عصر خودرو

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان مطرح کرد؛

تحقق ۱۰درصد حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان

عصر بازار- عابدینی گفت:با توجه به ظرفیت‌های موجود حجم مبادلات تجاری و مالی میان ایران و قزاقستان ۵ میلیارد دلار برآورده شده است که تنها ۱۰درصد آن محقق شده است.

تحقق ۱۰درصد حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, میر عابدینی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با اشاره به مشترکات میان ایران و قزاقستان، اظهار کرد: کشور قزاقستان به عنوان یکی از شرکای منطقه‌ای و با داشتن مشترکات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور فرصت بسیار مناسبی را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی به وجود آورده است.

    رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با اشاره به نقش محوری قزاقستان در تجارت با ایران، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی قزاقستان و داشتن مرز با چین و روسیه به عنوان دو شریک اصلی ایران در منطقه جایگاه خاصی را به این کشور داده است و عمده کالا‌های وارداتی از سوی چین از طریق مرز قزاقستان به کشور وارد می‌شود.

    به گفته وی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و پرورش دام با شرکای تجاری در این کشور شرایط مناسب اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

    وی با اشاره به تحریم‌های بانکی علیه ایران، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود حجم مبادلات تجاری و مالی میان ایران و قزاقستان 5 میلیارد دلار برآورده شده که تنها 10 درصد آن محقق شده است و این موضوع  به نبود سیستم بانکی برای تسهیل در جابه‌جایی سرمایه میان دو کشور مقصد و مبدأ برمی‌گردد.

    عابدینی با اشاره به تأثیر برجام بر روابط اقتصادی، گفت: پس از تصویب برجام گشایشی در وضعیت تجاری و بانکی به‌وجود آمد که در ادامه با کارشکنی از سوی آمریکا مشکلات فراوانی ایجاد شد.

    وی ادامه داد: البته مسئولان در تلاش هستند از طریق استفاده از سایر ارز‌های بین المللی و استفاده از واحد پول ملی مبادلات تجاری را تسهیل کنند.

    عابدینی، گفت: برای شناخت بهتر از فعالیت‌های اقتصادی و بازار‌های موجود اقداماتی مانند اعزام رایزن‌های اقتصادی و ایجاد نمایشگاه‌های بین المللی از سوی دو کشور صورت گرفته است که امید می‌رود میزان مبادلات تجاری افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد قزاقستان دولتی است، بیان کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سیاسی می‌تواند باعث افزایش سرمایه گذای و فعالیت‌های تجاری در کشور قزاقستان شود.

    عابدینی در پایان با بیان اینکه برداشتن ویزا اقدامی موثر در افزایش سرمایه گذاری است، گفت: تسهیل رفت و آمد تجار از طریق صدور آسان ویزا می‌تواند باعث افزایش سرمایه گذاری در کشور شود.

    برچسب ها