عصر خودرو

تحریم گروه چینی به دلیل نقض تحریم‌های ایرانی

عصر بازار- دولت آمریکا شرکت چینی ZTE را به دلیل نقض شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایرانی مجازات کرد و خرید فناوری آمریکایی را به مدت هفت سال برای این سازنده تجهیزات مخابراتی ممنوع کرد.

تحریم گروه چینی به دلیل نقض تحریم‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه دریافته است که شرکت ZTE که پیش از این به دلیل فروش تجهیزات مخابراتی به ایران و کره شمالی جریمه شده بود، به کارمندانی که در این عمل غیرقانونی مشارکت داشته‌اند پاداش کامل پرداخت کرده و توبیخ‌نامه‌ای برای آنها صادر نکرده و درباره شیوه‌های عملکرد خود به مقامات آمریکایی دروغ گفته است.

    ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، در بیانیه‌ای اظهار کرد: شرکت ZTE به جای توبیخ کارمندان و مدیریت ارشد متخلف، به آنها پاداش داده است و این رفتار نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

    مجازات ZTE به تنش‌های میان آمریکا و چین بر سر تجارت میان دو اقتصاد بزرگ جهان می‌افزاید. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تهدید کرده برای واردات چینی به ارزش 150 میلیارد دلار به دلیل نقض حقوق مالکیت معنوی تعرفه سنگین وضع کند، در حالی که پکن وعده داده است هرگونه اقدامی از سوی آمریکا را تلافی کرده و برای همه کالاهای آمریکایی از سویا تا هواپیما تعرفه وضع می‌کند. ترامپ روز دوشنبه چین و روسیه را به کاهش ارزش ارز خود متهم کرد و جبهه جدیدی را در ادعاهای خود مبنی بر این‌که دولت‌های خارجی از آمریکا بهره‌برداری می‌کنند، گشود.

    وزارت بازرگانی چین سریعا به ممنوعیت وضع شده علیه ZTE واکنش نشان داد و اعلام کرد برای حمایت از منافع شرکت‌های چینی تدابیر لازم را در پیش خواهد گرفت. گفته می‌شود که این شرکت مستقر در شنزن با صدها شرکت آمریکایی همکاری داشته و در اشتغالزایی این کشور مشارکت کرده است.

    برای خود ZTE جدیدترین اقدام آمریکا به معنای آن است که یکی از بزرگترین سازندگان تلفن هوشمند و تجهیزات ارتباطی دنیا دیگر قادر نخواهد بود از تامین کنندگان آمریکایی فناوری شامل قطعات مهم برای محصولاتش خریداری کند. شرکت ZTE از شرکت‌های کوآلکام و اینتل تراشه و از شرکت آکاسیا و لومنتون هلدینگ قطعات اپتیکال خریداری می‌کند. ممنوعیت هفت ساله دوره حساسی را دربرمی‌گیرد که طی آن تامین‌کنندگان و شرکت‌های مخابراتی دنیا سرگرم توسعه و عرضه فناوری بیسیم نسل پنجم هستند.

    انتشار خبر تحریم شدن ZTE از سوی آمریکا باعث شد ارزش سهام این شرکت به شدت سقوط کند و معاملات سهام ZTE در هنگ کنگ متوقف شد. ارزش سهام تامین‌کنندگان این شرکت نیز در آسیا و آمریکا سقوط کرد.

    این شرکت به خصوص به دلیل ممنوعیت خرید پردازنده‌ها و مودم‌های کوآلکام که قطعه اصلی در تلفن‌های هوشمند به شمار می‌روند، با گزینه‌های دشواری روبه‌روست.

    شرکت هواوی چین این تراشه‌ها را برای استفاده در گوشی‌های خود تولید می‌کند، در حالی که مدیا تک که بزرگترین رقیب کوآلکام به‌شمار می‌رود، این تراشه‌ها را عرضه می‌کند و ZTE ممکن است ناچار شود از یک رقیب خریداری کند یا تراشه‌های خود را از یک شرکت تایوانی دریافت کند که محصولاتش معمولا از نظر عملکرد ضعیف‌تر از رقیب آمریکایی‌اش است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه ZTE اعلام کرد از تحریم‌ها مطلع بوده و سرگرم ارزیابی تاثیر آن است و همزمان با گروه‌های مربوط رایزنی می‌کند.

    وزارت بازرگانی آمریکا پس از گزارش‌هایی که در سال 2012 از سوی رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ZTE قراردادهایی به ارزش میلیون‌ها دلار برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار بعضی از شرکت‌های فناوری معروف آمریکا به شرکت مخابرات ایران و واحد کنسرسیومی که این شرکت را کنترل می‌کند امضا کرده است، این شرکت چینی را برای نقض کنترل صادرات تحت تحقیقات قرار داد.

    شرکت ZTE در مارس سال میلادی گذشته تحت یک توافق با مقامات آمریکایی، موافقت کرد اقرار کند با ارسال فناوری ساخت آمریکا به ایران و دروغ گفتن به بازرسان، قانون تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است. قرار شد این شرکت مجموعا 892 میلیون دلار جریمه و زیان پرداخت کند و اگر شرایط توافق را نقض کند، 300 میلیون دلار دیگر جریمه پرداخت کند. این بزرگترین جریمه کیفری صادر شده در پرونده مربوط به کنترل صادرات آمریکا بود.

    برچسب ها