عصر خودرو

رشد سود‌«غصینو» به چه عواملی بستگی دارد؟

عصر بازار: طرح توسعه افزایش تولید در گروه صنعتی مینو، باعث افزایش ۵۰ درصدی سود این شرکت در سال آینده خواهد شد.

رشد سود‌«غصینو» به چه عواملی بستگی دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، گروه صنعتی مینو با همت زنده یاد مرحوم حاج علی خسروشاهی در سال 1338 بنیان نهاده‌شد. سهامدار اصلی این شرکت«شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان» است که 67 درصد از سهام غصینو را در اختیار دارد. این شرکت اوایل سال جاری با نماد «خودکفایی» در بازار پایه فرابورس درج شد. غصینو نیز مالکیت 90 درصد از «شرکت قاسم ایران» را داراست که معاملات آن نیز به تازگی در بازار فرابورس آغاز شده‌است. 

    از دیگر زیرمجموعه‌های مهم «غصینو»، «شرکت پارس مینو (غپینو)» با 52 درصد مالکیت است. «غپینو» در سال‌های 91 و 92 افزایش قیمت نزدیک به 500 درصد را تجربه کرد و توجه معامله‌گران را به خود جلب نمود. مینو و زیرمجموعه‌هایش، محصولات بسیار متنوعی تولید می‌کند. از لحاظ سودآوری و مبلغ فروش، می توان به فروش گسترده محصوات این شرکت اعم از بیسکوییت های «ساقه طلایی»، ویفر «تک تک»، پفک «نمکی مینو»، کیک‌های «پم پم» و «کشمشی» اشاره‌کرد. تحلیل بنیادی این سهم توسط مسعود نوربخش، تحلیلگر بنیادی گروه مشاور سرمایه گذاری «وبورس» در ادامه آمده‌است. 

    طرح توسعه سال جاری 
    نماد «غصینو» در چهار سال اخیر 3 بار اقدام به افزایش سرمایه کرده‌است که همه آن‌ها به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی بود. این اقدام منجر به کاهش هزینه‌های مالی شده و EPS را درصد محدودی افزایش داده‌‌است. در بیستم خرداد ماه سال جاری (چند هفته قبل)، مدارک و مستندات افزایش سرمایه‌ جدید، این‌بار با هدفی متفاوت منتشر شد. در واقع این شرکت قصد دارد تولید گروه بیسکوییت را 50درصد  افزایش دهد. گروه بیسکوییت مهم‌ترین محصول شرکت است و حدود 90 درصد از «سود ناخالص» را تشکیل می‌دهد. 

    این طرح در سال 1395،‌ با ظرفیت کامل تولید خواهد شد و EPS شرکت را 36درصد  افزایش می‌دهد. (پیوست 1 و 2)
    در کنار طرح بیسکوییت، طرح تولید محصولاتی جدید نیز تامین مالی می‌شود. تاثیر این طرح در سودخالص، حدود 100 میلیارد ریال است که منجر به 14درصد افزایش در EPS می‌شود. در این طرح تولید و فروش گروه محصولات ذرت برای اولین بار، هدف قرار گرفته‌است. در سال قبل تولید آزمایشی این محصول انجام شد.

    اما و اگرهای سهامداری قاسم و غپینو
    در پیش‌بینی سال 94 که در گزارش توجیهی افزایش سرمایه افشا شد، مقدار سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها، 31درصد از سود خالص را تشکیل می‌دهد. سهم اعظم این درآمد ناشی از سود نقدی نمادهای «قاسم» و «غپینو» است. در حالی که سال هاست این دو شرکت به دلیل کمبود نقدینگی، درصد ناچیزی از سود سالانه را در میان سهامداران تقسیم کرده اند. بنابراین افزایش این درصد بر سود خالص «غصینو» موثر است. همچنین هر دو شرکت قاسم ایران و پارس مینو، هزینه‌های مالی سنگین را متحمل می‌شوند. به طوری که هزینه‌های مالی در نماد قاسم با سود خالص برابر است. اگر شرکت‌های قاسم و غپینو تسهیلات بانکی خود را کاهش دهند، نماد «غصینو» رشد قیمت مناسبی را تجربه خواهد کرد.

    پیوست اول:

     

     

     

    پیوست دوم: