عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است، چرا که حداقل بازار رها نشده است، اما باید در حوزه تصمیمات اجرایی بازنگری صورت بگیرد.

اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درخصوص جلسه امروز اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزی گفت: اقداماتی که از سوی دولت درباره ساماندهی بازار ارز گزارش شده بیانگر این است که بخش زیادی از اقدامات خیلی مشخص نیست و کمیسیون اقتصادی نمی تواند بر اساس این گزارش ها نظر خود را ارائه کند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، گزارش های مکتوبی درخصوص وضعیت ساماندهی بازار ارز ارائه کنند که تاکنون این گزارش به کمیسیون ارسال نشده است. البته توافق شده که وزارتخانه های اقتصاد و صنعت این مهم را انجام دهند تا تحلیل درستی متناسب با اطلاعات دقیق صورت بگیرد.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر ما اشکالات جدی در خصوص ساماندهی بازار ارز وجود دارد و بیان عدد 4200 تومان برای هر دلار مغایر با قانون نرخ ارز شناور مدیریت شده می باشد و از نظر فنی قابلیت اجرا ندارد.

    اشکالات درخصوص اجرای طرح ساماندهی بازار ارز وجود دارد

    پورابراهیمی در این خصوص افزود: وقتی نرخ های ارز بالاتری در اقتصاد کشور وجود دارد، برای مدیریت بازار، حتی اگر هدفگذاری برای دلار 4200 تومانی شده باشد، باید اعداد تعیین شده از عدد بالا با ساز و کار مدیریت عرضه و تقاضا به عدد مطلوب تعدیل شود و اینگونه نباشد که از عدد پایین که تقاضای ارز را تحریک می کند، قیمت و مسیر حرکتی در بازار ارز را مدیریت کرد، بنابراین به دلیل اشکالات درخصوص اجرای طرح ساماندهی ارز اظهارنظر درخصوص ابعاد ساماندهی بازار مشخص نیست.

    وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک تاکنون جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در حوزه بازار ارز را ارائه نکرده اند و در این خصوص نامه ای به رئیس مجلس و رئیس جمهور درباره عدم همکاری بانک مرکزی به دلیل عدم ارائه برنامه جامع ساماندهی بازار ارز تقدیم می شود.

    پورابراهیمی در ادامه افزود: این نگرانی وجود دارد که عدم حضور رئیس بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی بابت عدم اشراف وی بر برنامه جامع ساماندهی بازار ارز از سوی تیم اقتصادی دولت باشد، چرا که فکر می کنم بانک مرکزی خود حلقه مفقوده جریان تصمیمات ارزی است و از نظر ما این موضوع صحیح نیست.

    وی تصریح کرد: اگر حدس ما مبنی بر اینکه بانک مرکزی در جریان برنامه جامع تیم اقتصادی دولت برای ساماندهی بازار ارز نیست، درست باشد، دیگر طرف ما برای بررسی مسائل ارزی بانک مرکزی نخواهد بود و باید در این موضوع با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت تصمیم گیری صورت بگیرد.

    اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت هایش با رئیس بانک مرکزی در صحن علنی مجلس بیان کرد: این برداشت وجود دارد که بخشی از اقدامات بانک مرکزی در حوزه ساماندهی بازار ارز مورد تایید این بانک نیست، بنابراین با تناقض در رفتار نمی توان تصمیم کارشناسی اتخاذ کرد که قابلیت اجرا داشته باشد.

    وی گفت: اقدامات دولت در حوزه ساماندهی بازار ارز به مفهوم کلان مورد تایید است، چرا که حداقل بازار رها نشده است، اما باید در حوزه تصمیمات اجرایی بازنگری صورت بگیرد.

    حذف صرافی ها یک خطای راهبردی محسوب می شود

    پورابراهیمی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت باید به مسائل توجه جدی کند، به طور مثال حذف صرافی ها یک خطای راهبردی محسوب می شود چرا که در طول تحریم ها از مسیر صرافی ها، سازوکار برای نقل و انتقال وجوه ارزی فراهم شد، البته ساماندهی صرافی ها یک ضرورت است.

    وی گفت: الزاماتی که درخصوص پیمان سپاری ارزی مطرح شده، نیز مهم است، در حوزه صادرات حدود 70 درصد منابع صادراتی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت است، به طور مثال صددرصد منابع حاصل از صادرات نفت در اختیار دولت بوده و حدود 60 الی 70 درصد منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیز در اختیار دولت و مابقی صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی انجام می شود که در این راستا در طرح دوفوریتی مجلس درباره ساماندهی بازار ارز به مشوق های صادراتی توجه شده است.

    نیازمند قراردادهای آتی ارز در حوزه مبادلات ارزی

    پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ابزارها از طریق ایجاد بازار متشکل نکته مهمی است و سنگ زیربنای تصمیمات برای ساماندهی بازار ارز محسوب می شود که تمامی اطلاعات در آن شفاف است، بنابراین اگر بازار متشکل ایجاد شود، نقش ابزارها برای کمک به بازار ارز تاثیرگذار است، به طور مثال در حوزه مبادلات ارزی به قراردادهای آتی ارز نیازمندیم، یا اینکه امکان استفاده از سلف ارزی وجود دارد.

    وی افزود: علی رغم اشکالات اساسی و وجود مشکل در اجرای تصمیمات ارزی دولت، اما اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته که می توان با ایجاد حساب های ارزی با ضمانت بانک مرکزی اشاره کرد به نحوی که امکان جذب ارز توسط بانک ها را فراهم می کند.

    سوءمدیریت بانک مرکزی و عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز کشور شد

    پورابراهیمی تصریح کرد: درخصوص مدیریت و خروج سرمایه از کشور دغدغه وجود دارد، چرا که سوءمدیریت در بانک مرکزی و عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باعث خروج بخشی از ارز شده، اما اینکه در مدت اخیر با اقداماتی از خروج ارز جلوگیری شد نکته مثبتی است، علاوه بر این کارها باید به مدیریت واردات نیز توجه شود که در این خصوص توافقاتی وجودن دارد.

    وی گفت: بخشی از اقدامات دولت در راستای ساماندهی بازار ارز مورد قبول است، اما از تصمیماتی که به موضوع ایجاد بازار متشکل ارتباط دارد غفلت شده است و تلاش می شود تا پایان هفته جاری اطلاعات مجموعه های دولتی درخصوص بازار ارز اخذ شود تا کمیسیون به جمع بندی دست یابد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ابتدای هفته آینده نیز نشست مشترکی بین کمیسیون اقتصادی مجلس با نمایندگان دولت درخصوص بازار ارز برگزار می شود و گزارش نهایی این کمیسیون درباره بررسی بازار ارز در صورت هماهنگی با هیات رئیسه مجلس در صحن علنی برگزار می شود که این گزارش در بردارنده اقدامات مثبت دولت در حوزه بازار ارزی و همچنین اقدمات اصلاحی است همچنین نکاتی درخصوص ممانعت از برخی اقدامات در آن لحاظ می شود و پیشنهادات مربوطه نیز بیان خواهد شد.

    این نمایندده مردم در مجلس دهم افزود: جمع بندی نهایی کمیسیون اقتصاد درخصوص مسائل بازار ارز بعد از قرائت گزارش این کمیسیون در صحن علنی در کمیسیون صورت خواهت گرفت و در صورت لزوم نیاز به تمکین دولت به اتخاذ تصمیمات در حوزه بازار ارز، طرح دوفوریت مجلس در این خصوص به صحت علنی مجلس ارائه خواهد شد.

    برچسب ها