عصر خودرو

بررسی نتایج سفر لاریجانی به ویتنام ؛

تهران- بانکوک درصدد ارتقای روابط تجاری به ۲ میلیارد دلار هستند

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کامبوج و ویتنام گفت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مقام های ویتنامی بر نهایی سازی اسناد و مذاکرات سال ۹۵ برای ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام به سطح ۲ میلیارد دلار تاکید کردند.

تهران- بانکوک درصدد ارتقای روابط تجاری به ۲ میلیارد دلار هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به منظور ارتقای همکاری های دو جانبه پارلمانی و توسعه ارتباطات در زمینه های مختلف به ویتنام و سریلانکا سفر کرد.
    لاریجانی و هیات عالی‌رتبه همراه به دعوت خانم 'نوئن تی کیم نان' رئیس مجلس ملی ویتنام سفر سه روزه‌ای از 27 تا 29 فرودین به ویتنام داشت.
    صالح ادیبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کامبوج و ویتنام در مورد دستاوردهای این سفر به ایرنا گفت: این سفراز چند جهت قابل توجه و اهمیت بود و با دستاوردهای مثبت و موفقیت‌آمیزی به پایان رسید.
    ادیبی با بیان اینکه 'امسال چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان ایران و ویتنام است' گفت: سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مقام های عالی‌رتبه ایران بار دیگر بر اهمیت روابط دیرینه، دوستانه و همکاری‌جویانه دو ملت ایران و ویتنام تاکید کرد.
    وی افزود: با توجه به اهمیت دیپلماسی پارلمانی و ضرورت تبادل نظر میان مقام های دو کشور در حوزه‌ قانونگذاری و نظارت، دعوت از دکتر لاریجانی برای سفر به ویتنام 2 سال پیش توسط رئیس مجلس ویتنام انجام شده بود که دراین هفته گذشته محقق شد.
    ادیبی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ اقدامات عملی پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در مهر 1395 به ویتنام و توافق با مقام های عالی‌رتبه ویتنام برای ارتقای روابط تجاری به سطح 2 میلیارد دلار صورت گرفته بود و در سفر حاضر با مرور این اقدامات، توافق شد در نهایی‌سازی اسناد و مذاکرات صورت گرفته تسریع شود.
    سفیرایران در ویتنام توضیح داد: در تیرماه 96 نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران برگزار شد که طی آن در حوزه‌های تجاری، شیلات، کشاورزی و سرمایه‌گذاری تبادل نظر صورت گرفته بود.
    وی اضافه کرد: همچنین پس از سفر یک هیات تجاری به سرپرستی رئیس اتاق ایران در فروردین 96 به ویتنام، شورای بازرگانان ویتنام و ایران در مرداد همان سال تشکیل شد.
    ادیبی با بیان اینکه ' در نوروز 97 نیز برای نخستین بار، پرواز چارتر هواپیمایی ماهان به ویتنام افتتاح شد'، این اقدام را گام مهمی در توسعه روابط دو کشور خواند.
    سفیر ایران تاکید کرد: دکتر لاریجانی در دیدارهای خود با رئیس مجلس، دبیرکل حزب کمونیست و نخست وزیر ویتنام خواستار تسریع در اجرایی شدن توافقات پیشین میان دو کشور شدند.
    سفیر ایران اظهار داشت: همچنین در این سفر فرصتی فراهم شد تا با برگزاری نشست تجار ویتنامی با رئیس مجلس شورای اسلامی، طرف ویتنامی به معرفی ظرفیت‌های بالقوه همکاری بپردازند و بدون واسطه برخی از انتظارات یا مشکلات احتمالی در مسیر تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور را مطرح کنند.'
    سفیر ایران در ویتنام و کامبوج گفت: در جریان این سفر تلاش شد با برنامه‌ریزی بازدید از شهر هوشی‌مین و دیدار با مقام های محلی از جمله دبیر حزب کمونیست در هوشی مین و رئیس شورای خلق ویتنام، در سطح استانی نیز ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری قطب اقتصادی این کشور یعنی شهر هوشی‌مین برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران فعال شود.
    رئیس مجلس شورای اسلامی درسفر به هوشی‌مین از پارک فناوری کشاورزی این شهر نیز بازدید کرد.
    ادیبی گفت: در زمینه‌ همکاری‌های فرهنگی و علمی-آموزشی نیز موضوعات متنوعی مورد توافق مقام های عالی‌رتبه دو کشور قرار گرفت و مقرر شد بزودی کمیته مشترک همکاری علمی- دانشگاهی دو کشور تشکیل جلسه دهد.
    وی با بیان اینکه 'برگزاری مراسم‌ فرهنگی مختلف به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد روابط سیاسی دو کشور مورد توافق دو طرف قرار گرفت' ، گفت که امیدواریم این اقدامات در سال جاری تحقق یابد.
    سفیر ایران با بیان اینکه ' سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ویتنام فرصت‌های بیشتری را پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی تهران- بانکوک با تمرکز بر صادرات کالا و خدمات فنی- مهندسی ایران فراهم نمود'، ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن تجار و فعالان اقتصادی در آینده‌ نزدیک توافقات صورت گرفته در این سفر محقق شود.

    برچسب ها