عصر خودرو

استراتژی ایران در برابر بازگشت احتمالی تحریم نفتی آمریکا

عصر بازار- استراتژی ایران در برابر بازگشت احتمالی تحریم نفتی آمریکا شامل دریافت درآمد نفتی به ارزهای ملی، دریافت کالا یا خدمات در برابر نفت و تحویل رایگان نفت خواهد بود.

استراتژی ایران در برابر بازگشت احتمالی تحریم نفتی آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، به گفته کارشناسان، صرف نظر از اقدام این هفته دولت ایران در جایگزینی یورو با دلار در گزارش دهی آمارها و اطلاعات مالی، صنعت نفت ایران همچنان در قبال تحریم های شدید آمریکا آسیب پذیر است.

    از زمان لغو تحریم ها در ژانویه 2016، ایران حدود یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده و تلاش می کند وابستگی اش به دلار را کاهش دهد. اما اگر روز 12 ماه می ترامپ تصمیم به خروج از برجام بگیرد، ایران که هم اکنون روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند ممکن است مجددا هدف تحریم قرار بگیرد.

    سارا وخشوری، که ریاست موسسه مشورتی اس وی بی انرژی را بر عده دارد معتقد است، ممکن است هدف از این اقدام حذف دلار از معاملات و محدود کردن تاثیر تحریم ها باشد.

    وی افزود: «اما این اقدام به طور کامل از ایران در مقابل تحریم ها محافظت نخواهد کرد... با توجه به اینکه خرید های نفت به دلار صورت می گیرد و از این جهت همچنان بخشی از سهم این کشور از بازار تحت تهدید تحریم ها قرار دارد، ایران ممکن است توافق کند که پول نفت خود را به ارز ملی وارد کنندگان دریافت کند یا اینکه در مقابل نفت کالا یا خدمات دریافت نماید.»

    بر اساس آمارهای موسسه پلاتس، در ماه ژانویه، صادرات نفت ایران از 2.323 میلیون بشکه ماه قبل به 1.896 میلیون بشکه در روز رسید.

    چین بزرگترین مشتری نفت ایران در این ماه بود و حدود 432 هزار بشکه از ایران خرید. روزانه 321 هزار بشکه نیز به هند ارسال شد و کره جنوبی نیز روزانه 283 هزار بشکه نفت از ایران خرید.

    استراتژی ایران بر اساس تحریم های احتمالی شامل دریافت درآمد نفتی به ارزهای ملی، دریافت کالا یا خدمات در برابر نفت و تحویل رایگان نفت خواهد بود.

    وخشوری افزود: «حتی اگر ایران بتواند به صادرات نفت خود ادامه دهد، محدودیت های یکجانبه و چندجانبه و تحریم ها در هر حال تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد ایران بر جای خواهد گذاشت.»

    برچسب ها