عصر خودرو

رشد هفتگی بیش از ۳۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ماه در حالی پایان یافت که در مقایسه با هفته پیشین در فرابورس، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات رشدی چشمگیر را تجربه کرد اما شاخص کل کاهش یافت.

رشد هفتگی بیش از ۳۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته‌ای که سپری شد در پایان معاملات چهارشنبه 22 فروردین‌ماه ارزش بازار رشد 2 درصدی از ابتدای سال را تجربه کرد، گرچه نسبت به هفته پیشین کمتر از یک درصد کاهش یافت. هم‌زمان آیفکس با نزول بیش از 3 درصدی در پایان هفته در ارتفاع 1064.06 واحدی رسید.

    در مجموع بازارهای فرابورس ایران نیز یک هزار و 35 میلیون ورقه بهادار در 171 هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن 10 هزار و 408 میلیارد ریال بود. به این ترتیب با توجه به افزایش تعداد روز‌های معاملاتی نسبت به هفته پیشین، شاهد افزایش بیش از 300 درصدی حجم و ارزش معاملات و بیش از 200 درصدی تعداد دفعات مبادله اوراق بهادار در بازارها بودیم.

    در میان بازارهای سهام و اوراق فرابورس، بازار‌های اول و دوم به ترتیب بهترین عملکرد در افزایش حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند به طوریکه در بازار‌های اول و دوم فرابورس در هفته‌ای که گذشت به ترتیب 111 و 428 میلیون ورقه بهادار به ارزش 182، و یک هزار و 337 میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به هفته پیشین افزایش 652 و 312 درصدی در حجم و افزایش 772 و 545 درصدی ارزش معاملات را نشان می‌داد. سایر بازارها نیز با رشد دادوستدها روبه‌رو شدند.

    آمار سایر بازار‌های فرابورسی همچنین نشان می‌دهد به ترتیب در بازار ابزار‌های نوین مالی و بازار پایه تعداد 34 و 463 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 126، و 726 میلیارد ریال دادوستد شد. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز میزبان معامله 100 هزار سهم به ارزش 300 میلیون ریال بود.

    از طرف دیگر، بیشترین تعداد معاملات در هفته منتهی به 24 فروردین متعلق به بازار دوم فرابورس با 66 هزار نوبت معاملاتی بود که البته با 181 درصد افزایش، کمترین میزان افزایش در دفعات داد‌ و ستد در میان بازار‌های فرابورسی را نیز ثبت کرد.

    نگاهی به ابزارهای معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب بیش از 375، 43 و 329 درصد و افزایش حجم معاملات این سه ابزار به ترتیب 411، 116 و 316 درصد بوده است.

    هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس ایران نیز به 2 هزار و 234 میلیارد رسید که گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 681 میلیارد ریال 30 درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گرو‌های فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز به ترتیب 14 و 6 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

    برچسب ها