عصر خودرو

رییس مجلس شورای اسلامی :

تجار ایران و سریلانکا به سمت گسترش روابط صنعتی حرکت کنند

عصر بازار- رییس مجلس شورای اسلامی بر نقش اتاق های بازرگانی ایران و سریلانکا در گسترش ارتباطات تجاری تاکید کرد و گفت: تجار و بازرگانان دو کشور باید از حوزه چای به سمت گسترش روابط صنعتی و خدمات فنی مهندسی حرکت کنند.

تجار ایران و سریلانکا به سمت گسترش روابط صنعتی حرکت کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی روز پنجشنبه با حضور در نشست اعضای اتاق بازرگانی سیلان و فعالان اقتصادی ایران در سریلانکا با اشاره به پشتوانه تاریخی و بازرگانی روابط دو کشور، گفت: ایران و سریلانکا در دوره های مختلف همیشه روابط دوستانه ای داشته اند.
    وی به مشکلات داخلی سریلانکا اشاره کرد و گفت: در این شرایط ایران همواره در کنار این کشور بوده و کمک کرده است.
    رییس مجلس شورای اسلامی افزود: رایزنی سیاسی بین دو دولت و پارلمان در مسائل مهم بین الملل برقرار است.
    وی با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا در گذشته بیشتر جنبه تجاری داشت، ادامه داد: در گذشته ایران، چای زیادی از سریلانکا خریداری می کرد و از سویی نفت به سریلانکا می فروخت.
    لاریجانی یادآور شد: پس از توافق هسته ای 1+5 روابط تجاری دو کشور باید رشد مناسبی می یافت.
    وی به دو پروژه بزرگ در حال انجام توسط شرکت های ایرانی در سریلانکا اشاره کرد و ادامه داد: نخستین پروژه برق رسانی به روستاهای سریلانکا و دومی ساخت سد در این کشور بوده که حدود 85 درصد آن ساخته شده و در حال انجام است.
    رییس مجلس شورای اسلامی به اهمیت نقش اتاق های بازرگانی در گسترش ارتباطات تجاری ایران و سریلانکا نیز اشاره کرد و گفت: پارلمان و دولت ایران از گسترش روابط صنعتی و تجاری با سریلانکا حمایت می کند.
    رئیس اتاق بازرگانی سریلانکا نیز در این نشست به تاریخچه روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این روابط قوی است و ما شاهد صادرات کالا بین دو کشور هستیم.
    وی افزود: 90 درصد صادرات سریلانکا به ایران را چای تشکیل می دهد و سریلانکا از ایران طی دهه های گذشته نفت وارد کرده است و اکنون علاوه بر نفت، ماشین آلات و محصولات شیلات وارد می کند.
    وی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات شاهد افزایش مبادلات دو کشور هستیم، افزود: در سال 2017 تعداد گردشگران ایرانی که به سریلانکا وارد شده اند 55 درصد رشد داشته است.
    رئیس اتاق بازرگانی سریلانکا با بیان اینکه هر ساله کنفرانسی برای جذب و تشویق سرمایه گذاری در این کشور برگزار می شود، ادامه داد: از کشورهای مشترک المنافع و تجاری هر ساله برای حضور در این کنفرانس دعوت می شود که در این راستا از ایران درخواست می شود که با هیات تجاری بزرگ و قوی در این کنفرانس حضور یابد.
    وی با تاکید بر اینکه فرصت های فراوانی برای تجارت بازرگانان سریلانکایی با ایران وجود دارد، یادآور شد: چالش اصلی برای گسترش روابط مکانیزم پرداخت است، در حالی که دهه ها شاهد روابط خوب بانکی با ایران به ویژه در بانک صادرات و تجارت بوده ایم، اما اکنون روابط بانکی مناسب نیست.
    رئیس اتاق بازرگانی سریلانکا ابراز امیدواری کرد پیشرفت خوبی در حوزه روابط بانکی رخ دهد و این روابط بین دو کشور توسعه یابد.
    وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته در حوزه سلامت و بهداشت همکاری های خوبی بین دو کشور صورت گرفته است، ادامه داد: یک بیمارستان مجهز توسط یک تاجر ایرانی تبار در سریلانکا ساخته شده است.
    رئیس اتاق بازرگانی سریلانکا با اظهار خرسندی از اینکه ایران به گسترش مبادلات تجاری فراتر از تجارت چای علاقه مند است، اظهار داشت: سریلانکا از سرمایه گذاری مشترک و ورود صنعت و تکنولوژی از ایران استقبال کرده و دو کشور می توانند در حوزه فناوری اطلاعات با یکدیگر فعالیت کنند، چرا که فناوری بزرگترین بورس اروپا یعنی لندن توسط سریلانکایی ها طراحی شده است.
    رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست در دفترچه یادبود اتاق بازرگانی سریلانکا یادداشتی نوشت.

    برچسب ها