عصر خودرو

ضرورت بازنگری در مفاد قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه

عصر بازار- یک مسئول با تاکید بر ضرورت بازنگری قرارداد تعرفه ایران و ترکیه، گفت: محصول نهایی ایرانی مشمول کاهش تعرفه از سوی ترکها نشدند.

ضرورت بازنگری در مفاد قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر, محمود دودانگه گفت: ترک ها از سال های گذشته و در دولت های قبل نیز تمایل بسیار زیادی برای انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی با ایران داشتند و برای تحقق این امر، فشارهای زیاد سیاسی و اقتصادی به ایران وارد کردند.

    معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به تبعات منفی انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه، دولتهای قبل حاضر به انعقاد این قرارداد با ترکیه نشدند.

    وی تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت یازدهم و در زمان تغییر مدیریتی در کشور، این قرارداد میان ایران و ترکیه منعقد شد؛ اما اکنون بررسی گزارش ها و تحقیقات ما در سال های گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، این حقیقت را نشان می داد که انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه، آن هم با شرایطی که طرف مقابل می خواست، به زیان اقتصاد کشور خواهد بود.

    به گفته دودانگه، بررسی آثار و نتایج قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه نشان می دهد که ترک ها کالاهای ایرانی کامل و تولیدشده را مشمول تعرفه پایین نکرده اند و صرفا کالاهایی که نهایی نیستند و مواد اولیه به شمار می‌روند، مشمول تعرفه پایین در بازار ترکیه شده است.

    دو دانگه گفت: اما در این قراردادی که میان ایران و ترکیه منعقد شده، بازار ایران در تمامی کالاها و محصولاتی که دارای مزیت هستیم، به ترکیه واگذار کردیم.

    این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید لیست قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه بررسی و تغییر کند تا جایی که محمدرضا نعمت زاده، وزیر سابق صنعت معدن و تجارت و مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز خواستار تغییر این لیست شده اند.

    برچسب ها