عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس :

کیفیت، رقابت و قیمت، پازل حمایت از تولید ملی

عصر بازار- تولیدکننده ای که محصول باکیفیتی را تولید می کند باید از فروش محصول خود با قیمتی واقعی و به دور از قیمت گذاری دستوری اطمینان داشته باشد، در غیر اینصورت انگیزه او برای تولید بیشتر و باکیفیت تر کاهش می یابد و از این رو یکی از مسیرهای اصلی برای حمایت از کالای ایرانی به بورس کالا ختم می شود

کیفیت، رقابت و قیمت، پازل حمایت از تولید ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر ، سید راضی نوری گفت: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، باید زمینه ها را برای اقبال عمومی به سمت محصولات ایرانی مهیا کنیم؛ در این بین یکی از موارد اصلی در این زمینه، توجه به کیفیت است تا جایی که در صورت حمایت و برنامه ریزی درست از تولید کشور، باید شرایطی مهیا شود که طی چند سال آینده تولیدکنندگان ایرانی از فروش سریع محصولات خود با قیمتی رقابتی مطمئن باشند.

    عضو کمیسیون کشاورزی عنوان کرد: در این زمینه دولت و مجلس باید مسیر را برای تولید بیشتر و باکیفیت تر هموار کنند که در این حوزه نیز جلوگیری از واردات کالاهای مشابه که تولید آنها در کشور مطلوب و باکیفیت است از مولفه های اصلی به شمار می رود.

    نوری ادامه داد: موضوع بعدی، بحث قیمت محصولات است. اگر تولیدکننده ایرانی محصول با کیفیتی را تولید کند اما از فروش محصول خود با قیمتی واقعی و به دور از قیمت گذاری دستوری اطمینان نداشته باشد، بدون شک انگیزه او برای تولید بیشتر و باکیفیت تر کاهش می یابد؛ در این شرایط استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا به میان می آید که دولت باید با ارائه مشوق هایی، نسبت به عرضه همه تولیدات قابل عرضه در بورس و حضور مصرف کنندگان در این بازار اقدام کند.

    این نماینده مجلس گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک امروز در بورس کالا اقدام به عرضه محصولاتشان می کنند که این محصولات، مواد اولیه برای تولید کالاهای نهایی و مورد مصرف جامعه است. از این رو کشف قیمت ها در بورس کالا که بازاری شفاف و قابل رصد است، از ملزومات حمایت از تولید و کالای ایرانی به شمار می رود.

    به گفته وی، محصولاتی که در بورس کالا عرضه و معامله می شود، از نظر کیفیت دارای استانداردهای مشخصی هستند از این جهت نیز مصرف کنندگان از خرید و مردم از تولید کالاهای باکیفیت اطمینان پیدا می کنند.

    وی افزود: در همین راستا موضوع "رقابت" نیز در کشف واقعی قیمت ها نهفته است به این ترتیب هموار کردن مسیر تولید کشور با مدیریت واردات کشور، جلوگیری از قاچاق و سوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به سمت بورس کالا به منظور معامله کالاها براساس منطق اقتصادی یعنی برمبنای عرضه و تقاضا و وجود رقابت و کیفیت، می تواند از مولفه های مهم تحقق شعار امسال باشد.

    این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان به بحث عرضه پر حجم محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر رفته رفته شاهد شکل گیری مفهوم بورس کشاورزی در استان ها هستیم که پس از عرضه های ذرت و جو کل کشور، از امسال گندم نیز با حجمی بالا در بورس عرضه خواهد شد. در واقع با توجه به شفاف سازی قیمت، کوتاه شدن دست واسطه ها و به نوعی نظارت بر روند عرضه و تقاضای محصولات، عرضه محصولات در بورس به نفع کشاورزان است و دولت نیز با حمایت از این موضوع می تواند به تدریج بر تعالی اقتصاد کشاورزی کمک نماید.

    برچسب ها