عصر خودرو

فاینکس ۲۰۱۸ (۳۵)

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری : آماده امضای قرارداد در حوزه ارزهای دیجیتال هستیم

عصر بازار- معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت و مجلس موافق فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هستند، بیان کرد: زمینه برای فعالیت در این حوزه فراهم است و به عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام می‌کنم تلاش ما این است که افراد فعال در این حوزه زمین نخورند و آمادگی عقد تفاهم‌نامه و قرارداد در این زمینه هستیم، بنابراین وارد میدان عملیات شوید.

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری : آماده امضای قرارداد در حوزه ارزهای دیجیتال هستیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، نشست تخصصی «ارزهای رمز پایه (crypto currencies)» با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، خسرو سلجوقی عضو هیئت‌عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و علی میزانی اسکویی مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشرو (سیتکس)، در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار شد.

    علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این پنل با اشاره به اینکه دیدگاه حاکمیت باید نسبت به ارزهای دیجیتال روشن شود، گفت: اکثر کشورهای دنیا و در راس آن‌ها آمریکا در این حوزه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌‌اند؛ چرا که اکثر کارشناسان بر این باورند که ارز دیجیتال در آینده جایگزین ارز فیزیکی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که طی پنج سال آینده 50 درصد خرید‌ها به صورت ارزهای دیجیتال انجام شود، بنابراین کشور ما نیز باید خود را برای این مسئله آماده کند.

    در ادامه خسرو سلجوقی، عضو هیئت‌عامل سازمان فناوری ایران، با بیان اینکه دکتر آذری جهرمی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور مطالعه و در صورت لزوم ایجاد کوین را به پست بانک صادر کرده است، اظهار کرد: در این حوزه با خلاءهایی مواجه‌ایم که اولین خلاء در بخش دانش فنی است که متاسفانه نظام آموزش عالی ما خیلی روی این مسئله متمرکز نشده  و برای ایجاد یک رشته جدید دانشگاهی نیازمند سه الی چهار سال زمان است.

    وی با اشاره به اینکه حوزه فناری به سرعت به پیش می‌تازد، ادامه داد: بنابراین همین امروز باید این رشته باید در دانشگاه‌ها دایر و به سرعت رشته بلاک‌چین و ارز‌های دیجتالی به سرعت فعال شود.

    عضو هیئت‌عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، درباره دومین خلاء گفت: هنوز نسبت به این حوزه «ارز دیجتال و بلاک‌چین» در بین حاکمیت و مردم اعتماد وجود ندارد و این مسئله ناشی از عدم شناخت و اطلاع کافی مردم و حاکمیت است.

    سلجوقی، با اشاره به اینکه باید حداقل یک محصول ایرانی در حوزه ارز دیجیتال ایجاد کنیم تا نیاز ارزی و منابع مالی کشور را تامین کنیم، بیان کرد: بنابراین این فرصت برای بخش خصوصی مهیاست تا در این زمینه به فعالیت بپردازد؛ چرا که ارز دیجیتال می‌تواند قدرت تهاجمی ایران نسبت به غرب باشد.

    علی میزانی اسکویی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشرو (سیتکس) نیز در این پنل تخصصی با اشاره به اهمیت بسیار بالای ارز دیجتال اظهار کرد: تکنولوژی ارز دیجیتال مثل مابقی تکنولوژی‌ها ساده نیست و نمی‌توان به راحتی و بی‌تفاوت از کنارش گذشت، با ورود ارزهای دیجیتال پایه و اساس اقتصاد دنیا در حال تغییر است.

    وی افزود: همچنین اهمیت بلاک‌چین به مراتب بالاتر از ارز دیجیتال است برای اینکه این تکنولوژی خیلی از مناسبات اجتماعی و سیاسی دنیا را تغییر خواهد داد.

    مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشرو، با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما تکنولوژی ارزهای دیجیتال مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: بعضا در بدنه دولت نسبت به موضوعات جدید برخی محافظه‌کاری‌ها دیده می شود و این مسئله مشکلاتی به همراه دارد؛ چرا که با تعلل فرصت‌های پیش رو از دست خواهند رفت.

    وی اضافه کرد: شش سال پیش ارزش بازاری ارزهای دیجیتال در دنیا یک میلیارد دلار بود، اکنون این رقم به 33 میلیارد دلار رسیده است و این رقم بنا به پیش‌بینی کارشناسان در سال 2030 میلادی به سالانه به 20 میلیارد دلار خواهد رسید، بنابراین نباید اجازه دهیم این فرصت بزرگ به تهدید بزرگ‌تری برای نظام اقتصادی کشورمان بدل شود، چنانکه اگر در حوزه پیام‌رسان‌ها در ایران اجازه فعالیت وجود داشت اکنون تلگرام برای نظام به مسئله‌ای تبدیل نمی‌شد.

    میزانی اسکویی با بیان اینکه به عنوان بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه صرفا از دولت انتظار حمایت داریم، گفت: بخش خصوصی در حوزه ارزهای دیجتال فعال و پیشرو است؛ چرا که معمولا فضا برای فعالیت در بخش دولتی برای فعالیت در این حوزه بسته‌تر است، بنابراین دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند.

    در ادامه سلجوقی گفت: اگر برای فعالیت در این حوزه‌ها و سایر حوزه‌ها در کشور ما قوانین دست و پاگیر وجود دارد، با این حال فضا برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه ارزهای دیجتال و بلاک‌چین فراهم است.

    وی همچنین ادامه داد: در بسیاری از زمینه‌ها آموزش‌های لازم صورت نگرفته و اطلاعات کافی برای فعالان حوزه اقتصاد در کشور ما وجود ندارد، در حالی که در بازار سرمایه کشور بورس‌های تهران و فرابورس ایران وجود دارند اما به جهت عدم آموزش و اطلاع کافی در زمینه فعالیت این بورس‌ها، شرکت‌ها برای عضویت در آن مقاومت و امتناع می‌کنند.

    دلیری نیز در ادامه این پنل گفت: در حوزه فناوری‌های نوین زمان به سرعت می‌گذرد و اگر چنانکه منتظر دستورالعمل و تصویب قوانین بمانیم از قافله جهانی عقب می‌افتیم، اگر در حوزه فین‌تک منتظر قانون بودیم هم‌اکنون هیچ کاری در این حوزه صورت نگرفته بود.

    وی ادامه داد: ما در حوزه فناوری‌های نوین، فضا را برای فعالیت آماده کردیم، ولی برای ارائه مجوز و دستورالعمل ابتدا باید کاری عملیاتی شود و اصلا بدانیم این فعالیت چیست؟ نمی‌توان بدون دانستن از کم و کیف یک کسب‌وکار برای آن مجوز و دستورالعمل صادر کرد، بنابراین تلاش ما ریل‌گذاری است و اینکه مانع فعالیت کسی نشویم.

    معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت و مجلس موافق فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هستند، بیان کرد: زمینه برای فعالیت در این حوزه فراهم است و به عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام می‌کنم تلاش ما این است که افراد فعال در این حوزه زمین نخورند و آمادگی عقد تفاهم‌نامه و قرارداد در این زمینه هستیم، بنابراین وارد میدان عملیات شوید .

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو