عصر خودرو

احتمال کاهش قیمت اوراق مسکن تا ۲ هفته آینده

عصر بازار- نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با بیان اینکه اصولا با فروش اوراق تسهیلات مسکن مخالفم گفت: افزایش قیمت تسه، حباب بوده و تا دو هفته آینده کاهش می یابد.

احتمال کاهش قیمت اوراق مسکن تا ۲ هفته آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، حسام عقبایی درباره علل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: قیمت این اوراق رشد نسبتا زیادی در هفته گذشته داشته است که با توجه به اینکه هم در ابتدای سال قرار داریم و هم با رشد قیمت ارز در چند هفته گذشته مواجه بودیم، قیمت این اوراق هم افزایش یافت، این در حالی است که از نیمه های پایانی بهمن ماه به بعد، بازار مسکن با افت تعداد معاملات مواجه بود؛ به معنای دیگر، بخشی از مالکان و فروشندگان مسکن، معاملات خود را با این تصور که در سال جدید بازار به ثبات بیشتری می رسد یا قیمت ها افزایش می یابد، به سال جدید موکول کردند.

    وی ادامه داد: از طرفی هم سررسید بسیاری از تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم فرارسیده است و این سبب شد تا از نیمه دوم فروردین به بعد، میزان معاملات مسکن برای خرید واحدهای مسکونی کوچک افزایش یابد.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، یادآور شد: افزایش معاملات مسکن به خصوص در واحدهای کوچک این انگیزه را در دهک های میانی افزایش داد تا بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی به خرید مسکن اقدام کنند؛ در نتیجه این موضوع، افزایش تقاضای دریافت تسهیلات صورت گرفت؛ افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات ممکن سبب شد در کوتاه مدت یک رشد قیمت برای اوراق تسه ایجاد کند.

    عقبایی تأکید کرد: به نظر می رسد ظرف دو هفته آینده، این موضوع برطرف شود و افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن حبابی است که از بازار ارز و طلا تأثیر گرفته است؛ البته بازار مسکن با بازار ارز و طلا یک تفاوت ماهوی دارد و آن اینکه از مؤلفه های اقتصادی، دیر تأثیر می گیرد و بازار مقاومی محسوب می شود.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: تا آنجا که اطلاع دارم قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اواخر هفته گذشته به بالای 70 هزار تومان رسید با این حال بازار چندان روشن و شفاف نیست؛ ولی یک رشد 10 درصدی داشته اند.

    وی افزود: ما هر ساله در ابتدای سال و با شروع معاملات مسکن، یک رشد در قیمت اوراق تسهیلات مسکن می بینیم؛ اما به سرعت این رشد کنترل شده و در مدت چند هفته به تعادل و قیمت واقعی خود می رسد.

    به گفته عقبایی، خریداران اوراق تسهیلات مسکن اکثرا از اقشار متوسط هستند و افزایش قیمت اوراق فشار مضاعفی بر آنها می گذارد که امیدواریم در دو سه هفته آینده این حباب قیمتی از بین برود.

    کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: من شخصا با هزینه های خرید اوراق تسهیلات مسکن همواره مخالفم و معتقدم قیمت تمام شده ارائه تسهیلات مسکن به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه، باید بسیار کم و حتی رایگان باشد. در هیچ جای دنیا این گونه نیست که به فردی 50 میلیون تومان تسهیلات مسکن داده شود ولی 7 تا 10 میلیون تومان هزینه دریافت این تسهیلات باشد. یعنی نزدیک به یک پنجم تسهیلاتی که داده می شود، تحت عنوان اوراق از متقاضی دریافت تسهیلات پس گرفته می شود.

    وی اظهار داشت: از سوی دیگر، نرخ سود تسهیلات مسکن، بالا و زمان بازپرداخت آن کوتاه است که در نتیجه بخش مهمی از مردم نمی توانند اساسا این تسهیلات را دریافت و بازپرداخت کنند.

    وی ادامه داد: بنابراین باید بروکراسی اداری دریافت تسهیلات مسکن مورد بازنگری قرار گیرد و مردم بتوانند به راحتی بدون هزینه به بانک ها مراجعه کرده و تسهیلات مسکن دریافت کنند.

    عقبایی پیشنهاد داد: باید در بودجه سالانه به این موضوع توجه شده و یارانه هایی به این امر اختصاص یابد تا مردم بتوانند با هزینه ای بسیار کمتر از تسهیلات مسکن استفاده کنند؛ اما با توجه به اینکه فعلا اینگونه نیست و شرایط به گونه ای است که اگر مردم بخواهند بدون سپرده گذاری، تسهیلات مسکن دریافت کنند، باید حتما این اوراق تسهیلات مسکن را بخرند، باید سازوکار خرید و فروش اوراق به گونه ای باشد که بازار سیاه برای آن ایجاد نشود.

    برچسب ها