عصر خودرو

کلید خوردن صادرات گاز به عمان به تیرماه موکول شد

عصر بازار- توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۳ امضاء شد. طبق این قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به عمان باید تا سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمکعب آغاز و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، این قرارداد تاکنون اجرا نشده است و درحالی که وزیر نفت قول اجرا شدن آن را در سال ۱۳۹۷ داده بود، مدیرعامل شرکت ملی نفت آن را غیرممکن دانست. با این حال طبق آخرین اخبار، زمان آغاز اجرای این پروژه اول تیرماه تخمین زده شده است.

کلید خوردن صادرات گاز به عمان به تیرماه موکول شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صادرات گاز به عمان از سال 1383 تا کنون اجرا نشد تا اینکه معاون اول رئیس جمهوری، اوایل مهرماه سال 1395 در دیدار علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان نفت، گاز و انرژی را زمینه های مناسب همکاری‌ میان ایران و عمان دانست و گفت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می‌کند که باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید. زنگنه نیز در اواخر سال 1395 درمورد صادرات گاز به عمان اعلام کرده بود مدل صادرات گاز به عمان تا 10 اسفند مشخص می‌شود، اما این موضوع تحقق نیافت.

    بیژن زنگنه نیز در برنامه‌ای که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ارائه کرد ذکر کرده بود صادرات گاز به عمان از سال 1397 و با 10 میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های 1398 و 1399 به 25 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف تاکید کرد این موضوع دنبال می‌شود و تقریبا بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارائه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود.

    از سوی دیگر اعلام شد گازپروم احتمالا در پروژه احداث خطوط گاز ایران –عمان شرکت می‌کند و این شرکت علاقه زیادی در چشم انداز احداث خطوط گاز ایران-پاکستان-هند و ایران–عمان دارد.

    با این حال علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد این موضوع به ایسنا گفت: گازپروم قصد دارد این موضوع را مطالعه کند و معلوم نیست صد در صد حضور داشته باشد یا نه.

    وی به این سوال که آیا صادرات گاز به عمان از سال 1397 آغاز خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: فکر نمی‌کنم صادرات گاز به عمان از سال 1397 آغاز شود. این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد و باید بررسی شود خط از کدام نقطه باید بگذرد تا طراحی شود.

    این درحالی است که به نقل از برخی رسانه ها زنگنه اواخر هفته گذشته پس از دیدار با محمد الرومحی، وزیر نفت عمان گفت که تا پایان ماه ژوئن (9 تیر) توافق برای احداث خط انتقال گاز ایران به سلطان نشین عمان نهایی می‌شود.

    وی درمورد علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق توضیح داده بود مشکلات زیادی وجود دارد. باید با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است.

    بر اساس این گزارش، زنگنه عصر چهارشنبه پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر کرد.

    تهران و مسقط توافق کردند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد.

    برچسب ها