عصر خودرو

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران :

دستاورد سوآپ ارزی ایران - ترکیه

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه باید سوآپ ارزی ایران و ترکیه را به فال نیک گرفت، اظهارداشت: سوآپ ارزی به تسهیل تجارت بین تهران و آنکارا کمک می کند.

دستاورد سوآپ ارزی ایران - ترکیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سیدحسین سلیمی گفت: با توجه به امضای قرارداد سوآپ ارزی «ریال ایران» و «لیر ترکیه» بین بانک های مرکزی ایران و ترکیه و ترتیبات اجرایی ابلاغی، بانک ملی ایران اولین اعتبار اسنادی (LC) را در روز 27 فروردین 1397 برای تامین مالی تجارت با کشور ترکیه گشایش کرده است؛ چنین تصمیمی که ناشی از محدودیت در استفاده از ارزهایی مثل یورو یا دلار است را در شرایط فعلی می توان به فال نیک گرفت.

    وی در عین حال افزود: هر چند چنین محدودیت هایی به نفع اقتصاد نیست، اما تصمیمی متناسب با شرایط فعلی است. عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران از نظر نقل و انتقال دلار در تنگناست، اظهارداشت: اعتبارات اسنادی براساس دلار باید در نیویورک تایید شود و از سوی دیگر تحریم های اعمال شده به شبکه بانکی ایران ایجاب می کند که برای تسهیل تجارت، معامله با دیگر ارزهای رایج دنیا مدنظر قرار بگیرد.

    سلیمی گفت: سوآپ ارزی بین ایران و ترکیه به تسهیل تجارت بین دو کشور کمک می کند و از این طریق می توانیم بر بخشی از محدودیت های مرتبط با عدم استفاده از دلار در تجارت غلبه کنیم.

    نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: تنها آسیب این فرایند عدم توازن بین مبادلات تجاری است؛ اگر بین خریدهای ترکیه از ما و واردات ما از ترکیه موازنه برقرار شود، مجبور به جبران بخشی از هزینه ها با دلار یا یورو نخواهیم بود

    وی با بیان اینکه برقراری موازنه در معامله به تهاتر می انجامد، تصریح کرد: تراز مساوی مهم ترین عامل در استفاده حداکثری از فرصت سوآپ ارزی بین ایران و ترکیه است و در غیر اینصورت به شرایطی مشابه با هندوستان می رسیم. این کشور از ایران نفت خریداری کرده بود اما به دلایل محدودیت های ارزی، تصمیم داشت 15 میلیارد دلار بدهی نفتی اش به ایران را به روپیه پرداخت کند یا اینکه ایران به اندازه این بدهی از این کشور کالا تامین کند که لزوما کیفیت مورد نظر ایران را هم نداشت.

    سلیمی افزود: نکته دیگر اینکه لیر ترکیه هم مثل روبل روسیه در یک سال اخیر با کاهش ارزش روبرو شده و نگهداری لیر و مصرف آن در سال های آینده به نفع اقتصاد ایران نیست. عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه درباره اینکه تسهیل تجارت با ارزی غیر از دلار و یورو تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟، اظهارداشت: در پاسخ به این سوال باید واقعیت ها را دید؛ اینکه بگوییم تحریم ها اثر منفی بر اقتصاد کلان ایران نگذاشته واقع بینانه نیست. باید تلاش کنیم که تحریمی برای اقتصاد ایران اعمال نشود که آن هم البته دست ما نیست.

    وی ادامه داد: بیشتر پیش بینی ها گویای خروج آمریکا از برجام است و مهم ترین کار اقتصاد ما این است که آسیب ها را پیش بینی کند تا ضربه فنی نشود. این راهی است که باید برویم و با تصمیمات درست است که در معرض خطرات فوری قرار نمی گیریم.

    سلیمی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که اقتصاد ایران دورانی مثل جنگ و تحریم ها را از سر گذرانده است، گفت: هر چند در این دوره ها بهترین نبودیم اما گلیم خودمان را از آب بیرون کشیدیم. بنابراین نباید بر طبل ناامیدی کوبید و باید اختلافات داخلی را کنار گذاشت و با کمک دست اندرکاران بخش خصوصی درباره کاهش آسیب های تحریم احتمالی تصمیم های درست گرفت.

    برچسب ها