رویکردی ضعیف داشت به‌گونه‌ای که در انتهای هفته شاخص کل بورس با کاهش ۱۳۷واحدی به کار خود پایان داد.

تحرک در بازارهای رقیب بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته گذشته شاخص بورس با افت 22/ 0 درصدی بازدهی خود را در سال جاری به رقم 3/ 0 درصد عقب برد تا بار دیگر در معرض ثبت زیان در سال جاری قرار گیرد.این کارنامه ضعیف در برابر بازدهی 18درصدی بازار پول در این مدت و همچنین بازدهی بیش از 10 درصدی بازار ارز در سال جاری سهامداران بورس را در گروه بازندگان سال جاری قرار داده است.در حال حاضر با توجه به افت بهای مواد خام در بازار جهانی، تداوم سیاست انقباضی دولت و همچنین در پیش بودن انتخابات مجلس اکثر کارشناسان امید چندانی به بهبود شرایط بازار در سال جاری ندارند.از دیدگاه اکثر کارشناسان با توجه به شرایط کنونی بازار انتظار نمی‌رود تغییری جدی در گزارش‌های 9 ماهه و 12ماهه شرکت‌های بورس رخ دهد از این رو تحول مثبت را باید پس از لغو تحریم‌ها و مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی انتظار داشت. در همین حال بازار سهام در حال حاضر در تحولات کلان در کنار انتظار برای لغو عملی تحریم‌ها شاهد تنش‌های سیاسی پررنگی در منطقه است که همین امر نیز بر آرامش بازارها به ویژه شرایط بازار ارز تاثیر گذاشته است.

    در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی اما با گذشت دو هفته از اجرای طرح پرداخت وام 25 میلیون تومانی همچنان این طرح در سکوت قرار دارد در همین حال باقی برنامه‌های طرح خروج از رکود از جمله پرداخت وام 10 میلیون تومانی نیز وضعیت روشن‌تری ندارند که همین امر نیز سبب کاهش انتظارات از برنامه خروج از رکود دولت شده است. در تحولات اقتصادی مهم روز چهارشنبه بانک مرکزی، نرخ دولتی دلار را 3002 تومان تعیین کرد و با این اقدام اختلاف نرخ دلار آزاد و رسمی به 640 تومان رسید در همین حال دلار آزاد نیز با ادامه رشد خود به نزدیک 3هزار و 630تومان رسید تا بازدهی دلار اینک توجه سرمایه‌گذاران را بیش از پیش به خود جلب کند؛ از مرداد‌ماه تاکنون دو ماه سرمایه‌گذاران شاهد بازدهی بیش از بازار سپرده بانکی بودند و از این نظر بازار دلار دومین بازار جذاب پس از سپرده بانکی شده است.

    در تحولات اقتصادی اما اعلام برنامه‌های بنیاد مستضعفان در هفته گذشته امیدواری‌هایی را ایجاد کرده است؛ در نبود عزم جدی در میان مسوولان دولتی برای خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 که در هفته گذشته حتی انتقادهای وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی را به دنبال آورد اعلام برنامه مهندس سعیدی کیا برای ورود بخشی از شرکت‌های بنیاد به بورس امیدواری‌هایی را ایجاد کرده است. این امیدواری به ویژه زمانی افزایش می‌یابد که برخی از بنگاه‌های بنیاد از جمله هتل‌ها و همچنین دامداری‌ها و کشت و صنعت‌های این نهاد واحدهای منحصر به فردی بوده و در بازار سرمایه تا کنون این بخش حضور نداشته است. در هفته گذشته محمد سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه حدود 70 شرکت زیرمجموعه بنیاد در معرض فروش، انحلال و ادغام قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: بر این اساس تعداد شرکت‌های بنیاد به 150 شرکت می‌رسد، همچنین سیاست بنیاد این است که شرکت‌هایی را از جمله شرکت‌های قندی از طریق بورس و مزایده به مردم واگذار کند. وی درخصوص حضور بنیاد در شرکت‌های بورسی افزود: در حال حاضر 25 شرکت بنیاد بورسی هستند و قصد داریم 10‌شرکت دیگر را نیز وارد بورس کنیم.

    از نظر کارشناسان در غیاب برنامه خصوصی‌سازی دولت، سیاست‌های بنیاد می‌تواند به ورود سرمایه‌های جدید به بازار کمک کرده و سهام شناور برخی از گروه‌ها نظیر قندی‌ها را نیز افزایش دهد. در همین حال هفته گذشته پس از مدت‌ها سکوت در عرضه‌های اولیه عرضه بهمن دیزل اعلام شد امری که می‌تواند اندکی یخ بازار را بشکند؛ در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران درخصوص نحوه واگذاری این سهام گفت: حضور رو به رشد معامله‌گران آنلاین در عرضه‌های اولیه موجب شد که در این نوبت نیز نیمی از سهام قابل عرضه به معامله‌گران آنلاین اختصاص داده شود و این افراد می‌توانند پس از کشف قیمت 50 میلیون سهم، حداکثر به میزان سهمیه، اقدام به خرید سهام به قیمت کشف شده کنند. در تحولات اقتصادی مهم دیگر در هفته گذشته جلسه شورای پول و اقتصاد برگزار نشد تا همچنان موضوع کاهش سود بانکی در ابهام قرار گیرد، هر چند ماه گذشته تورم در حد 7/ 0 درصد نسبت به ماه قبل و در نزدیکی 10درصد سالانه قرار گرفت اما به نظر می‌رسد دولت همچنان اطمینانی به پایداری تورم در صورت کاهش سود بانکی ندارد.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف و بی‌انگیزه بود. افت بازارهای جهانی و بحران میان آنکارا- مسکو موجب بی‌انگیزگی بیشتر معامله‌گران شده بود در این شرایط اما انجام چند معامله بلوکی به رشد 67/ 13 واحدی شاخص کل منجر شد. با این رشد شاخص در پایان بازار روز چهارشنبه به 62هزار و 735واحد رسید. روز چهارشنبه همچنان بازار در نبود گروه پیشرو شاهد ضعف کلی بود در حال حاضر رکود و بی‌انگیزگی معامله‌گران در کنار کمبود نقدینگی موجب شده است تا عملا بازار بدون گروه پیشرو شاهد نوسان‌های کم عمق در اکثر نمادها باشد. در گروه فلزی بازار فولاد در بدترین شرایط چند سال اخیر خود قرار گرفته است. در این زمینه عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به تشدید رکود موجود در صنعت فولاد، گفت: در حال حاضر 3 میلیون تن فولاد در کارخانه‌های بخش خصوصی و دولتی انباشت شده است. در گروه بانکی، بانک دی براساس گزارش شفاف‌سازی عنوان کرده که مراتب تنفیذ قرارداد خرید سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند توسط شرکت‌های مشمول تلفیق این بانک، اعلام می‌شود.

    به این ترتیب ثبت مالکیت سهام شرکت مذکور توسط دو شرکت فرعی (با مالکیت کامل این بانک)، قطعی شده است. تحصیل سهام مذکور توسط شرکت‌های خانواده این بانک، صرفا منجر به تعدیل ایجادی بین سرفصل‌های درآمدی بانک(کاهش حجم سود تسهیلات و افزایش حجم سود سرمایه‌گذاری‌ها) خواهد شد و به این ترتیب فاقد تاثیر با اهمیتی در EPS پیش‌بینی شده شرکت خواهد بود. در این گروه مدیرعامل جدید بانک قوامین در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد سپرده‌های بانک قوامین در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از پتروشیمی، ساخت‌و‌ساز، حمل‌و‌نقل، فولاد و... به مصرف رسیده است؛ اما بنا داریم مصارف بانک را به سمت تسهیلات خرد و خانوادگی ببریم؛ چراکه ریسک کمتری دارد. در گروه ساختمانی، مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مرکزی با پیشنهاد جدیدی برای وام 60 میلیونی خرید مسکن موافقت اولیه کرده است. در گروه لیزینگی نیز لیزینگ صنعت و معدن بعد از اعلام اولین سود هر سهم سال مالی آینده درباره ذخیره 6/ 34 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری‌ها شفاف‌سازی کرد. علیرضا اسدپور، مدیرعامل این شرکت 200 میلیارد تومانی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خاطر‌نشان کرد: ابقا یا بازگشت ذخایر اخذ شده این شرکت منوط به گزارشی است که از سوی بانک صنعت و معدن در مورد شرکت‌های زیر مجموعه منتشر می‌شود.

    در گروه تصفیه نفت خبرهای نامناسب از این گروه همچنان ادامه دارد به دنبال عدم تاثیر‌گذاری حذف مالیات بر ارزش افزوده یارانه فرآورده‌های نفتی بر پالایشگاه‌ها، پالایشگاه لاوان نیز گزارش نامناسبی را اعلام کرد. پالایشگاه لاوان درحالی آمار تولید و فروش 7 ماهه را با فروش 106 درصدی محصولات (بیش از یک میلیون و 790 هزار تن) اعلام کرده که عملکرد سه ماه اول سال را با تحقق زیان 375 ریالی هر سهم همراه کرد. براساس این گزارش، «شاوان» مرداد سال جاری سود 19 تومانی هر سهم سال مالی گذشته را با تحقق زیان 230 تومانی همراه کرده و باعث زیان فراوان سهامداران شده بود. در گروه سیمانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان از افت فشار گاز کارخانه‌های سیمان در برخی استان‌های کشور خبر داد و گفت:‌ برخی شرکت‌های گاز استانی برای تامین منابع مالی خود، گاز مصرفی کارخانه‌های سیمان را به جای یک ماه، در 15 روز دریافت می‌کنند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در نهایت با معامله 174میلیارد تومان در بورس و 58میلیارد تومان در فرابورس همراه شد. با این کارنامه ارزش معاملات در هفته گذشته به 480میلیارد تومان رسید که 25درصد نسبت به هفته ماقبل آن رشد نشان می‌دهد. شمار خریداران نیز هفته گذشته 47هزار و 722نفر بود که با افت 9درصدی مواجه شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها