عصر خودرو

سرمایه‌گذاری خارجی در بازار پتروشیمی موثر است یا مضر؟

عصر بازار- یک کارشناس حوزه پتروشیمی الزامات مفید بودن سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه پتروشیمی را تشریح کرد.

سرمایه‌گذاری خارجی در بازار پتروشیمی موثر است یا مضر؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علی فاطمی در خصوص کاهش صادرات پتروشیمی و مساله ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای ترمیم این کاهش، گفت: آنچه که در مورد کاهش صادرات پتروشیمی عنوان می‌شود دو مساله را شامل می‌شود. مساله اول ظرفیت‌های اسمی واحدهای پتروشیمی و مساله دوم، ظرفیت‌های رسمی است که گه گاه با یکدیگر اختلاف دارند. یعنی ممکن است ظرفیت‌هایی برای صادرات ایجاد شود اما عملا به تولید تبدیل نشود.

    به گفته وی، حتی اگر مشکل خوراک و مسائلی که اخیرا پیرامون نرخ آن مطرح شده حل شود، بحث مشکلات پتروشیمی به قوت خود باقی است چرا که در شرایط فعلی برخی واحدهای اتیلن با کمبود اتان روبرو هستند. وی معتقد است که اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری مفید باشد، باید ظرفیت‌های اسمی و رسمی را به هم نزدیک کنیم.

    فاطمی در خصوص اینکه «تا چه میزان می‌توان به تاثیر سرمایه‌گذاری‌های خارجی بر بهبود صادرات پتروشیمی امید داشت»، گفت: تنها به یک شرط بزرگ می‌توان از این سرمایه‌گذاری‌ها به خوبی استفاده کرد و آن هم نظارت بر اجرا و اولویت‌بندی پروژه‌هاست چرا که در دولت قبل حجم زیادی از پروژه‌ها در حوزه پتروشیمی راه‌اندازی شد که لزوما مفید هم نبود.

    او افزود: اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری بر این پروژه‌ها صورت گیرد، به صورت طبیعی هر فردی که زرنگ‌تر باشد، پول سرمایه‌گذاری خارجی را به سمت خود می‌برد اما این سوال به میان می‌آید که آیا واقعا اولویت دارد یا خیر.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها