عصر خودرو

عربستان به دنبال نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار است

عصر بازار- عربستان از رسیدن قیمت نفت به ۸۰ یا حتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه خشنود خواهد شد. ارسال این سیگنال نشان می دهد که با وجود اینکه توافق فعلی کاهش تولید نفت به هدف تعیین شده خود دست یافته، ریاض به دنبال تغییر در این توافق نیست.

عربستان به دنبال نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، 3 منبع صنعتی گفتند، عربستان از رسیدن قیمت نفت به 80 یا حتی 100 دلار در هر بشکه خشنود خواهد شد. ارسال این سیگنال نشان می دهد که با وجود اینکه توافق فعلی کاهش تولید نفت به هدف تعیین شده خود دست یافته، ریاض به دنبال تغییر در این توافق نیست.

    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به همراه روسیه و چند تولید کننده دیگر در ژانویه 2017 با هدف حذف مازاد عرضه از بازار شروع به کاهش تولید خود کردند. آنها این توافق را تا دسامبر 2018 تمدید کرده اند و برای بررسی مجدد سیاست خود در ماه ژوئن تشکیل جلسه خواهند داد.

    با توجه به رسیدن حجم ذخایر نفتی کشورهای صنعتی به متوسط 5 سال گذشته، ظاهرا اوپک به هدف از پیش تعیین شده خود نزدیک شده است. اما هیچ نشانه ای حاکی از اینکه عربستان یا متحدانش به دنبال تعدیل کاهش تولید های خود هستند دیده نمی شود.

    در طی یک سال گذشته، عربستان نقشی محوری را در اقدامات مشوق رشد قیمت نفت ایفا کرده است. در مقابل، ایران که زمانی علاقمند به رشد قیمت نفت بود، اکنون خواهان قیمتی پایین تر از قیمت مد نظر عربستان است.

    منابع صنعتی این تغییر سیاست عربستان را به برنامه ریزی این کشور رای عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس نسبت می دهند، زیرا رشد قیمت نفت می تواند به بالا رفتن ارزش سهام این شرکت کمک کند.

    کاهش تولید های صورت گرفته موجب شده تا قیمت نفت به 73 دلار در هر بشکه برسد که بالاترین رقم از نوامبر 2014 تاکنون است. اما عربستان به این رقم راضی نیست و خواهان قیمت های بالاتری است. دو منبع صنعتی گفتند، مقامات سعودی در نشست های غیر علنی خود در هفته های اخیر قیمت 80 یا حتی 100 دلار را به عنوان رقم مطلوب خود اعلام کرده اند.

    یک منبع آگاه در اوپک هم گفت: «عربستان خواستار قیمت های بالاتری است. بله این احتمالا به دلیل در پیش بودن عرضه سهام شرکت آرامکو است، اما این تنها دلیلش نیست... نگاهی به اصلاحات اقتصادی و پروژه های در دست اجرای آنها و جنگ در یمن بیاندازید. آنها چطور قرار است هزینه همه اینها را تامین کنند؟ آنها به قیمت های بالاتری احتیاج دارند.»

    برچسب ها