عصر خودرو

بیشترین صادرات، سیمان است!

عصر بازار- روزنامه خبر شمال روز پنجشنبه با چاپ بیشترین صادرات سیمان است به واکاوی و تحلیل همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران پرداخت.

بیشترین صادرات، سیمان است!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این مطلب می خوانیم ربیع فلاح استاندار مازندران در این همایش که با تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران و دو صادرکننده نمونه ملی همراه بود با اشاره به ضرورت تدوین سند چشم انداز توسعه صادراتی مازندران، گفت: تولیدات کشاورزی و باغی مازندران باید با یک برنامه مدون به کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس و اروپایی صادر شود.
    ربیع فلاح با تایید مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان و تشویق آنان به رقابت، تاکید کرد: تولید صادرات محور باید مد نظر تولید کنندگان باشد تا بتوانیم با کشورهای خارجی رقابت داشته باشیم.
    او همچنین به عنوان رئیس کارگروه تخصصی صادرات مازندران با اشاره به تقویت پایداری اقتصادی و سیاست های مستمر در فعالیت تولید کنندگان در فضای آرام حوزه اقتصاد، به قابلیت صادراتی خدمات فنی و مهندسی مازندران تصریح کرد: بیشترین صادرات مازندران مربوط به محصول سیمان است و باید برای رقابت در کشورهای اروپایی، کیفیت محصولات استان باید افزایش یابد.
    اما مساله مهمی که باید به آن توجه کرد تخصص استاندار مازندران به عنوان کارشناس حوزه کشاورزی و جنگل است. بنابراین مردم مازندران نیز متوقع هستند صادرات محصولات کشاورزی در اولویت قرار گیرد.
    مجوز صادرات آبزیان مازندران به روسیه،
    خط اعتباری گاز به ترکمنستان
    محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در همایش با تاکید بر تقویت صادرات تجار مازندرانی به کشورهای سی آی اس، از اخذ مجوز صادرات آبزیان مازندران به بازارهای روسیه خبر داد.
    وی روند میزان صادرات محصولات غیرنفتی را رو به رشد توصیف کرد و گفت: تکلیف بخش دولتی باید در جهت توسعه زیرساخت ها و حمایت های مالی برای صادرکنندگان، تقویت شود و افزود: به صورت جدی پیگیر ایجاد پرواز مستقیم با کشورهای حوزه سی آی اس ( شامل: ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان) هستیم تا بتوانیم از طریق این خطوط، پروازها به کشورهای منطقه صورت گیرد.
    محمدپور تاکید کرد: در تلاش برای ایجاد پروازهای خارجی برای توسعه صادرات در فرودگاه ساری هستیم و افزود: بسیاری از مطالعات بازار برای توسعه صادرات و سرای تجاری را از طریق دولت می توانیم به صادرکنندگان ارائه دهیم. وی ارتقای کیفیت و تنوع تولید محصولات صادراتی استان را ضروری دانست و گفت: در شرایط رقابتی در بازار می توانیم سهم صادراتی استان را ارتقا دهیم. به نظر می رسد با توجه به اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، اولویت اول باید تقویت زیر ساخت ها برای حمایت از صادر کنندگان باشد. اما آیا سایر سازمان های ذیربط نیز با ایشان همگام خواهند شد یا آینده پاسخگوی این پرسش است.
    عراق و افغانستان اولین و دومین شرکای تجاری
    ترکیه و روسیه، سومین؛ بعد از ارمنستان
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران عراق را نخستین شریک تجاری مازندران اعلام کرد و با تایید آغاز فعالیت های صادراتی تجار عراقی در مازندران، افزود: کشور عراق به سمت رفتارها و شئونات تجارت امروز سوق یافته و تعرفه های صادراتی و وارداتی خود را بر این اساس وضع کرده است، اما افغانستان به عنوان دومین شریک تجاری مازندران و ورود این استان در افغانستان در حوزه صادرات، مطلوب نیست.
    وی ترکیه را سومین شریک تجاری مازندران دانست و افزود: هر صادرکننده ای که در بازار ترکیه ورود پیدا کند در فهرست کالاهای تعرفه ای برای صادرات قرار گیرد. محمدپور گفت: برای خط منظم کشتیرانی به اکتائو – آستاراخان یارانه پرداخت می کنیم و برای روسیه که بازهم سومین(!) شریک تجاری مازندران بوده، می خواهیم کریدور سبز را بین بنادر مازندران و این کشور داشته باشیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با معرفی ارمنستان، بمثابه شریک بعدی تجاری مازندران، گفت: با توجه به پیوستن ارمنستان به اوراسیا می توانیم از این ظرفیت برای ورود به بازارهای اروپایی بهره گیری کنیم.
    با این بهره های بانکی
    زمینه صادرات مطلوب نیست
    دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران به سیر صعودی صادرات محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات کشاورزی مازندران به اروپا افزایش یابد! وی در این همایش بدون اشاره به میزان واردات محصولات کشاورزی، اظهار داشت: آمار 5 ساله صادرات بخش کشاورزی استان حکایت از آن دارد که روند سیر صعودی دارد و این روند افزایشی باید تقویت شود. حیدرپور تصریح کرد: تلاش داریم تراز تجاری بخش کشاورزی را در صادرات و واردات مثبت کنیم، افزود: این روند در سال 93 به سمت بهبود سوق یافته است.
    وی با اشاره به ضرورت ارتقای میزان صادرات محصولات کشاورزی، گفت: صادرات مورد قبول متناسب با ظرفیت کشور در مازندران در بخش گل و گیاهان زینتی، طیور، کیوی و مرکبات باید افزایش یابد.
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بدون نام بردن از محصولی خاص، گفت: هزینه تولید شده برخی محصولات در استان پایین است و باید از این موقعیت برای ارتقای شاخص صادراتی محصولات کشاورزی خود تلاش کنیم.
    وی با تاکید بر توسعه حمل و نقل هوایی در مازندران، گفت: با تحقق این مهم می توانیم هزینه صادرات محصول را کاهش دهیم. حیدرپور که پیشتر گفته بود؛ بهره بانکی خریداران لوازم خانگی کمتر از کشاورزان است، مجددا تاکید کرد که بهره های بانکی برای تولید کننده بخش کشاورزی استان باید کاهش یابد.
    وی افزود: با تحمیل این بهره های بانکی به تولید کنندگان، زمینه صادرات محصولات کشاورزی مطلوب در استان وجود ندارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ساماندهی صادرات و صادرکنندگان از سوی دولت در بازارهای هدف صادراتی، گفت: نظارت باید به گونه ای باشد که محصول صادراتی بی کیفیت در بازارهای جهانی عرضه نشود.
    وی افزود: کمیته توسعه صادرات استان، سند صادرات بخش کشاورزی مازندران را تدوین کرده است. تولید کنندگان و صادر کنندگان به خوبی می دانند که فعالیت آنان بدون حمایت بانکی امکان پذیر نیست. اما آیا بانک ها پاسخگوی نیاز آنان خواهند بود؟
    شورای هماهنگی بانک ها
    کم سر و صدا، بدون وعده!
    اما هبت الله ویسی، دبیر شورای هماهنگی بانک های مازندران نیز تولید با کیفیت و رقابت پذیر را لازمه توسعه دانست و بدون توصیف چشم انداز آینده، گفت: شبکه بانکی در ایجاد سرمایه گذاری، تولید، توسعه و به روز کردن تکنولوژی تولید کنندگان کمک می کند.
    وی تنها با بیان سامان دهی مبادلات تجاری، گفت: در ایجاد واحدهای تولیدی تلاش خوبی صورت گرفته و در حوزه تولید و اشتغال، سرمایه گذاری بانک ها مطلوب بوده است. ظاهرا اظهارات دبیر شورای هماهنگی بانکها در تعارض با رییس سازمان جهاد کشاورزی است ولی تعامل تولید کنندگان و صادر کنندگان با بانکها قطعا نیاز به بازنگری جدی و ضروری دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها