عصر خودرو

تک نرخی شدن ارز فرصت مناسبی برای حمایت از تولید ملی است

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که تک نرخی شدن ارز فرصت مناسبی برای حمایت از تولید ملی است گفت: اگر از فرصت تک نرخی بودن ارز استفاده نکنیم به نقطه ضعف تبدیل می شود و ممکن است نرخ های دیگری ایجاد شود.

تک نرخی شدن ارز فرصت مناسبی برای حمایت از تولید ملی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت،‌ هادی قوامی با اشاره به دلار 4200 تومان، اظهار داشت: در حال حاضر دلار تک نرخی است و برای مدیریت بازار و تک نرخی نگهداشتن آن الزاماتی در نظر گرفته شد که به بخشی از آن در جلسه علنی مجلس اشاره شده است.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بااشاره به اختلاف نرخ دلار در بودجه با نرخ کنونی، توضیح داد: در قانون بودجه سال 97،  نرخ دلار محاسباتی 3500 تومان است، بنابراین شاهد اختلاف 700 تومانی هستیم که سهم دولت از این افزایش حدود 17هزار و 500 میلیارد تومان می شود.

    نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای این رقم تعیین تکلیف شود، بیان داشت: در قانون بودجه برای مابه التفاوت درآمد دولت از نرخ ارز ردیف هایی در نظر گرفته شد، این مبلغ در زمینه حمایت از تولید هزینه می شود تا فشار ناسی از افزایش نرخ ارز به مصرف کنندگان نهایی وارد نشود.

    وی در این باره که آیا نیاز به اصلاح قانون بودجه با تغییر نرخ دلار وجود دارد یا خیر گفت: قانون بودجه را نمی توان در این زمینه اصلاح کرد، بلکه باید درآمد حاصل از اختلاف نرخ ارز رابرای مصارف خاص در نظر بگیریم و مدیریت آن را نیز بر عهده بانک مرکزی قرار دهیم.

    قوامی بااشاره به اینکه عده ای با دلار 3500 تومان کالا وارد کشور کرده اند، تاکید کرد: این افراد کالاهای خود را با احتساب ارز 4200 در بازار به فروش می رسانند و همین امر باعث ایجاد فشار بر مصرف کننده می شود بنابراین دولت باید بر بازار و فشار ناشی از تغییر نرخ ارز نظارت داشته باشد.

    حمایت از تولید ملی با تک نرخی شدن ارز

    این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین انتظار می رود با کسانی که در حوزه ارز اخلال ایجاد می کنند، برخورد قاطع شود و تمام مبادی رسمی و غیر رسمی قاچاق  کنترل شود.

    وی با بیان اینکه اکنون فرصت مناسبی برای حمایت از تولید ملی است، گفت: باید به سمتی برویم که نقدینگی در تولید هزینه شود اگر نتوانیم نقدینگی را کانالیزه کنیم، توجیه و امنیتی برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد نخواهد شد.

    قوامی با اشاره به عملکرد گذشته دولت در مدیریت بازار ارز، اظهار داشت: گذشته دولت نشان نمی دهد که می تواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد اما همه باید برای منافع ملی از تلاش دولت در این زمینه حمایت کنیم و از فرصت تک نرخی شدن ارز برای آبادانی کشور و حمایت از تولید ملی استفاده کنیم.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از فرصت تک نرخی بودن ارز استفاده نکنیم به نقطه ضعف تبدیل می شود و ممکن است نرخ های دیگری ایجاد شود.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: با این حال اگر دلار با هر نرخ دیگری جز 4200 خرید و فروش شود، قاچاق محسوب می شود.

    برچسب ها