عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آمادگی این بورس برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی، عرضه گندم با حجم بالا در بورس کالا و تاکید بر تسهیل تجارت و حمایت از کالای ایرانی از مسیر بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر، در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: ارزش معالات بورس کالا طی سال گذشته به 117هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد تاریخی به شمار می رود.

    شاپور محمدی در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه به اقدامات مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 97 اشاره کرد و توضیح داد:اصلاح و یکسان سازی اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری، تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، دستورالعمل یکسان سازی ثبت های حسابداری کارگزاران، بازنگری در آیین نامه انظباطی از جمله این اقدامات است.

    وی ادامه داد: همچنین تدوین برنامه جامع پیش گیری از تخلفات، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل فروش استقراضی و تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله بر روی سبد سهام از دیگر اقدامات مورد نظر سازمان بورس در سال 97 است.

    بورس کالا آمادگی راه اندازی بازار مشتقه ارزی را دارد

    مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس آمادگی لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی را دارد و امیدواریم یک بازار مشتقه ارزی قوی داشته باشیم تا بتوانیم نوسانات ارز را پوشش دهیم.

    حامد سلطانی نژاد افزود: بازار مشتقه ارزی بازاری است که کمک می کند تمامی فعالان اقتصادی که نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارز دارند بتوانند خودشان را در مقابل این نوسانات پوشش دهند.از طرفی این بازار فضایی را فراهم می کند که اگر تقاضایی برای مبادلات ارز وجود دارد و این تقاضا در اثر التهابات شدید نوسانات ارز بوجود آمد، می تواند نوسانات را پوشش دهد.

    سلطانی نژاد افزود: بازار مشتقه بورس کالای ایران در سال 96 به رقمی حدود 60 هزار میلیارد تومان رسید و به این ترتیب پتانسیل خوبی وجود دارد تا بتوانیم ارز را نیز در این بازار پوشش بدهیم.

    ابزارهای مالی توان مدیریت بحران بازارها را دارند

    حامد سلطانی نژاد همچنین با اشاره به اقداماتی که ارکان بازار سرمایه باید در راستای جهت دادن به سرمایه های مردم در دستور کار قرار دهند، گفت: یکی از وظایف ارکان بازار سرمایه، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای حضور مردم در بازار مالی است، زیرساخت های لازم می تواند از جنس بازار (تعریف بازارهای جدید) و طراحی ابزارهای جدید متناسب با ریسک بازده افراد باشد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: هر چقدر حوزه بازار و ابزارهای مالی گسترده تر شود، توان تاب آوری بازار در مقابل بحران ها افزایش خواهد یافت و می تواند بار بیشتری از اقتصاد را به دوش بکشد اما در مقابل اگر بازار مالی محدود باشد، ضمن کاهش توان تاب آوری قادر به مدیریت بحران ها نیست.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران وضعیت معاملات بازار سرمایه در سال 97 را پیش بینی کرد و افزود: ارکان بازار در سال جاری نیز در حوزه تامین مالی و روان سازی انجام معاملات در حوزه کالا و اوراق بهادار نقش آفرینی خوبی را از خود به جای خواهند گذاشت.

    گندم با حجم بالا امسال در بورس کالا عرضه می شود

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی از مزایای بورس کالای ایران در بخش کشاورزی بیشتر از گذشته بهره خواهیم برد چراکه این بورس از اصلی ترین رکن ها در جهت تحقق شعار سال است؛ همچنین امسال شاهد عرضه های پر حجم گندم در بورس کالا خواهیم بود.

    عباس کشاورز گفت: تجربه عرضه محصولات کشاورزی به خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت و جو کل کشور در بورس کالا نشان دهنده ظرفیت بورس کالا بوده است و از این رو درصدد عرضه شمار زیادی از محصولات از جمله عرضه پر حجم گندم در این بازار هستیم.

    کشاورز اظهار داشت: بورس کالا در بین دیگر نهادها و با توجه به اینکه میزبان عرضه و معامله کالاهای ایرانی است، از اصلی ترین نهادها جهت تحقق شعار سال به شمار می رود و به طور حتم باید از توانمندی های این بورس بیش از گذشته استفاده کرد.

    توقف معاملات بازار مشتقه به دلیل ابهام قیمتی شدید در بازار نقدی سکه

    مدیرتوسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در خصوص توقف معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران در هفته گذشته توضیح داد: با توجه به وقوع نوسانات شدید در بازار سکه طلا و عدم شفافیت اطلاعاتی درخصوص بازار نقدی سکه طلا کمیته آتی در روز گذشته تصمیم به توقف معاملات بازار مشتقه گرفت.

    علیرضا ناصر پور افزود: مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت سکه و در نتیجه وجود ابهام قیمتی شدید در بازار این دارایی بر تصمیم سرمایه گذاران بازار مشتقه اثر گذاشته و مخاطرات بازار قراردادهای مشتقه را به شدت افزایش می‌دهد.

    وی افزود: در نتیجه این عوامل کمیته آتی با توجه به احراز شرایط اضطراری مطابق ماده 22 دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی و نیز ماده 29 دستورالعمل اجرایی معاملات قرادادهای اختیار معامله تصمیم توقف معاملات مشتقه سکه طلا در روز دوشنبه 20 فروردین ماه 97 گرفت.

    قیمت رقابتی بورس عاملی مهم در حمایت از کالای ایرانی

    رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران معتقد است، بورس کالا با ایجاد شفافیت و رقابت در قیمت، تولید و مبادلات در حمایت از کالای ایرانی نقش موثری دارد.

    مهدی پور قاضی به نقش بورس کالا برای حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بورس کالا قادر به کمک های بسیاری در زمینه تحقق شعار سال 97 است و با توجه به اینکه این بورس، باعث ایجاد شفافیت قیمتی و رقابت در تولید و تبادل کالاها می شود، اثرات مهمی در حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت.

    به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران، توجه به این موضوع دارای اهمیت است که زیرساخت های اقتصادی کشور و تولید با معضلاتی روبه رو است که به طور حتم در حمایت از کالای ایرانی با چالش هایی مواجه هستیم اما با همدلی می توان قدم های بزرگی در این مسیر برداشت.

    تسهیل تجارت و حمایت از کالای ایرانی از مسیر بورس کالا

    کاظم دوست حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص نقش بورس های کالایی در شفافیت اقتصاد، آزادسازی قیمت ها و حمایت از کالای ایرانی گفت: به طور کلی بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضاست و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای شفافیت معاملات و تسهیل تجارت از این ابزار استفاده می کنند.

    این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: عرضه کالاها و حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس، اتفاقی صحیح و ارزشمند است؛ در این بین قیمت کالاها علاوه بر میزان عرضه و تقاضا و نرخ دلار در داخل به قیمت جهانی نیز وابستگی دارد.

    دوست حسینی افزود: شفافیت و فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و دستوری از مزیت های استفاده از ظرفیت های بورس کالاست در این بین به منظور کارآیی حداکثری این بستر، همفکری فعالان صنایع برای بهبود روند معاملات نیاز است که خوشبختانه این رویداد رقم می خورد.

    رونق عرضه های داخلی و صادراتی بورس کالا در سال ٩٧

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امسال علاوه بر عرضه محصولات برای مصارف داخلی، باید زمینه صادرات پرحجم کالاها در بورس را نیز فراهم کرد تا شاهد شفافیت مسیر عرضه های داخلی و صادراتی باشیم.

    حمیدگرمابی، با اشاره به این که صادرات از دریچه بورس کالا به نفع صنایع است بیان کرد: طبیعی است که برخی از تولید کنندگان ما، اندیشه صادراتی دارند که با قرار گرفتن کل محصولات آنها در رینگ داخلی بورس کالا، میزان نیاز داخلی مشخص می شود و مازاد این حجم می تواند با حمایت دولت و ارائه مشوق صادر شود.

    گرمابی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا نیز گفت: برای عرضه و صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران و پسته می توان از ظرفیت های بورس کالا بهره مند شد که این امر قطعا به درج قیمت های واقعی بر تابلوی بورس و کسب سود بیشتر برای تولید کننده و کشاورز منجر می شود.

    رعایت اصول"منطق بازار" بهترین راه برای حمایت از کالای ایرانی

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توجه به اصول اقتصادی و تعیین قیمت محصولات براساس نظام عرضه و تقاضا، بهترین مسیر برای حمایت از تولید و کالای ایرانی است که به طور حتم شفاف ترین بستر موجود کشور در این زمینه به منظور برقراری منطق بازار بر معاملات، بورس کالا است.

    سید کاظم دلخوش گفت: با توجه به سابقه شکل گیری بورس کالا در کشور و اثرات مثبت این بازار بر اقتصاد، از امسال باید زمینه تبدیل شدن تابلوی بورس کالا به مرجع قیمت کالاهای ایرانی حداقل در بازار داخلی را فراهم آوریم تا شاهد ساماندهی و ایجاد شفافیت حداکثری در بازار کالای کشور باشیم؛ البته این امر در خصوص شمار زیادی از محصولات رخ می دهد، اما با عرضه همه جانبه کالاها در بورس، این مرجعیت قیمتی به شیوه ای کاراتر رقم خواهد خورد.

    وی افزود: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند است و هر فردی که معاملات خود را از طریق این بازار انجام می دهد، شفافیت را به جای معاملات پنهانی و غیرشفاف انتخاب کرده است. از این رو با تبدیل شدن تابلوی بورس که قیمت ها در آن براساس نظام اقتصاد آزاد یعنی رقابت و عرضه و تقاضا کشف می شود، یک قدم رو به جلو در توسعه اقتصادی کشور پیش رفته ایم.

    وی اظهار داشت: بدون شک بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در تحقق شعار سال و حمایت از تولید و کالای ایرانی نقش مهمی دارد.

    برچسب ها