عصر خودرو

اهم چالش های صنعت پرداخت در سال ۹۷

عصر بازار- کارشناسان معتقدند: بحث اجرای استانداردهای EMV به منظور ارتقاء امنیت و همچنین کمبود نقدینگی از مسائل مهمی که است که صنعت بانکداری وپرداخت در سال ۹۷ با آن مواجه هستند.

اهم چالش های صنعت پرداخت در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سال 97 با نوسانات ارزی آغاز شد که دولت به‌منظور مدیریت آن ارز تک‌نرخی را اجرایی و قیمت دلار را 4200  تومان تعیین کرد که این مسئله تمام صنایع ازجمله صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    از آنجایی که بسیاری از تجهیزات مورداستفاده در صنعت پرداخت ازجمله دستگاه‌های خودپرداز، انواع پایانه های فروشگاهی و همچنین دستگاه‌های VTM و غیره از خارج از کشور تهیه می‌شود  بنابر این نرخ ارز بر این صنعت بسیار تأثیرگذار است.

    علاوه بر این  در حال حاضر امنیت سامانه‌های پرداخت یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فعالان این عرصه به‌حساب می‌آید ازاین‌رو حرکت به سمت استانداردهای EMV یکی از ضرورت‌ها در سال جاری است.

    مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار ایبِنا مهم‌ترین چالش در حوزه بانکداری الکترونیک را بحث امنیت شبکه شاپرک و سوئیچ آن دانست و گفت: بحث پیاده‌سازی استانداردهای EMV یکی از اولویت‌ها در سال جاری برای صنعت بانکداری و پرداخت است.

    حسین آهی اظهار داشت: حرکت به سمت استاندارد EMV و کارت‌های هوشمند به‌منظور ارتقای شبکهٔ ملی پرداخت یکی از ضروریات است.

    وی افزود: استفاده گسترده از کارت‌های مغناطیسی فعلی در کشور می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات عدیده‌ای ازجمله کپی کردن کارت‌های بانکی شهروندان و سوءاستفاده‌های مالی از این طریق برای صاحبان حساب شود.

    آهی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت استانداردهای EMV و بهره‌گیری از کارت‌های جدید با توجه به این‌که تمامی روش‌های دیگر پرداخت الکترونیکی اعم از موبایلی یا آفلاین نیز مبتنی بر استاندارد EMV هستند ضروری است و باید در سال جاری اجرایی شود.

    وی حرکت به سمت استانداردهای EMV را کند دانست و یادآور شد: بهترین راهکار به‌منظور اجرایی کردن استانداردهای EMV در کشور اجرای آن به‌صورت پایلوت در یک الی دو بانک است تا در مرحله بعد به‌کل شبکه بانکی تسری داده شود.

    کارشناسان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت پرداخت در سال جاری را کمبود نقدینگی عنوان می‌کنند زیرا شبکه بانکی به دلیل مشکلات مختلفی که با آن، در این سال‌ها ی گذشته درگیر بوده در مقطع فعلی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است که این مسئله ناخودآگاه صنعت پرداخت را متأثر می‌کند.

    مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بزرگ‌ترین مشکل صنعت پرداخت در سال 97 را مشکل نقدینگی دانست و گفت:ازآنجایی‌که اقتصاد ایران در سال جاری با مشکل کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و با در نظر گرفتن بانک محور بودن اقتصاد ایران، این چالش به شرکت های پی اس پی و کل صنعت پرداخت نیز تسری می یابد.

    سید ابراهیم حسینی نژاد اظهار داشت: بانک‌ها متأثر از وضعیت اقتصاد کلان کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که این چالش‌ها، قدرت مالی مؤسسات مالی را کاهش داده و این مهم بر سرمایه‌گذاری‌های این نهادهای مالی در صنعت پرداخت تأثیر منفی می‌گذارد.

    وی افزود: از طرف دیگر غیرقابل‌پیش‌بینی بودن وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد مانند نرخ ارز، تورم و نرخ بهره هزینه‌های عملیاتی شرکت‌ها را تغییر خواهد داد.

    حسینی نژاد یادآور شد: بانک‌ها زمانی که با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، پروژه‌های تجهیز و توسعه در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت را کند می‌کنند که این موضوع بر روی بخش‌های مختلف از جمله درآمد شرکت‌های پی اس پی و توسعه آن‌ها تاثیر گذار است.

    بنابر این با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال 97، مشکلات ارزی و دیگر مشکلات در اقتصاد کلان که بر کمبود نقدینگی در شبکه بانکی دامن می‌زند، صنعت پرداخت در سال جاری به‌غیراز چالش عمده آن‌که اصلاح نظام کارمزد است با چالش‌های دیگری ازجمله مشکل کمبود نقدینگی و همچنین تأمین ارز به‌منظور واردات تجهیزات مواجه است که حل این معضل وابسته به شرایط اقتصاد کلان کشور است.

    همچنین حرکت به سمت استانداردهای EMV با توجه به این‌که اکثر کشورهای دنیا به این سمت حرکت کرده و دیگر استفاده از کارت‌های مغناطیسی که از امنیت کافی برخوردار نیستند در دنیا منسوخ‌ شده الزامی است و پیاده‌سازی این طرح در کشور باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

    برچسب ها