عصر خودرو

ارز تک نرخی مطالبه اقتصاد از دولت بود

عصر بازار- مهدی تقوی گفت: ارز تک نرخی مانع ایجاد فساد و رانت در اقتصاد خواهد شد.

ارز تک نرخی مطالبه اقتصاد از دولت بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین, استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام اینکه ریشه نوسان ها در بازار ارز ایران به سودجویی برخی از کسانی باز می گردد که در بستر تفاوت نرخ ارز فعالیت می کنند،گفت: دولت از مدتها قبل در صدد اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز بود و این تصمیم می تواند بهبود وضعیت اقتصادی و ارزی در کشور را به همراه داشته باشد.

    او با تاکید بر اینکه آگاهی دادن به جامعه در خصوص شرایط یکسان سازی نرخ ارز ضرورت انکارناپذیری است، ادامه داد: امروز ممکن است برخی با شنیدن این نکته که دلار 4200 تومان شده است، توقع داشته باشند قیمت برای مدت طولانی بر این رقم بماند حال آنکه تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت ارز بدون توجه به ملزومات بازار خود مانعی بزرگ در برابر یکسان سازی نرخ ارز تلقی می شود.

    این کارشناس ارشد اقتصادی اضافه کرد: متاسفانه وقتی ارز چند نرخی می شود، برخی با هدف کسب سود ، دست به سوداگری در بازار و ایجاد تقاضای کاذب می زنند در حالی که ارز تک نرخی مانع از این دست فعالیت های رانت جویانه می شود.

    استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز مطالبه اقتصاد از دولت است، تاکید کرد: باید ببینیم در این چند ماه چه اتفاقی رخ داده که بازار با عدم تعادل روبرو شده است، به نظر می رسد ریشه این نوسانات سودجویی برخی است و لازم بود با قاطعیت با آن ها برخورد شود.

    تقوی در توضیح این مطلب افزود: منظور از برخورد قاطع تنها برخورد پلیسی نیست بلکه باید ابتدا با از میان بردن زمینه فعالیت، فضای سودجویی کاذب را از میان برد و سپس با اتخاذ تصمیمات دقیق و تقویت بعد نظارتی از دستاوردهای یکسان سازی نرخ ارز حراست کرد.

    او با تایید اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز گفت: اولین گام آن است که با توجه به شرایط اقتصادی اجازه تعدیل نرخ دلار داده شود . به عبارت دیگر اگر قیمت دلار باز هم از تورم عقب بماغند، به نوعی چند نرخی به بازار بازخواهد گشت.

    برچسب ها