عصر خودرو

بلومبرگ: برکناری سیف مشکل بازار ارز ایران را حل نمی‌کند

عصر بازار- خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ طی گزارشی نوشت: برکناری رئیس کل بانک مرکزی مشکل بازار ارز ایران را حل نمی کند.

بلومبرگ: برکناری سیف مشکل بازار ارز ایران را حل نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، نیمی از اعضای پارلمان ایران در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور، با متهم کردن ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران به سوء مدیریت صنعت بانکداری و بازارهای ارزی، خواستار برکناری وی شده اند.

    این نامه در حالی منتشر می شود که با نزدیک شدن 12 می، موعد تعیین شده از سوی ترامپ برای اصلاح برجام یا بازگشت تحریم های ایران، ارزش ریال در برابر دلار آمریکا به شدت کاهش یافته است. در جریان سخنرانی سیف در مجلس در اوایل ماه جاری، نمایندگان دور وی حلقه زدند و شعار «استعفا» سر دادند.

    اما حتی اگر سیف هم برکنار شود، بعید است جانشین وی قدرت حل مشکلات ساختاری گسترده موجود در اقتصاد ایران را داشته باشد، به خصوص در شرایطی که تحریم های آمریکا مجددا ایران را تهدید می کند.

    مزدک رفعتی، مدیر موسسه مشورتی لودوار در امارات که به شرکت های اروپایی فعال در خاورمیانه مشاوره می دهد در این باره گفت: «این نامه یک سیگنال قوی است، اما اعضای پارلمان خودشان می دانند که حتی با رفتن سیف هم مشکلات ناپدید نخواهند شد... هیچ کس دیگری نمی تواند در این مسند این مسائل را حل کند و راه حل های لازم را ارائه دهد، زیرا حل این مشکلات در دست بانک مرکزی نیست.»

    سیف در دوران مدیریت خود دستاوردهایی نیز داشته است. در دوران ریاست وی بر بانک مرکزی نرخ تورم مهار شده و از 40 درصد به 9.6 درصد رسیده است. میزان وام های بازپرداخت نشده با 15 درصد کاهش به 26.6 میلیارد دلار رسیده و هم اکنون حدود 11 درصد کل وام های اعطایی را شامل می شود.

    اما نگرانی ایران در مورد بازگشت تحریم های آمریکا با خروج ترامپ از برجام، موجب بروز آشفتگی در بازارهای ارز در طی دو ماه گذشته شده و ارزش ریال در برابر دلار به شدت افت کرده است.

    به گفته رفعتی، صرف نظر از نگرانی های بین المللی، برخی دستگاه های قدرتمند که بودجه آنها توسط دولت تامین می شود اما تحت کنترل بانک مرکزی یا حتی دولت روحانی قرار ندارند، در حال محدود کردن توانایی سیف برای سیاست گذاری موثرتر هستند.

    وی افزود: «در این وضعیت یک قربانی لازم است و چه کسی مناسب تر از رئیس بانک مرکزی که مسئولیت ظاهری (بازار ارز» را بر عهده دارد.»

    برچسب ها