عصر خودرو

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه جدید در بورس انرژی

عصر بازار- رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی اعلام کرد: راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در حوزه پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در دست بررسی قرار دارد.

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه جدید در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، حسین حسنقلی‌پور اظهار داشت: درمجموع از آغاز فعالیت بورس انرژی تاکنون تعداد 251 کالا در بازار فیزیکی مورد پذیرش قرارگرفته که از این تعداد، 46 نیروگاه در تابلو برق و 205 کالا در تابلو نفت و گاز و سایر حامل‌های انرژی پذیرش‌شده است.

    همچنین از این تعداد 51 کالا در سال 96 موردپذیرش قرارگرفته که نسبت به عملکرد سال 95 شاهد در حدود 220 درصد رشد هستیم، با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته و درخواست‌های در دست پیگیری ادامه این روند در سال جاری نیز دور از انتظار نخواهد بود.

    افزون بر این، در بین کالاهای پذیرش‌شده طی سال 96 فرآورده‌های CSO پالایش نفت امام خمینی شازند، LCO شیراز، اکتان افزای شرکت ساینا شیمی بهشت و ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا به‌عنوان کالاهای جدید پذیرش‌شده‌اند، این در حالی ست که طیف وسیعی از فرآورده‌های اصلی و جانبی پالایشی و پتروشیمی در بورس انرژی پذیرش و عرضه می‌ شوند.

    کالای پذیرش‌شده

    همچنین در بین شرکت‌های عرضه‌کننده، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با 15 کالا و شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و کرمانشاه هرکدام با پذیرش 14 فرآورده بیشترین آمار ازلحاظ کالای پذیرش‌شده در بورس انرژی را دارا است.

    لازم به ذکر است ارزش برآوردی معاملات کالاهای پذیرش‌شده در سال 96 بر اساس میزان تعهد عرضه سالانه ارائه‌شده توسط شرکت‌های متقاضی، حدود 47.500 میلیارد ریال است که نشانگر پتانسیل موجود درزمینهٔ توسعه و رشد حجم معاملات در آینده بوده که با رعایت حداقل تعهد عرضه ارائه‌شده توسط شرکت‌های متقاضی و عرضه‌های مستمر شاهد رشد فزاینده حجم معاملات آتی خواهیم بود.

    اوراق سلف موازی استاندارد

    از سویی دیگر، در زمینهٔ پذیرش اوراق سلف موازی استاندارد به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین مالی منابع برای شرکت‌های فعال در بازار فیزیکی، سال پررونقی را پشت سر گذاشت و با رشد  حدود 50 درصدی در پذیرش، 19.100 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه پذیرش شد که تاکنون از این میزان اوراق پذیرش‌شده، 13.400 میلیارد ریال با موفقیت منتشر شد.

    این مقام مسوول در ادامه گفت : در این خصوص می‌توان به انتشار 5000 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام وزارت امور اقتصاد و دارایی جهت تأمین مالی فعالیت‌های دولت، 4000 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد گاز مایع جهت تأمین سرمایه در گردش پتروشیمی بندر امام و4000 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد برق جهت تأمین مالی فعالیت‌های گروه مپنا اشاره کرد.

    همچنین با توجه به مهلت شش‌ماهه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، امیدواریم در سال جاری نیز شاهد انتشار سایر اوراق پذیرش‌شده باشیم.

    عملیاتی شدن اولین صندوق سرمایه‌گذاری

    حسنقلی‌پور بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در سال 1396 عملیاتی شدن  اولین صندوق سرمایه‌گذاری پروژه بازار سرمایه ایران در بورس انرژی بوده است، افزود: اولین مرحله پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پروژه آرمان پرند مپنا به میزان 1000 میلیارد ریال در بازار  سایر اوراق بهادار قابل معامله با موفقیت صورت پذیرفت و امیدواریم به‌زودی شاهد دومین مرحله پذیره‌نویسی صندوق مذکور نیز باشیم.

    راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه

    از سویی دیگر، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در حوزه پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در دست بررسی است که امیدواریم در سال جاری شاهد عملیاتی شدن این موضوع نیز باشیم.

    وی ادامه داد : یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در سال گذشته، پذیرش اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر برای اولین بار در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله است که با تلاش و پیگیری همکاران درمجموعه بورس انرژی، وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه، سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال نهایی شدن است و امیدواریم در سال جاری معاملات اوراق گواهی ظرفیت نیز عملیاتی گردد.

    برچسب ها