عصر خودرو

قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌های ایران به ۸۰ دلار می‌رسد

عصر بازار- استراتژیست های موسسه جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند، اگر آمریکا و اتحادیه اروپا مجددا تحریم ها علیه ایران را برقرار کنند، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه می رسد.

قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌های ایران به ۸۰ دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که قدرت های غربی در حال گسترده تر کردن دامنه جنگ سوریه هستند، استراتژیست های موسسه جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند، اگر آمریکا و اتحادیه اروپا مجددا تحریم ها علیه ایران را برقرار کنند، قیمت نفت برنت ممکن است به 80 دلار در هر بشکه برسد.

    در این یادداشت آمده است: «ریسک هایی که ما فکر می کردیم ممکن است تابستان امسال از طریق تحریم ایران محقق شوند، به دلیل تحولات سوریه، تا حدی سریعتر از قبل در حال ظاهر شدن هستند.» اما با توجه به اینکه تولید نفت سوریه به دلیل جنگ داخلی 7 ساله در این کشور قبلا کاهش یافته است، بالا گرفتن درگیری ها در این کشور احتمالا تاثیر ناچیزی بر بازار نفت دارد.

    در این یادداشت همچنین آمده است، تصمیم احتمالی دولت آمریکا در ماه می در مورد تحریم های ایران ممکن است «آغاز فرایندی باشد که فشار را بر بازار نفت حفظ کند و موجب افزایش قیمت ها و آشفتگی بالاتر از حد متوسط در بازار گردد.» این تحلیلگران بازگشت تحریم های ایران را به جای مقایسه با شوک های نفتی سال های 1973، 1979 و 1990 با تحولات بهار عربی در سال 2011 مقایسه کرده اند.

    استراتژیست های جی پی مورگان پیش بینی کرده اند که رشد قیمت ها به دلیل بازگشت تحریم های ایران 3 تا 6 ماه ادامه یابد و پس از ان افزایش تولید نفت شیل آمریکا موجب کاهش مجدد قیمت ها شود.

    در این یادداشت همچنین خاطرنشان شده که «بازارهای بورسی و اعتباری جهان احتمالا از افزایش قیمت نفت به 80 دلار در نتیجه عوامل ژئوپلتیک که ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد استقبال نخواهند کرد.»

    برچسب ها