عصر خودرو

اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی :

تاثیر جایگزینی دلار به یورو در اقتصاد ایران

عصر بازار- مرتضی ایمانی راد اقتصاددان نوشت:«یورو تنها زمانی در اقتصاد ایران بالا می رود که دلار بالا برود و اگر دلار ثابت بماند، تغییرات یورو به دلار همان تغییراتی است که در سطح بازارهای بین المللی رخ می دهد و تابع متغیرهای داخلی نخواهد بود.»

تاثیر جایگزینی دلار به یورو در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین،این اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی دراینستاگرام خود نوشت:« داستان تغییر پایه ارزی کشور از دلار به یورو مساله تازه ای نیست. چندین بار به شکل های متفاوت دولت تلاش داشته است که دلار را از مبادلات ایران حذف کند و هر بار طرح ارایه شده شکست خورده است. خیلی ساده بگویم، تصمیم تغییر پایه ارز کشور از دلار به یورو کاملا سیاسی است و نفع اقتصادی نصیب کشور نخواهد شد.در هر حال این تغییر پایه به دو صورت خودش را در اقتصاد ایران نشان می‌دهد.

    اول تمامی محاسبات و گزارشها از این پس با یورو انجام می شود و دلار حذف می شود. دوم بانک مرکزی قیمت یورو را روزانه تعیین می‌کند و سایر ارزها از جمله دلار به صورت تابعی از یورو محاسبه می شود.

    در شکل اول اگر محاسبات و گزارشگری با یورو انجام شود هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند و با توجه به گران شدن یورو در چند ماه اخیر در بازار جهانی مشکلاتی هم ایجاد می کند. ولی در مجموع اهمیتی در اقتصاد ندارد و روی قیمت یورو هم تاثیری ندارد.

    در شکل دوم، داستان متفاوت است و هر روزه از قیمت یورو می توان قیمت دلار را محاسبه کرد. با توجه به اینکه دلار ارز پایه و پر حجم ترین ارز در جهان است، دولت ایران نمی تواند این قانون را عوض کند و اجرایی هم نیست. بنابراین سیاست جدید محدود به محاسبات و گزارشات می‌شود و به طور مستقل نمی تواند قیمت آن در داخل تعیین شود. یعنی کماکان پول پایه مبادلات در کشور دلار خواهد ماند. این مساله موجب می شود که قیمت یورو در اقتصاد ایران از طریق نرخ برابری بین المللی اش به دلار محاسبه می‌شود.

    نتیجه مهمی که از این بحث می توان گرفت این است که همانند سابق دلار بر اساس متغیرهای داخلی و بین المللی تعیین می‌شود و بر اساس آن یورو محاسبه می شود. بنابراین یورو تنها زمانی در اقتصاد ایران بالا می‌رود که دلار بالا برود و اگر دلار ثابت بماند، تغییرات یورو به دلار همان تغییراتی است که در سطح بازارهای بین المللی رخ می دهد و تابع متغیرهای داخلی نخواهد بود. بنابراین باز بحث اصلی این خواهد بود که با توجه به مسایل بین المللی و مواضع تند ترامپ در مورد برجام قیمت دلار در سال جاری چه تغییراتی خواهد داشت و سئوال مهمتر این است که سرنوشت سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در سال جاری چه خواهد بود.»

    برچسب ها