عصر خودرو

رویترز:

سقف تولید اوپک به روزانه ۳۱ میلیون بشکه می‌رسد

عصر بازار- اوپک ممکن است در نشست وین سقف تولید خود را به ۳۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

سقف تولید اوپک به روزانه ۳۱ میلیون بشکه می‌رسد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رویترز، وزرای نفت اوپک ممکن است در نشست هفته آینده در وین افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای سقف تولید این سازمان و رساندن آن به 31 میلیون بشکه در روز را مورد بررسی قرار دهند.

    این اقدام برای بازکردن فضای حضور اندونزی که روزانه حدود 900 هزار بشکه تولید دارد و پس از هفت سال غیبت به این سازمان باز خواهد گشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    اوپک سهمیه‌بندی تک‌تک اعضا را زمانیکه سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای را در سال 2012 تصویب کرد کنار گذاشت. اما این سقف در سال جاری به دلیل تولید بی‌سابقه عربستان و عراق نقض شد و براساس آمار اوپک تولید این سازمان در ماه گذشته روزانه 31 میلیون و 380 هزار بشکه در روز بوده است.

    ایران و الجزایر در پیش‌نویس یکی از اسناد این سازمان که به رویت رویترز رسید، پیشنهاد کرده‌اند که این گروه باید دفاع از قیمت‌ها را از سر بگیرد و عرضه خود را از طریق تعیین سهمیه برای تک‌تک اعضا کنترل کند.

    اما شانس کمی وجود دارد که با این نظرات موافقت شود. یک نماینده اوپک که خواست نامش فاش نشود، گفت: معتقدم اوپک به هیچ توافقی برای کنترل میزان تولید نخواهد رسید و عربستان استراتژی خود را ادامه خواهد داد و هیچ سهمیه‌ای برای تک تک اعضا تعیین نخواهد شد.

    یک نکته مبهم بزرگ برای سال 2016 این است که چه مقدار نفت از سوی ایران وارد بازار خواهد شد.

    نمایندگان اوپک در حاشیه خلیج فارس پیش‌بینی می‌کنند که این رقم 100 الی 200 هزار بشکه در روز خواهد بود، اما تهران نظر دیگری دارد و می‌گوید ظرف چند ماه پس از لغو تحریمها روزانه 500 هزار بشکه به تولید خود خواهد افزود.

    دیوید فایو رییس تحقیقات شرکت واسطه نفتی گانور گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که عربستان استراتژی دفاع از سهم بازار را تغییر خواهد داد. انعطاف‌پذیری این استراتژی در 12 تا 18 ماه آینده به وسیله هرگونه افزایش تولید از سوی ایران، عراق و لیبی مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها