عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت:

دلار ۴۲۰۰ تومانی به توسعه صادرات کمک می‌کند

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد که ۴۲۰۰ تومان نرخ واقع‌بینانه برای دلار است و در شرایط فعلی می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی به توسعه صادرات کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نشست ماهانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که با عنوان بازسازی عراق در بغداد و همایش تجاری ایران در اربیل امروز برگزار شد، اظهار کرد: عراق از همسایگانی است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که 10 درصد از مجموع صادرات به عراق متعلق به ایران است.

    وی ادامه داد: به خاطر فداکاری‌هایی که در گذشته انجام شده، امروز ظرفیت 6.5 میلیارد دلاری برای صادرات به عراق وجود دارد. در جریان سفری که معاون اول رئیس جمهور به عراق داشته، چشم‌انداز خوبی برای روابط با عراق ترسیم شد و در حال حاضر نگاه برای همکاری با عراق نگاهی بلندمدت است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یک نقشه راه پنج ساله برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی با عراق تعریف شده است، اظهار کرد: عمده همکاری‌های ما با عراق بازرگانی بوده است ولی شرکت‌هایی هم برای سرمایه‌گذاری به عراق در رفت و آمد هستند. از این رو دامنه کار با عراقی‌ها را توسعه خواهیم داد.

    خسروتاج در واکنش به اظهارات برخی از صادرکنندگان به عراق که عنوان کردند "عراق نسبت به ایران تبعیض قائل می‌شود"، تصریح کرد: تاکنون هیچ سندی درباره اینکه عراقی‌ها با تجار ما تبعیض‌آمیز برخورد می‌کنند، وجود ندارد و چنین خبرهایی کذب است. ما مرتبا بحث تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با عراقی‌ها مطرح کرده‌ایم و به دنبال تحقق این امر هستیم. اینکه عراقی‌ها در چارچوب سیاست داخلی خود و برای جبران کسری بودجه‌شان اقداماتی می‌کنند، مربوط به خودشان است و ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که این سیاست‌ها را اعمال نکنید. خود ما هم اگر لازم باشد، تعرفه‌هایی را برای حمایت از تولیدکنندگان بالا می‌بریم و طبیعی است که عراقی‌ها هم چنین اقداماتی انجام دهند.

    خسروتاج افزود: تمامی کشورها عمده روابط‌شان با کشورهای همسایه است و برای ما هم به طور طبیعی بازار همسایه اولویت دارد. چون هم ما منتفع می‌شویم و هم طرف عراقی. بنابراین نباید استحکام روابط‌مان با عراق را با اخبار ضد و نقیض آسیب بزنیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به  وضعیت چگونگی مدیریت در عراق اظهار کرد: بافت مدیریت در عراق یکپارچه نیست و همه گروه‌های سیاسی در بافت مدیریتی عراق حضور دارند. برای همین در تمامی مناطق مرزی عراق برخورد یکسانی صورت نمی‌گیرد اما با این حال امروز بانک‌های ما می‌توانند ال سی باز کنند و حتی برخی بانک‌ها از جمله بانک توسعه اسلامی در رقم‌های بالایی ال سی باز کرده‌اند. در مواقعی برخی بی‌ثباتی‌ها و مشکلات از جمله ناامنی‌ها سبب شد که معاملات در مرز انجام بشود. اما اگر ثبات برگردد، کامیون‌ها به راحتی می‌توانند از مرزها عبور کنند.

    وی با بیان اینکه باید موضوع بازسازی عراق را دنبال کنیم، ادامه داد: در مذاکراتی که با عراقی‌ها داشته‌ایم، به دنبال تعریف یک چارچوب حقوقی بودیم که فعالان اقتصادی ما از طریق آن عمل کنند و نحوه چگونگی استفاده عراقی‌ها از تسهیلات نیز مشخص شود.

    انواع پروژه‌ها را با عراق تعیین کرده‌ایم. پروژه‌هایی که ریسک حضور شرکت‌ها در عراق را به حداقل برسانند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد تصمیمات جدید ارزی گفت: هیچ نوع خللی نباید در وضعیت صادرات به عراق به وجود بیاید بلکه شرایط برای صادرات بیشتر به عراق هم مهیاست. نرخ 4200 تومان که امروز تعیین شده است، بسیار به نرخ واقع‌بینانه نزدیک است. البته این نرخ شناور است و بر اساس مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی اصلاح خواهد شد. تعیین این نرخ دو اثر خواهد داشت یکی توسعه صادرات و دیگری تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید. یکی از بزرگترین عوامل فساد دو نرخی بودن ارز بود که امروز با تک نرخی شدن ارز صادرکنندگان می‌توانند با خیال راحت صادرات کنند.

    برچسب ها