عصر خودرو

بخشنامه دستمزد ۹۷ فردا ابلاغ می‌شود؛

اعمال مزد جدید در حقوق فروردین

عصر بازار- بخشنامه دستمزد ۹۷ فردا (یکشنبه) با امضای وزیر کار ابلاغ می شود و تمام کارفرمایان ملزم به اعمال مصوبه جدید شورای عالی کار در مزد فروردین کارگران هستند.

اعمال مزد جدید در حقوق فروردین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، روز چهارشنبه با پایان مذاکرات تعیین دستمزد 97 در شورای عالی کار و امضای اعضای کارگری، کارفرمایی و دولت در این شورا پرونده دستمزد 97 بسته شد.

    قرار است علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه دستمزد 97 را فردا (یکشنبه) برای اجرا ابلاغ کند. تمامی کارفرمایان موظفند دستمزد فروردین ماه را به استناد مصوبه جدید شورای عالی کار محاسبه و پرداخت کنند.

    بر اساس این گزارش، طبق مصوبه هفته گذشته شورای عالی کار، دستمزد 97 برای دو گروه از کارگران یعنی «حداقلی بگیران» و «سایر سطوح مزدی» متفاوت است، به این ترتیت کارگرانی که دستمزد پایه آنها در سال 96 معادل 929 هزار و 931 هزار تومان بود «کارگران حداقلی بگیر» تلقی می‌شوند که دستمزد این گروه از کارگران در سال 97 به میزان 19.5 درصد افزایش یافت.

    بنابراین دستمزد حداقلی بگیران در سال 96 با افزایش 181 هزار و 336 تومانی به یک میلیون و 111 هزار و 267 تومان رسید.

    اما دستمزد سایر کارگران که حقوق پایه آنها در سال 96 «بیشتر از» 929 هزار و 931 تومان است، در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار می گیرند.

    بنابراین گزارش، دستمزد «سایر سطوح مزدی» به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» تعیین شد. به این ترتیب که علاوه بر افزایش 10.4 درصد نسبت به پایه حقوق 96، رقم ثابت 84 هزار و 624 تومان به مزد پایه این گروه از کارگران اضافه خواهد شد.

    با این محاسبه به عنوان مثال اگر پایه حقوق کارگری که در سال 96 به میزان یک میلیون و 200 هزار تومان باشد، 10.4 درصد از حقوق پایه وی معادل 124 هزار و 800 تومان خواهد بود، علاوه بر این رقم 84 هزار و 624 تومان (عدد ثابت بدون در نظر گرفتن پایه حقوق 96) به مزد پایه سال گذشته اضافه خواهد شد.

    بنابراین «دستمزد پایه» یک میلیون و 200 هزار تومانی کارگری در سال 96، با احتساب 10.4 درصد رشد و رقم ثابت 84624 تومان، در سال 97 معادل یک میلیون و 409 هزار و 424 تومان خواهد بود.

    ذکر این نکته ضروری است در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل، تمام کارگران در گروه‌های بیست گانه شغلی که حداقل یکسال در همان کارگاه سابقه کار دارند مشمول پایه سنوات خواهند بود.

    بر این اساس پایه سنوات برای کارگران قرارداد دائم و موقت تحت پوشش قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار (در گروه یک شغلی)، همچون سال گذشته روزانه 17000 ریال (ماهیانه 51 هزار تومان) تعیین شده است که به تناسب در گروه‌های بیست گانه متغیر است.

    بنابراین تمام کارکنان دارای قرارداد دائم و موقت که دارای «یک سال» سابقه کار هستند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد مشمول دریافت پایه سنوات در سال 97 خواهند بود.

    کارفرمایان باید پایه سنوات را به مزد مبنای کارگر اضافه کنند تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات کارگر محاسبه شود.

    لازم به ذکر است، برای سال 97 حق مسکن به میزان 40 هزار تومان و حق بن کارگری به میزان 110 هزار تومان تثبیت شد. علاوه بر این کارگران دارای فرزند زیر 18 سال به ازای هر فرزند مشمول دریافت حق اولاد به میزان 111 هزار و 269 تومان هستند.

    برچسب ها