عصر خودرو

آغاز هفته منفی بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته کاری خود بار دیگر با کاهش شاخص کل مواجه شد.

آغاز هفته منفی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, در بازار دیروز در گروه خودرویی ایران‌خودرو زمان و جزئیات پیش‌فروش 3 محصول شاسی‌بلند را در طرح فروش اردیبهشت ماه اعلام کرد. شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد محصولات شاسی بلند را در طرح فروش اردیبهشت ماه که از فردا آغاز خواهد شد و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت، عرضه می‌کند. در این طرح خودروهای سوزوکی گراند ویتارا، هایما اس7 اتوماتیک توربو و هایما اس5 اتوماتیک توربو در رنگ‌های سفید،‌ مشکی، نقره‌ای و خاکستری به‌صورت یک و دو ودیعه‌ای و با موعد تحویل مهر و آبان 97 برای خودروی سوزوکی و مرداد و شهریور 97 برای خودروهای هایما عرضه شده است. بنابراین گزارش، متقاضیان می‌توانند از ساعت 10 صبح روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

    در گروه خودرویی همچنین شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران برنامه افزایش سرمایه 250 درصدی را اعلام کرد و با جهش قیمتی مواجه شد. بر این اساس «خموتور» درصدد است در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه خود را از 4/ 20به 4/ 71 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و برای اصلاح ساختار مالی شرکت و رعایت دستورالعمل سازمان بورس صورت می‌گیرد. در گروه بانکی دو مجمع سالانه و عادی به‌طور فوق‌ العاده نوبت دوم بانک سرمایه برگزار شد که با تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال 94 و انتخاب اعضای هیات مدیره همراه بود.  مجمع سالانه و عادی به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم بانک سرمایه که از 4 آبان 94 با توقف نماد روبه‌رو‌ است، چهارشنبه 29 فروردین با حضور بیش از 47 درصد سهامداران در تالار سوره برگزار شد.

    در این جلسه که به ریاست امیر انبار‌دار معاون امور شرکت‌های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و علیرضا پویان‌شاد مدیر عامل بانک سرمایه و دیگر اعضای هیات مدیره برگزار شد، پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، سهامداران صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال 94 را تصویب کردند. همچنین با پخش کلیپی، گزارش اهم فعالیت‌های شاخص «سمایه» در سال 96 و افق‌ها و چشم‌اندازهای بانک در سال 97 به اطلاع و نظر اعضای مجمع و سهامداران رسید.در این میان، چهار عضو جدید هیات مدیره این بانک فرابورسی که به تایید بانک مرکزی رسیده‌اند، مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفتند و به جمع اعضای قبلی ملحق شدند که شامل فرج‌الله قدمی و حسین موفقی‌اردستانی به‌عنوان عضو اصلی هیات مدیره و عبدالله سید صالحی و حسین رضوی به‌عنوان عضو علی‌البدل هیات‌مدیره بانک سرمایه می‌شوند. بنابراین گزارش، شرکت لیزینگ و رفاه ایرانیان و سرمایه‌گذاری فرهنگیان هرکدام با 9/ 9 درصد سهم، در زمره سهامداران این بانک فرابورسی حضور دارند.

    درگروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری بیمه بعد از اعلام هفته گذشته فروش 99/ 99 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری راهبرد بیمه به ارزش بیش از 15 میلیارد تومان اعلام کرده هیچ گونه درخواستی برای پروژه منطقه 22، شرکت توسعه عمران بیمه، کارگزاری سپهر باستان و خدمات مهندسی مشاور ثبت نشده بود.  این شرکت در نظر داشت حصه شرکت در پروژه تجاری - اداری گلستان خیام در مجاورت دریاچه خلیج فارس (منطقه 22) مشتمل بر 5925 مترمربع بنای مفید تجاری شامل 85 واحد تجاری، 6723 مترمربع بنای مفید اداری در دو برج مستقل شامل 80 واحد اداری، 67/ 22 درصد سهام شرکت توسعه عمران بیمه، 598/ 33 درصد سهام شرکت خدمات مهندسی مشاور ایران و 20 درصد سهام شرکت کارگزاری سپهر باستان را واگذار کند.  در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در مجمع خود با تقسیم 125ریال به ازای هر سهم مواجه شد. این شرکت همچنین خاطر‌نشان کرد به زودی افزایش سرمایه‌ای را اعمال خواهد کرد.  در گروه شیمیایی شرکت مجتمع پترو صنعت گامرون از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براین اساس سرمایه این شرکت از مبلغ 60 میلیارد ریال به مبلغ 600 میلیارد ریال (معادل 900 درصد) افزایش می‌یابد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت صورت خواهد گرفت.

    در گروه بیمه‌ای یک مسوول شرکت بورس از نتایج عرضه‌های بلوکی شرکت‌های این گروه خبر داد. معاون بازار شرکت بورس درباره واگذاری شرکت‌های بیمه‌ای می‌گوید خریدار بلوک 134/ 17 درصدی بیمه البرز به تایید بیمه مرکزی نرسیده و این معامله انجام نشده است. او درباره خریدار بلوک 18/ 84 درصدی بیمه آسیا نیز گفت: در این مورد شرکت منتظر اظهار نظر بیمه مرکزی است.در گروه فلزی نورد آلومینیوم ایران دیروز رسما تغییرات سهامداری این شرکت را اعلام کرد، براین اساس خریداران جدید شرکت مدبر تجارت آریا 10 درصد، شرکت آلومینیوم تابنده 16 درصد و شخص حقیقی 4 درصد است. همچنین شرکت در توضیح این نقل و انتقال‌ها آورده است که با انتقال بخش عمده سهام به سهامداران جدید درصد مالکیت سهامدار جدید 78/ 37 درصد است که 28/ 30 درصد آن از سهامدار عمده قبلی شرکت انتقال یافته و مابقی به میزان 5/ 7درصد از سایر سهامداران خریداری شده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 148میلیارد تومان و در فرابورس به 158میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها