عصر خودرو

رئیس سازمان چای مطرح کرد :

ایران تنها کشور تولیدکننده چای ارگانیک

عصر بازار- رئیس سازمان چای گفت: در کشورمان برای تولید برگ چای از سم استفاده نمی‌شود و ایران تنها کشوری است که به صورت طبیعی این کار را انجام می‌دهد و چای تولید داخل یک محصول سالم است.

ایران تنها کشور تولیدکننده چای ارگانیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، چای از جمله اقلامی است که هرساله ارز قابل توجهی برای واردات آن به کشور صرف می‌شود از طرفی تولید داخل بسیار کمتر از نیاز داخلی بوده و واردات را ضروری می‌کند.

    در این میان برخی از کارشناسان عقیده دارند تولید داخل تنها 28 درصد از نیاز داخل را تامین می‌کند و واردات در حجم وسیع به کشور امری طبیعی است.

    با این حال چای جزء اقلام اساسی محسوب می‌شود و خودکفایی در تولید آن به عنوان سیاستی ملی مطرح است.

    در این میان رئیس سازمان چای در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اقدامات دولت در زمینه حمایت از تولید چای ایرانی گفت: دولت با تشکیل صندوق حمایت ازصنعت چای کشور و پرداخت حق السهم چایکاران به آن صندوق و با توجه به اینکه چایکاران برای عضویت دراین صندوق هیچ پولی پرداخت نکردند از این صنعت حمایت می‌کند.

    همچنین در سال 95 بالغ بر 32 میلیارد تومان به کارخانجات و چایکاران وام پرداخت شد، در صورتی که مقدار این وام در سال 1392، صفر بود.

    در این میان ضریب خود کفایی از 18 درصد، در سال 93 به حدود 23 درصد در سال 1395 رسید و پرداخت وام‌های به‌زراعی برای انجام انواع هرس، هرس کفبر، هرس کمربر که ارقام 6 میلیون تومان و 5 میلیون تومان وام به چایکاران پرداخت شد و برای اینکه چایکاران به فکر به‌زراعی باغات خودشان باشند وام بدون بهره و کارمزد به آن‌ها پرداخت شده و بازپرداخت آن هم طی 5 سال و با دو سال تنفس صورت می‌گرفت که این اقدامات منجر به این شد که این صنعت روند رو به رشدی پیدا کند.

    روزبهان عقیده دارد حمایت از تولیدات داخلی در شرایطی به طور پایدار صورت می‌گیرد که مصرف‌کننده احساس کند محصول باکیفیتی خریداری کرده است و هر چند چای ایرانی یکی از باکیفیت‌ترین چای‌ها در جهان محسوب می‌شود و عطر و طعم خاصی دارد، اما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا کیفیت آن را افزایش دهیم.

    این نکته نیز از سوی رئیس سازمان چای مطرح شد که در کشور برای تولید برگ چای از سم استفاده نمی‌شود ایران تنها کشوری است که به صورت طبیعی این کار را انجام می‌دهد و چای تولید داخل یک محصول سالم است.

    برای تبدیل شدن محصول به یک نمونه ارگانیک لازم است که از کود استفاده نکرد که البته بسیاری از باغات ما از کود شیمیایی استفاده می‌کنند و درصدی از باغات هم به جای استفاده از کود شیمیایی از کود‌های دامی استفاده می‌کنند اما، ویژگی عدم استفاده از سم یک ویژگی بسیار مهم است که عنوان چای سالم را برای محصول ما مطرح می‌کند که این ویژگی در کل کشور‌های توزیع کننده منحصر به فرد است البته تولید محصول کاملاً ارگانیک نیز در دست اقدام است.

    برچسب ها